Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?
Bara nyfiken - tala gärna om ifall ni har egen maskin eller tvättar i allmän tvättstuga
Bara nyfiken - tala gärna om ifall ni har egen maskin eller tvättar i allmän tvättstuga
40 tvättar både hemma och i tvättstuga men från å med i dag blir det bara tvättstugan
40 grader
Jag blev så nyfiken över hur det egentligen ligger till med bakterierna så jag googlade och hittade detta på aftonbladet hälsa www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3651421.ab
"3. Tvättmaskiner
Knappast det första man tänker på som smutsigt ? men tvättmaskiner kryllar av bakterier. Och inte bara de offentliga, även din egen tvättmaskin är en riktig bakteriehärd.
Det finns ungefär 0,1 gram fekalier (avföring) i ett par underkläder. Det innebär cirka 100 miljoner E. coli-bakterier i ett vanligt tvättlass med kalsonger och trosor.
För att bli kvitt bakterierna krävs att man tvättar kläderna i riktigt hett vatten och torkar dem minst 45 minuter, något som allt för få gör, enligt Gerba.
Slarvar du med tvättemperaturen täcks dina händer av en massa bakterier när du flyttar de blöta kläderna till torktumlaren.
Ett sätt att desinfektera tvättmaskinen är att köra ett riktigt hett program då och då. Och för att minimera spridningen av bakterier ? sortera ren och smutsig tvätt på olika ställen, annars kan E. coli?bakterier vandrar från smutstvätten till det du just tvättat"
jag tvättar allt i 40. bakterieskräck är inte min grej. det är väl om någon skulle vara sjuk i någon äcklig smitta som jag tvättar varmare.
jen m 3 skrev 2009-06-16 18:13:10 följande: