Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

Vitt lantliv - del 3

Tack för tips & inspiration LCroft!

Då ska jag sattsa på en timmervägg i barnrummet. Ska bli intressant att se hur väggen därunder ser ut när jag börjar riva. Vi tror att huset blivit utbyggt från enkelstuga till parstuga åt det hållet en gång i tiden. Hoppas bara att det inte är stora fönstergluggar överlappade med bräder eller något annat som stör...men tror ej de hade fönster på gaveln då.

Igår fick jag också sms-avi om att våra klätterväggsgrepp har kommit så i helgen blir det lite utebygge också.

• Ari Gold

Jag tycker att hallen är det rum där man kan ha "skrikigast" tapet. Helt enkelt eftersom det är ett genomgångsrum.

Jag tapetserar alltid med mycket mönster i hallen. Sådana tapeter som lätt blir "too much" i ett rum där man vistas en längre tid.

När jag bode i modernare lägenhet hade jag galna retrotapeter i hallen. Nu har vi en ganska ljus storblommig tapet som ska matcha den lantliga stilen men fortfarande ett påträngande mönsteri förhållande till vad jag väljer i andra rum. Annars brukar jag göra någon liten fondvägg om jag ska ha mönstrad tapet, men i hallen kan man agera hämningslöst, tycker jag.

(med reservation för att jag inte är en sådan där kritvitt-överallt-fantast överlag).

• Ari Gold
    Villa Nordåker skrev 2009-07-17 12:19:41 följande:
    Det stämmer att man kan ha lite mer mönster i hallen men det får inte vara för mycket så att man "skrämmer bort" sina gäster.Vad är det för märke på er tapet?
    Minns inte...men det är något av de vanligare märkena i "standardpris" mnivå, ingen sådan där 700-kronor-rullen tapet. Sådant funkar ju om man gör en fondvägg  men vi har rätt mycket väggyta i hallen både uppe & nere + trapp.
  • Ari Gold
    Videli skrev 2009-07-17 12:26:43 följande:
    Villa N,Fick inte upp någon bild. Vi har tänkta att göra så med spot och tapet i matsalen. Ska springa in i din blogg och se om jag ser bilderna.Men hur merar din man att inte måla hela trappen vit?Jag har oxå lite nytt i bloggen, dock bara skogens guld. Men ska lägga ut en tjuvtitt på våran hall. Där har vi oxå pärlspot, men jag tänkte bara måla väggen vit. Idag sitter det en randig tapet där men som är såå sliten.www.gardochhagar.blogspot.comAir,Jättefin hall! Vi har oxå sädär i hallen. Men som jag skrev vill ha en Ralph Lauren/blommig tapet i matsalen.
    Ojoj..kantareller! Vart i Sverige bor du? Undrar om man ska ta sig en kik!
  • Ari Gold

Idag har jag varit på AUKTION!

Superkul! Jag har inte varit på auktion på många år! Detta var en riktig bonnauktion ute på landet och där kan man verkligen fynda!

Jag köpre några vackra syltkrukor och glastillbringare för egen del och på en loppis i anslutning till auktionen köpte jag en gammeldags symaskin. Jag har varit på jakt efter en att ha istället för den ill fungerande lågprismaskinen från IKEA och då den ska stå framme är utseendet viktigare än många funktioner. IKEA-maskinen kan bara sy framåt och bakåt så det är inte mycket att konkurrera med.

Jag passade också på att buda in fyndlådor med märkesporlin i syfte att sälja vidare.

• Ari Gold

Ja absolut! Vi har letat bland auktions-annonserna ett tag för jag vill helst inte åka på stadsauktion eller de stora auktionsfirmornas auktioner. Då finns det ofta professionella antikhandlare med koll som köper upp allt värdefullt = minimal fyndchans!

Mitt bästa fynd var ett stort fiskformat  fat från sent 50-tal (Taisto kaasinen för Upsala Ekeby) som låg i en fyndlåda med blandade köksgrejjor som jag budade in för 80 kronor.

Underbart cool design och kan nog vara värt en del, även om jag själv inte samlar på 50-talsantikt.

Jag köpte också en lite dyrare fyndlåda för 200 kronor  som innehöll en vacker vas med gröna löv (Anna-Lisa Thomson för Ekeby, 1940-tal) som jag också tror kan ha ett visst värde. Det var också med en gigantisk höganäs-skål, en fin liten syltkruka från Upsala Ekeby /Gefle och en vacker porslinstallrik från Gustavsberg.

Men det jag var ute efter för egen del i den lådan var faktisk en märkeslös kruka som jag ville ha till mitt kök. Ska även behålla syltkrukan men ej det andra.

Min 5-åring fick själv buda in en låda och han valde en stor banankartong full med diverse krimskrams och skräp. Vi gjorde detta precis i bärjan av auktionen så att han hade något att pyssla med sedan.  Men även i dne fnans fakltiskt ett litet fynd, en kruka med allmoge-dekor från Nittsjö som åtmiinstone borde kunna ge lådans pris tillbaka (han gav 30 kr för den).

Des tråkigaste var att vi inte vann auktionen på en lirne järnkamin jag ville ha till sovrummet vi renoverar. Dne skulle verkligen passa där. Den gick för 950 och jag ville inte bjuda högt utan att veta hur den skulle passa måttmässigt. Kanske bättre att köpa på annons.

• Ari Gold
    Anton2005 skrev 2009-07-20 18:38:18 följande:
    Villa Nordåker-Nu har jag mätt våran panel. I trappen är den 85 cm hög och i hallen 117 cmHär finns bilder om du vill se inredningsdrommar.blogspot.com/search/label/H...Höjden tycker jag är alldeles lagom men jag vill måla den vit någon gång framöver när det finns tid och ork Så duktig du har varit, resultatet blev toppen
    Jag tycker den var jättefin i nuvarande färg!
Svar på tråden Vitt lantliv - del 3