• MaryMalou

Judit?

Väntar vårt andra barn. Vårt första heter Bertil. Om han hade blivit en flicka skulle han ha hetat Judit. Den här gången är vi inte lika säkra på namnet Judit om det blir en tjej men vi har inget annat bra tjejnamn heller. Det är iofs ett halvår kvar till bebisen (om allt går bra) ska komma så det är ingen brådska. En av anledningarna till att Judit inte känns helt klockrent längre är att flera har påtalat att det finns en krog i Stockholm (där vi bor) som heter Judit & Bertils. Dessutom har min kompis som är av judisk härkomst sagt att alla både i Sverige och utomlands kommer tro att barnet är judiskt om hon heter Judit. Är det verkligen så? Inte för att det bekommer mig om man tror det (makens morfar var dessutom polsk jude) men jag vill gärna vara medveten om att mitt barn blir placerat i ett fack av andra pga sitt namn om det nu är så. Med Bertil så visste vi så klart innan att alla skulle kommentera att det är ett gubbnamn och det känns helt okej eftersom vi ju inte trodde att namnet var jättevanligt och modernt.

Kommer någon på något annat tjejnamn som är av ungefär samma ålder som Bertil? Vill inte ha ett tidlöst namn typ Sara, Erik etc. Inte ett Södermalm-namn som Elsa, Astrid, Edvin mfl gamla mormor-namn som kommit tillbaka. Inte ett gulligt och vanligt som Molly, Nelly, Otto. Det ska vara yngre än de gamla namnen som åter kommit tillbaka. Om det blir en kille kommer han få heta Gösta.

• Svar på tråden Judit?
  • Pop84

Jag tänker på Judit och Holofernes(?) och tycker därför att det representerar mod och kvinnlig styrka. Tror inte att alla skulle tänka att hon är jude det första de gör, eller att namnet skulle ställa till problem för henne i framtiden...

• MaryMalou
    feia skrev 2009-06-10 14:57:05 följande:
    Men Judit ÄR ju ett gammalt namn. Och rätt poppis på Söder eller egentligen i hela innerstan. Tycker det är superfint. Andra favoriter:GertrudEmmyVeraBrittaSigridIngrid
    Fast Judit är inte generationsbundet på samma sätt som Sigrid, Emmy, Elsa, Astrid mfl "mormorsnamn". Det finns ganska jämnt fördelat under åtminstone första halvan av 1900-talet. Inte lika vanligt därefter. Tråkigt att det hunnit bli ett innerstadsnamn. När vi funderade på det första gången frågade vi en kompis som jobbade som vikarie på en massa olika dagis främst på Södermalm och hon hade inte stött på det då. Iofs hinner väl Bertil bli poppis inom några år också så vi lurar väl oss själva om vi tror att vi ska komma på ett "unikt" namn. 

De namn du nämner är lite för "gamla" även om de är väldigt fina. Britta finns iofs i lite fler åldersgrupper. Gertrud är av ungefär samma ålder och typ som Bertil. Ganska fint. Ska se om det växer.
  • MaryMalou
    Kikki70 skrev 2009-06-10 23:53:34 följande:
    SivSonjaMonaBerit BrittaViolaLinda - lite modernare, men fint.Judit är också fint och personligen lägger jag ingen religiös aspekt i namnet.
    Britta och Sonja gillar jag bäst. Berit är mest av samma "typ" som Bertil men det är kanske lite väl likt Bertil.
  • MaryMalou
    Pop84 skrev 2009-06-11 07:12:20 följande:
    Jag tänker på Judit och Holofernes(?) och tycker därför att det representerar mod och kvinnlig styrka. Tror inte att alla skulle tänka att hon är jude det första de gör, eller att namnet skulle ställa till problem för henne i framtiden...
    Från Apokryferna ja! En stark och modig hjältinna.
  • MaryMalou
    Althea skrev 2009-06-11 16:04:54 följande:
    SveaHilda/HilmaEsterVegaMargit
    Vega gillar min man.
    Margit har vi aldrig övervägt. Ska smaka på det.
  • Ejin

Edith??
    Det klingar ganska likt judit endå....
    Vet en tjeji min fl grupp vars bebis heter Edith... Tycker det är jätte gulligt...
    Bertil och Edith... de låter väll fint {#lang_emotions_sunny}

• MaryMalou

Ester är också väldigt vackert.

Att det ska vara så svårt med namn!

En till undran. Maken tycker att Judit låter lite borgerligt och brackigt åtminstone i jämförelse med Bertil. Han ser nånsorts fackligt engagerad arbetare framför sig när han hör Bertil (förutom sonen då så klart). Jag kopplar också till prins Bertil och där kan man väl snacka brackig. Hur ser ni på Judit? Överklassigt eller inte?

• MaryMalou

Edit är fint men det finns flera små Edit i bekantskapskretsen så det känns lite taget.
    Iris är riktigt fint!

Britta
    Gertrud
    Sonja
    Iris
    Ester
    Vega

De ska vi ta och fundera lite på. Förutom Judit då.

Tack för alla tips!
    Kom gärna med fler.

Svar på tråden Judit?