Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

"Problemet" med utlàndska loppisar àr ju att man inte fàr med sig nàgot hem om man ej har bil. Vi var pà en fantastisk marknad i Bryssel fòrrfòra àret dàr de hade massor av annorlunda saker. Bla en enorm urtavla fràn nàgon kyrka/stadshus? som skulle vara sàà cool som vàggprydnad (fast ej hos oss utan i nagon làgenhet med hògt i tak och modern stil). Men den kan man ju inte precis ta i handbagaget.

Idag àker vi hem fràn Sicilien, ska faktiskt bli skònt att komma hem!

• Ari Gold

Nu är jag hemma... kunde tyvärr inte sova ut (vi kom hem 02.00 i natt) så jag lär väl vara skit-trött sedan.

Min gardin från Nordljus hade kommit med posten och jag har provat att hänga upp den, blev superfint!

Det är en rosablommig kappa med grönrutig nederkant. Tänkte använda liknande grönrutigt tyg till enkla hissgardiner åt de andra två köksfönstren så det inte blir FÖR puttenuttigt.

• Ari Gold

mage06: Kontrabas lät ju fräckt! *S* Tyvärr åkte vi ju med ryanair och hade enbart handbagage så det fick bli småsaker som shopping.

Jag köpte ett par madonnabilder (eg helgonbilder, madonna avser jungfru Maria eg)  som jag ska använda för att gjuta av. Väggbilden ska jag bara göra gipskopior av, men den lilla stående statyetten ska jag försöka få fram tvålar och ljus utav. Ev. är hon för detaljerad. Får testa mig fram lite...

Det enda lite större jag släpade med hem var en liten vattenkanna med rosmönster. Den var "made in china" så de går väl kanske att köpa här hemma också... men jag ville inte chansa. Den varken kostade elelr vägde mycket.

Roligaste fyndet var nog ananrs tre jättestora pappersark som jag ska använda till inredningsdetaljer i barnens rum. Ballongerna och flaggorna ska jag klä in tidninghållare med bland annat. Jag har lagt en stor sax på så att man får en uppfattning om storlek.

Bilder finsn nu i galleriet...

• Ari Gold
    mage06 skrev 2009-08-02 19:15:22 följande:
    Ari Gold skrev 2009-08-01 19:58:35 följande: Ha, ha, ja, jättefräckt Det är väldigt vacker faktiskt, men kräver lite utrymme... Nu skall vi ha ett piano också Vad fina saker du hittat! Älskar luftballonger, jättefint! Vad skall du göra med dem? Jag har aldrig gjort decoupage men undrar om du tror att det vore en bra idé att stryka sådant lack över en väska jag har... Det är min mormors gamla resväska som har jättefina etiketter på sig. Har haft den framme förut men de sitter lite dåligt och det är lite opraktiskt att damma av, vill inte förstöra dem... Förstår du vad jag menar? Vad tror du?
    Ballongpappret tänkte jag klä in tidningshållare och lådor till äldste sonens rum med. Men då klär jag nog in hela och sätter genomskilnlig plastfilm över. Sedan tänkte jag spara några ballonger och klippa ut för att göra decoupage på några enfärgade lådor/ pennställ osv. 

"Riktigt" decoupagelim/lack är bra för att det ger en ganska tjock yta som jämnar ut ojämnheter när ett lager klistras på ett annat.  Men ibland kan det kännas som att det blir en lite för plastig yta så en vanlig helmatt lack (tex hellmatt oceanlack fr. panduro) kanske är ett bättre val till din väska. Du fr prova dig fram.

Jag låter ju som värsta pysselfaschisten med mina färg- och limtips men det är jag inte, är däremot bildlärare i grunden därav pysselkompetensen.
  • Ari Gold

Jag tycker det är tist i så fall (lätt för mig att säga, för jag har ingen som helst koll på era ev. oenigheter innan jag kom och behöver itne förhålla mig till det).

Det är så mycet i vita hem -tråden som handlar om modernt och dessutom skrivs det så mycket att man knappt hänger med som oinsatt.

Kan inte tråden få vara just "lantliv", det var det jag nappade på från början när jag såg den och fattade öht inte att dessa trådar skulle vara konkurrerande på något sätt.

