Ja absolut! Vi har letat bland auktions-annonserna ett tag för jag vill helst inte åka på stadsauktion eller de stora auktionsfirmornas auktioner. Då finns det ofta professionella antikhandlare med koll som köper upp allt värdefullt = minimal fyndchans!
Mitt bästa fynd var ett stort fiskformat fat från sent 50-tal (Taisto kaasinen för Upsala Ekeby) som låg i en fyndlåda med blandade köksgrejjor som jag budade in för 80 kronor.
Underbart cool design och kan nog vara värt en del, även om jag själv inte samlar på 50-talsantikt.
Jag köpte också en lite dyrare fyndlåda för 200 kronor som innehöll en vacker vas med gröna löv (Anna-Lisa Thomson för Ekeby, 1940-tal) som jag också tror kan ha ett visst värde. Det var också med en gigantisk höganäs-skål, en fin liten syltkruka från Upsala Ekeby /Gefle och en vacker porslinstallrik från Gustavsberg.
Men det jag var ute efter för egen del i den lådan var faktisk en märkeslös kruka som jag ville ha till mitt kök. Ska även behålla syltkrukan men ej det andra.
Min 5-åring fick själv buda in en låda och han valde en stor banankartong full med diverse krimskrams och skräp. Vi gjorde detta precis i bärjan av auktionen så att han hade något att pyssla med sedan. Men även i dne fnans fakltiskt ett litet fynd, en kruka med allmoge-dekor från Nittsjö som åtmiinstone borde kunna ge lådans pris tillbaka (han gav 30 kr för den).
Des tråkigaste var att vi inte vann auktionen på en lirne järnkamin jag ville ha till sovrummet vi renoverar. Dne skulle verkligen passa där. Den gick för 950 och jag ville inte bjuda högt utan att veta hur den skulle passa måttmässigt. Kanske bättre att köpa på annons.