• MaryMalou

Judit?

Väntar vårt andra barn. Vårt första heter Bertil. Om han hade blivit en flicka skulle han ha hetat Judit. Den här gången är vi inte lika säkra på namnet Judit om det blir en tjej men vi har inget annat bra tjejnamn heller. Det är iofs ett halvår kvar till bebisen (om allt går bra) ska komma så det är ingen brådska. En av anledningarna till att Judit inte känns helt klockrent längre är att flera har påtalat att det finns en krog i Stockholm (där vi bor) som heter Judit & Bertils. Dessutom har min kompis som är av judisk härkomst sagt att alla både i Sverige och utomlands kommer tro att barnet är judiskt om hon heter Judit. Är det verkligen så? Inte för att det bekommer mig om man tror det (makens morfar var dessutom polsk jude) men jag vill gärna vara medveten om att mitt barn blir placerat i ett fack av andra pga sitt namn om det nu är så. Med Bertil så visste vi så klart innan att alla skulle kommentera att det är ett gubbnamn och det känns helt okej eftersom vi ju inte trodde att namnet var jättevanligt och modernt.

Kommer någon på något annat tjejnamn som är av ungefär samma ålder som Bertil? Vill inte ha ett tidlöst namn typ Sara, Erik etc. Inte ett Södermalm-namn som Elsa, Astrid, Edvin mfl gamla mormor-namn som kommit tillbaka. Inte ett gulligt och vanligt som Molly, Nelly, Otto. Det ska vara yngre än de gamla namnen som åter kommit tillbaka. Om det blir en kille kommer han få heta Gösta.

• Svar på tråden Judit?
  • spöke

Lisen Tekla Ada Doris Pia Anna Dagny Asta Gerda Eivor Gudrun Inger Harriet Lillemor

• mollan nu

postade lite för snabbt där...
    Jag gillar Judit, ser det inte som överklass.
    Andra namn jag kommer på som jag tror hör hemma i samma ålder som Bertil:

Margot
    Inger
    Hillevi
    Vera

♥♥♥ Alma 060809 ♥♥♥ mollanpunktnu.blogspot.com/
  • MaryMalou
    mollan nu skrev 2009-06-12 12:25:32 följande:
    postade lite för snabbt där...Jag gillar Judit, ser det inte som överklass. Andra namn jag kommer på som jag tror hör hemma i samma ålder som Bertil:MargotIngerHilleviVera
    Inger har vi också diskuterat. Främst är det min man som gillar det. Jag tycker om det men har en (iofs väldigt trevlig) arbetskompis som heter det så jag har svårt att tänka på det utan att tänka på henne. Men fint är det.

Nuvarande listan:
    Judit
    Britta
    Gertrud
    Sonja
    Iris
    Ester
    Vega
    Inger
  • MaryMalou

Oj, glömde Harriet.

Judit
    Britta
    Gertrud
    Sonja
    Iris
    Ester
    Vega
    Inger
    Harriet

Snart kan jag ordna omröstning kanske. Ska visa listan för maken först och se om det är något han ogillar.

• MaryMalou
    Sennaboo skrev 2009-06-12 12:54:48 följande:
    Glöm inte Doris
    Nej, okej då. Det är faktiskt sött men jag tänker på den där kossan som Göran Persson dansade med. Hette inte hon Doris?

Jag vet att jag drar konstiga kopplingar på alla namn men det är viktigt för mig att det är ett namn fritt från sånt. Har själv ett extremt vanligt förnamn vilket var skittråkigt när jag var barn och ett ovanligt efternamn som det var lätt att retas för och göra fåniga uttryck och sånt av. Därför är det så viktigt att det blir ett namn som känns "rätt" så jag kan försvara namnvalet för barnet sen om det ogillar namnet.

Judit
    Britta
    Gertrud
    Sonja
    Iris
    Ester
    Vega
    Inger
    Harriet
    Tekla 
    Doris 
    Asta (men det går nog bort eftersom jag varit punkare och alla därför kommer tro att det är efter bandet Asta Kask)
    Gerda 

Nu tror jag att jag kommit ihåg alla som jag gillar som föreslagits.
    Fler förslag?!!!
  • spöke

Björnes krukväxter heter Bertil & Lisa. Det kanske vore nåt?

Svar på tråden Judit?