Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?
Bara nyfiken - tala gärna om ifall ni har egen maskin eller tvättar i allmän tvättstuga
Bara nyfiken - tala gärna om ifall ni har egen maskin eller tvättar i allmän tvättstuga
40 grader och egen tvättmaskin
Instämmer med någon härovan som skrev:
Jag tvättar alltid underkläder, strumpor, handdukar, lakan osv i 60grader oavsett färg.
BH:ar däremot tvättar jag oftast i 30-40 grader.
Jag tvättar både i egen maskin och i tvättstugan.
60°, egen maskin.
1. Alla bakterier dör inte vid 60 grader. En del dör inte ens vid 100 grader och måste centrifugeras på höga varv antal för att dö 2. E-coli finns i tarmkanalen, och visst den är inte hälsosam MEN, om man nu skulle få i sig den via munnen så, dör den till 99,999% i magsäcken när magsyran (bl.a. Peptider som bryter ned proteiner) går till angrepp. För att inte nämna kroppens försvar med makrofager mm. 3. Svamp finns i underlivet hela tiden, du blir inte smittad av dina trosor, svamp får man pga att pH-balansen i underlivet rubbas och svampen får då möjlighet att "blomma". Antibiotika kan orsaka svamptillväxt. Om man dock har problem med svamp så bör man snarare tvätta trosor i 95 grader då svampsporer inte alltid dör vid 60 grader. Så man kan tvätta i den temperatur som man föredrar, bakterier kan växa till i 60 grader om man inte får ihjäl dem.
60 grader oavsett om det är i egen maskin eller tvättstuga.
Bh i 40 grader, övrigt i 60 grader. Borde nog tvätta bh:arna i 60, för det känns som om de inte blir riktigt rena.
Tvättar underkläder och handdukar mm, 60 grader!
Andra kläder 40 grader! Ska man använda sköljmedel? Mvh: Marlene
60, oavsett var jag tvättar. Vi har haft otrevliga erfarenheter av svampinfektioner och på sonens förskola går det springmask. Så vi vill tvätta lite varmare.
Tvättar trosor, kalsonger och strumpor i 60 grader. För oss blir det en maskin var 3-4 vecka ungefär, 2 personer, lite beroende på årstid ifall det inte används så mycket strumpor för mig.
Tvättar även handdukar och sängkläder i 60 grader men inte ihop med underkläderna.
Har egen tvättkorg till just underkläder, det är väldigt smidigt!
Tvättar i egen maskin
Ser att jag redan svarat i tråden
Tvättar trosor, kalsonger och strumpor i 60 grader. För oss blir det en maskin var 3-4 vecka ungefär, 2 personer, lite beroende på årstid ifall det inte används så mycket strumpor för mig.
Tvättar även handdukar och sängkläder i 60 grader men inte ihop med underkläderna.
Har egen tvättkorg till just underkläder, det är väldigt smidigt!
Tvättar i egen maskin