• Zimlis

Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?

Bara nyfiken - tala gärna om ifall ni har egen maskin eller tvättar i allmän tvättstuga

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?
  • Sunspot

Instämmer med någon härovan som skrev:
    Jag tvättar alltid underkläder, strumpor, handdukar, lakan osv i 60grader oavsett färg.
    BH:ar däremot tvättar jag oftast i 30-40 grader.

Jag tvättar både i egen maskin och i tvättstugan.

• vadskajaghetadå
    tina04 skrev 2009-06-24 12:09:49 följande:
    Min killes kalsonger 60 grader Mina trosor 40 gradere
    HAHHAHA         
  • Easb1993

1. Alla bakterier dör inte vid 60 grader. En del dör inte ens vid 100 grader och måste centrifugeras på höga varv antal för att dö 2. E-coli finns i tarmkanalen, och visst den är inte hälsosam MEN, om man nu skulle få i sig den via munnen så, dör den till 99,999% i magsäcken när magsyran (bl.a. Peptider som bryter ned proteiner) går till angrepp. För att inte nämna kroppens försvar med makrofager mm. 3. Svamp finns i underlivet hela tiden, du blir inte smittad av dina trosor, svamp får man pga att pH-balansen i underlivet rubbas och svampen får då möjlighet att "blomma". Antibiotika kan orsaka svamptillväxt. Om man dock har problem med svamp så bör man snarare tvätta trosor i 95 grader då svampsporer inte alltid dör vid 60 grader. Så man kan tvätta i den temperatur som man föredrar, bakterier kan växa till i 60 grader om man inte får ihjäl dem.

• IsDimma

60 grader oavsett om det är i egen maskin eller tvättstuga.

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Losan
    Easb1993 skrev 2013-10-02 20:15:42 följande:
    1. Alla bakterier dör inte vid 60 grader. En del dör inte ens vid 100 grader och måste centrifugeras på höga varv antal för att dö 2. E-coli finns i tarmkanalen, och visst den är inte hälsosam MEN, om man nu skulle få i sig den via munnen så, dör den till 99,999% i magsäcken när magsyran (bl.a. Peptider som bryter ned proteiner) går till angrepp. För att inte nämna kroppens försvar med makrofager mm. 3. Svamp finns i underlivet hela tiden, du blir inte smittad av dina trosor, svamp får man pga att pH-balansen i underlivet rubbas och svampen får då möjlighet att "blomma". Antibiotika kan orsaka svamptillväxt. Om man dock har problem med svamp så bör man snarare tvätta trosor i 95 grader då svampsporer inte alltid dör vid 60 grader. Så man kan tvätta i den temperatur som man föredrar, bakterier kan växa till i 60 grader om man inte får ihjäl dem.
    Hur menar du att bakterier skulle påverkas av centrifugering? Bakterier dör vi en viss temperatur eller vid en lägre temperatur men vid ett högre tryck t.ex i en så kallad autoklav.

Samt peptider bryter inte ner proteiner. De är mer eller mindre "samma sak". Peptider är uppbyggda av aminosyror liksom proteiner men har en mindre molekylstruktur.

Om man inte vet så kanske det är lika bra att inte säga något alls istället för att fara med osanningar.

/Losy (molekylärbiolog inriktning mikrobiologi)
  • Dina08

Bh i 40 grader, övrigt i 60 grader. Borde nog tvätta bh:arna i 60, för det känns som om de inte blir riktigt rena.

• ugglan67

Tvättar underkläder och handdukar mm, 60 grader!

Andra kläder 40 grader! Ska man använda sköljmedel? Mvh: Marlene

• Låtsasbullen

60, oavsett var jag tvättar. Vi har haft otrevliga erfarenheter av svampinfektioner och på sonens förskola går det springmask. Så vi vill tvätta lite varmare.

• IsDimma

Tvättar trosor, kalsonger och strumpor i 60 grader. För oss blir det en maskin var 3-4 vecka ungefär, 2 personer, lite beroende på årstid ifall det inte används så mycket strumpor för mig.
    Tvättar även handdukar och sängkläder i 60 grader men inte ihop med underkläderna.

Har egen tvättkorg till just underkläder, det är väldigt smidigt!

Tvättar i egen maskin

• Låtsasbullen
    IsDimma skrev 2017-05-30 19:02:18 följande:

Tvättar trosor, kalsonger och strumpor i 60 grader. För oss blir det en maskin var 3-4 vecka ungefär, 2 personer, lite beroende på årstid ifall det inte används så mycket strumpor för mig.

Tvättar även handdukar och sängkläder i 60 grader men inte ihop med underkläderna.

Har egen tvättkorg till just underkläder, det är väldigt smidigt!

Tvättar i egen maskin

Vi har också lite sortering redan vid tvättkorgen - en korg för 30/40 och en för 60.
Svar på tråden Vad tvättar du dina/era underkläder i för gradantal?