• MaryMalou

Judit?

Väntar vårt andra barn. Vårt första heter Bertil. Om han hade blivit en flicka skulle han ha hetat Judit. Den här gången är vi inte lika säkra på namnet Judit om det blir en tjej men vi har inget annat bra tjejnamn heller. Det är iofs ett halvår kvar till bebisen (om allt går bra) ska komma så det är ingen brådska. En av anledningarna till att Judit inte känns helt klockrent längre är att flera har påtalat att det finns en krog i Stockholm (där vi bor) som heter Judit & Bertils. Dessutom har min kompis som är av judisk härkomst sagt att alla både i Sverige och utomlands kommer tro att barnet är judiskt om hon heter Judit. Är det verkligen så? Inte för att det bekommer mig om man tror det (makens morfar var dessutom polsk jude) men jag vill gärna vara medveten om att mitt barn blir placerat i ett fack av andra pga sitt namn om det nu är så. Med Bertil så visste vi så klart innan att alla skulle kommentera att det är ett gubbnamn och det känns helt okej eftersom vi ju inte trodde att namnet var jättevanligt och modernt.

Kommer någon på något annat tjejnamn som är av ungefär samma ålder som Bertil? Vill inte ha ett tidlöst namn typ Sara, Erik etc. Inte ett Södermalm-namn som Elsa, Astrid, Edvin mfl gamla mormor-namn som kommit tillbaka. Inte ett gulligt och vanligt som Molly, Nelly, Otto. Det ska vara yngre än de gamla namnen som åter kommit tillbaka. Om det blir en kille kommer han få heta Gösta.

• Svar på tråden Judit?
  • s k r i n d a

Maj-Britt
    Pia
    Gerd
    Anette
    Marianne
    Lena
    Eivor
    Evy
    Yvonne

• TaBz

För mig har namnet tydlig religiös (judisk) koppling men det spelar väl inte så stor roll. Men jag kan hålla med om att det har lite annan "klasskaraktär" än Bertil.

Spånar lite:

Inger
    Ingrid
    Ingalill
    Ingela
    Ingegerd
    Gerda
    Gerd
    Gertrud
    Gun
    Gunna
    Gunilla
    Görel
    Gudrun
    Gunvor
    Gurli
    Ulla
    Eva
    Eva- Britt, Britt-Marie etc
    Margit
    Maud
    Mona
    Monika
    Margareta
    Greta
    Louise
    Annlouise
    Annmarie
    Agneta
    Anette
    Anneli
    Annika
    Barbro
    Beda
    Vivianne
    Vivan
    Vanja
    Vera
    Irene
    Irja

• Paulai

Intressant det här med Södermalmskoppling och innerstadsnamn....vore kul om nån vill dra några typexempel. Är själv från västkusten och här existerar inte 10 och 20-tals namn i samma utsträckning. Vilka namn är "top of the line" just nu?

• Paulai

Utrsäkta TS om jag snodde din tråd lite grann ;)

• LAA

Vet inte om någon av dessa kanske redan har föreslagits, men här kommer mina förslag:

Irma (min favvo!)
    Olga
    Siv
    Majken
    Lisbet
    Gunnel
    Ingeborg
    Lena
    Barbro
    Lillemor
    Eivor
    Ada
    Hjördis

• MaryMalou

Oj, tack för alla förslag! Ska läsa igenom och fundera så återkommer jag hit sen.

• Lecce

Flora
    Franka
    ...lite svårare att generationsbestämma tänker jag

Rut
    Bodil
    .... är kanske mer 30-tal, lite pilsnerfilm men väldigt charmiga

• Gul13

Judit som är så vackert namn. Det har jag som en favorit om vi får något andra barn och om det är en flicka.

Ett annat namn jag tycker om är Sonja. Vet faktiskt inte om det är i samma tidsanda som Bertil men det tror jag nästan.

Ingeborg är lite ful-snyggt tycker jag.

Solveig och Birgitta kanske.

• red rose 06

Birgitt o Bertil

Bridget o Bertil

• denförvirrade

Edit, liknar Judit men du slipper krogkopplingen....

• Viggo 090730

Gunni
    Tora
    Tyra
    Vera
    Villemo
    Margareta
    Birgitta
    Svea
    Greta
    Solvind
    Solvej
    Ruth
    Annie
    Majken
    Maya
    Lisbet

♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 16 JULI ♥¸.?°´¯) ♥
  • Rosenöga

Lilian är jättefint men det vill ni väl inte ha tillsammans med Bertil.

Gunvor
    Margareta
    Elvy
    Nanna
    Eva

Annars är Judit väldigt fint

• Savanna555

Jag tycker att Judit är fint, och jag associerar direkt till att det är judiskt namn. Jag är inte judisk men jag är rätt övertygad om att många inom judiska kretsar kommer att förutsätta att hon har judiskt påbrå, så hon kommer säkert att få förklara det emellanåt. Men det är ju inte hela världen. :)

• nynna

Om man ska hänga upp sig på ett namns egentliga ursprung kan man ju inte kalla någon för t ex Amira heller (arabiska, betyder prinsessa). Både Judit och Amira tycker jag är JÄTTEFINA namn och jag tror att de kommer bli mer och mer populära vartefter tiden går. De kommer bli ganska "vanliga namn" i folks öron snarare än att man kommer associera dem till "judisk" eller "arabisk". Och det gäller förstås även för alla svenskar med judiskt påbrå också. De är ju sen länge vana vid att vem som helst bär judiska namn som Benjamin, Jonatan och Amos.

• nynna

Samma tid som Bertil:

Vivan
    Vasti (som förresten också är judiskt/hebreiskt om jag inte minns helt fel)
    Hjördis

• MaryMalou

Tack för alla förslag! Och tack för åsikter om Judits ursprung och vilken betydelse folk kan lägga i det namnet.

Just nu ligger Harriet och Judit bäst till. Men vi överväger flera andra namn också. Gertrud tycker vi båda är väldigt fint men vi har en bekant (som vi iofs inte träffat på flera år) som heter det. Namnet är så färgat av henne. Ska se om vi kan komma över det i så fall seglar Gertrud upp på topplistan.

Fortsätt med förslag!

Svar på tråden Judit?