• sunshine82

Tårta med marsipanlock hjälp o tips tack!

Hej

Jag har nu beställt färgad marsipan i babyblått och kavelmatta och en speciell kavel allt från kakburken.se och så har jag varit och köpt lite tårtdecor i en special affär.

Jag ska göra 4 doptårtor, har inte bestämt om jag ska baka egna tårtbottnar eller om jag ska köpa färdiga.

Frågor:

1. Går det bra att frysa tårtbottnarna? Så man kan baka dom några dagar innan?

2. Kan man lägga ihop tårtorna dagen innan dopet, alltså med fyllning?

3. Går det att lägga på marsipanen dagen innan? Jag har ju läst att den svettas,
        jag vill inte ha smörkräm på tårtan det är inte gott.

4. Men har läst att man kan pensla ett tunnt lager smör (går det bra med
        margarin?) på marsipanen så inte grädden blöter marsipanen!

Vad har ni för erfarenheter angående detta?
    Jag vill i alla fall göra tårtorna och fyllningen dagen innan, och så får jag väl lägga på marsipanen samma dag på morgonen. Så får jag hoppas jag hinner!

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Tårta med marsipanlock hjälp o tips tack!
  • Tess76

1. Går det bra att frysa tårtbottnarna? Så man kan baka dom några dagar innan?
    Svar: Ja, det går alldeles utmärkt.

2. Kan man lägga ihop tårtorna dagen innan dopet, alltså med fyllning?
    Svar: Det ska du absolut göra, det blir bäst då så tårtan gottar till sig.

3. Går det att lägga på marsipanen dagen innan? Jag har ju läst att den svettas,
        jag vill inte ha smörkräm på tårtan det är inte gott.
    Svar: Om du penslar undersidan av marsipanen (alltså den sidan som ska ligga mot grädden) med smält smör eller olja så kan du lägga på marsipanen dagen innan.

4. Men har läst att man kan pensla ett tunnt lager smör (går det bra med
        margarin?) på marsipanen så inte grädden blöter marsipanen!
    Svar: Helt riktigt. Margarin funkar, själv har jag tagit flytande margarin utan att smälta det.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • sunshine82

tack för ditt svar!

Någon mer?

• L1986

Ja, man kan frysa tårtbottnar
    Ja, det blir godare att lägga tårtan dagen innan
    Jag lägger alltid marsipanen dagen innan, och under är det spacklat med grädde och den har aldrig svettats. Men jag förvarar tårtan i sånna plastkupor som dom säljer tårter i på typ ica! :)

• sunshine82

Det är grädden som gör att marsipanen blir blöt juh, det har jag läst på många ställen samt att hon i tårtaffären sa det. Hon sa också att man inte ska förvara tårtan i en tårtkupa, i alla fall inte om locket är tätt, då blir det fuktigt.

• L1986
    sunshine82 skrev 2009-06-16 10:47:52 följande:
    Det är grädden som gör att marsipanen blir blöt juh, det har jag läst på många ställen samt att hon i tårtaffären sa det. Hon sa också att man inte ska förvara tårtan i en tårtkupa, i alla fall inte om locket är tätt, då blir det fuktigt.
    Dom säger det, men det har aldrig blivit så för mej iaf... :S
  • Aiwendil
    sunshine82 skrev 2009-06-16 10:47:52 följande:

Tess har svarat bra tycker jag.

Ja, tårtan svettas (KAN svettas) om du har ett lock över den men det är väl inget
    måste att sätta lock över den?!
    Smörar du locket innan kan du ha grädde under marsipanen.

Isak ska få en lillebror ~ BF 2009.08.21
  • sunshine82

Tack för era svar, jag provbakade en tårta igår, ska lägga på marsipanen idag och se hur det blir :) Ska prova att pensla smör på undersidan av locket.

Svar på tråden Tårta med marsipanlock hjälp o tips tack!