• Ari Gold
    L i l l a M y skrev 2009-08-12 11:48:24 följande:
    Hej Alla !Vi flyttar till Gbg på söndag och jag vet precis hur hallen ska se ut Men letar efter sidor med inredning...Hallen kommer bli vit så klart..Vitt golv,vit skohylla,vit hatthylla o vit byrå och till det vill jag ha marint o rött...Någon som vet bra sidor med inredning till en hall i dom färgerna
    Låter snyggt, men vitt golv i hallen tycker jag att du ska skippa. har haft det en gång, not so fräscht IRL!!!
  • Ari Gold

Vi håller på och tittar ut fönster till vår utbyggnad. Det är roligt men jättesvårt att välja!

Det finns så mycket fina spröjs man kan välja mellan men de flesta funkar inte stilmässigt på vårt hus (bullerbystil).

• Ari Gold
    Arctura skrev 2009-08-16 14:03:58 följande:
    Hej alla i tråden!Skulle behöva lite hjälp av er duktiga & kunniga människor Vi håller på att bygga ut vår hall (vi bygger in själva bron så det blir en "farstukvist" som blir varmbonad) Hoppas ni förstår hur jag menar. Nu är det snart dax att välja golv till denna utbyggnad & till den gamla hallen också, eftersom de sitter i hop nu... vi har vattenburen golvvärme. I själva utbyggnaden kommer det mest vara fönster och vägg under och lite vägg emellan fönster och dörr... dessa väggar kommer panelas mest troligtliggande lite rå & ruffig panel... & en vägg i den "gamla" hallen kommer ha liggande panel också! Det kommer bli vitt i någon kulör... Men frågan är vilket golv man ska ha? Vill inte ha vitt golv i tanke på att det är en hall där det dras in smuts och grus, gräs och dyl och jag är inte den som älskar att städa och hålla efter jämt!! Vill ha ett snyggt golv i nån lämplig färg och ett golv som ej blir repigt av grus som dras in.... nån som har nått förslag? Visa gärna bilder också
    Klinkers tycker jag om det ändå är golvvärme! Vi har så jäklarns kalla golv så vi kan ej ha klinkers.
  • Ari Gold

Nej tyvärr... jag bar direkt upp dem i förrådet. Mend et finns bild på marbodals hemsida. Modellen heter "form creme".

På deras hemsida visas den med moderna hantag men vi kommer att bygga köket i lantlig stil med skålhandtal/porslinsknoppar och pärlspont runtomkring.

Nu ska jag bara få tag på något bra kakel också.

• Ari Gold

Jag har en liten vägghängd gipsmadonna från Italien som ska sitta uppe i ett hörn av murstocken. Jag är ateist men ser henne mest sdsom ett reseminne frånn Italien.

Desssutom tycker jag att man kazn se madonnor som en symbol för kvinnokraft, och religiösa saker är en del av vår kultur och hisstoria oavsett man är troende eller ej och jag har giivetvis både en bibel och en koran, det har med bildning att göra - inte tro.

Däremot har jag inga jättemadonnor i betonng uppe eller liknande, då det inte riktigt passar vår stil. Men jag har för avsikt att gjuta sådana när andan faller på (liksom att jag gjuter små i andra material) dock ej för eget bruk.

• Ari Gold
    Ari Gold skrev 2009-08-31 05:54:29 följande:
    Jag har en liten vägghängd gipsmadonna från Italien som ska sitta uppe i ett hörn av murstocken. Jag är ateist men ser henne mest sdsom ett reseminne frånn Italien. Desssutom tycker jag att man kazn se madonnor som en symbol för kvinnokraft, och religiösa saker är en del av vår kultur och hisstoria oavsett man är troende eller ej och jag har giivetvis både en bibel och en koran, det har med bildning att göra - inte tro.Däremot har jag inga jättemadonnor i betonng uppe eller liknande, då det inte riktigt passar vår stil. Men jag har för avsikt att gjuta sådana när andan faller på (liksom att jag gjuter små i andra material) dock ej för eget bruk.
    Haha...postade detta svar i fel tråd ju... så går det när man har 2 fönster öppna samtidigt.
Svar på tråden Vitt lantliv - del 3