• Anonym

min 12-åring rakar underlivet.....

Anonym (Olika) skrev 2009-06-17 11:30:07 följande:

Jag har fobi mot hår på mig själv :) haha ganska skumt...killens hår har jag inget problem med! Tycker inte något är snyggare än det andra utan det är mer känslan jag trivs med och inte utseendet :) Man upptäcker så mycket i den åldern och man vill pröva på så mycket...man är nyfiken, vill känna sig lite vuxen och oftast är det ju för att man tyckte mamma var så fin när hon skulle gå ut när man var mindre :) Man undrar ju också mycket hur man kommer att se ut när man har växt färdigt och så mycket annat. När man är 12 och är på väg in i tonåren behöver man stöd på ett helt annat sätt än att mamman förklarar om hon tycker det är okej eller inte. Låt tjejerna upptäcka sig själva på det viset dom själva vill och prata med dom istället för att tycka och tänka så mycket...låt dom förklara och visa att ni kan prata om såna saker öppet. Var ett stöd och hjälp dom istället för att få panik! Börja panikprata om pojkar och sex och hur svaga alla tjejer är som aldrig kan tycka saker själv och hur världen utnyttjar dom konstant är helt fel enligt mig!
    Vänd på det, prata i stället om att vara stark i sig själv och att man inte måste göra som alla andra. Prata om att känna efter vad man själv vill och tycker...
  • Anonym
    Henrik33 skrev 2009-06-17 11:32:54 följande:
    Men om man vill göra som alla andra? Vad gör man då?
    Ja, då gör man ju det som ett medvetet val
    Det viktiga är ju att prata om det, för och nackdelar...
    Jag pratar gärna med min 11-åring om detta och vi har en bra kontakt!
  • Anonym
    Mopsan skrev 2009-06-17 11:38:22 följande:
    Nej man måste inte tycka nånting. MEN det är äckligt med kombinationen, mens, binda och hårigt underliv. det är djävligt äckligt rent ut sagt. Och sen förstår inte jag hur människor överhuvudtaget kan se att de har någon som helst rätt att uttrycka en åsikt om en 12 årig flickas underliv! Hon är som sagt 12 och då har hon ändå rätten och insikten att bestämma vad hon tycker är fräscht eller äckligt. vilken djävla mardröm om det skulle komma nått kontroll freak o tala om för en hur ens underliv ska vara. Du måste väll ändå vart 12 själv en gång? snacka om att riva broar i relationen till dottern genom att ta upp den frågan.
    Man får ju uppenbarligen inte bestämma själv, du har ju skrivit tusen gånger om hur "djävla äckligt" det är med hårigt underliv och mens. DU kanske tycker det, men skriv det inte som att det vore en SANNING!
  • Anonym

men gud vilket världsproblem kände ja när ja läste Ts första gången..

Låt henne hålla på..Köp en egen rakhyvel till henne bara för inte fräscht att låna pappas ,som han rakar sitt skägg me kanske..

Va nog oxå runt 12 när ja börja raka mej..oxå av ren nyfikenhet!
    Hon har kanske äldre kompisar som pratat om rakning m.m..

• Anonym

jag skulle nog säga att det är för tiddigt, och om hon skulle slinta och skära sig.
    tror inte att jag börga raka mig förrän i 15årsåldern, men benen börgade man med tiddigare. kanske skulle kunna ha ett "mor+dotter" samtal och prata utan att gå rakt på sak, och kanske få henne att vänta el ge henne andra altenativ, (för ju mer man rakar desto mer kommer det) kanske kan ge henne en rakaparat (silkepil typ)

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-17 13:07:54 följande:
    jag skulle nog säga att det är för tiddigt, och om hon skulle slinta och skära sig. tror inte att jag börga raka mig förrän i 15årsåldern, men benen börgade man med tiddigare. kanske skulle kunna ha ett "mor+dotter" samtal och prata utan att gå rakt på sak, och kanske få henne att vänta el ge henne andra altenativ, (för ju mer man rakar desto mer kommer det) kanske kan ge henne en rakaparat (silkepil typ)
    Silkepil på blygdläpparna???? jag säger bara aaaajjjj!

Bättre att ge henne en vaxning i så fall
  • Anonym

antagligen gör väl jämnåriga kompisar det. man vill ju inte vara annorlunda och att de andra ska snacka om att man inte rakar sig, jag var 11.

• Anonym

låt henne raka sej, är hon ensam i klassen om att ha mycket könshår kanske hon tycker det är pinsamt att duscha osv med de andra, förmodligen kommer hon ändå börja raka sej ändå. jag har rakat mej VARJE dag sen jag var 13 och jag har inte mycket hårväxt och aldrig haft svamp... jag har hört att man kan få svamp av för mycket godis med.. pffft.. låt ungen ha sitt kön för sej själv :)

• Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 15:23:31 följande:
    jag tror ärligt talat att anledningen till att våldtäkter har ökat är att anmälningsfrekevensen har ökat... sedan finns massor va rötägg till killar där ute... tonårsaborter är inte ett direkt problem i vårat samhälle tycker jag, kolla isf på USA istället, vissa delar av kalifornien är var fjärde graviditet en tonårsgraviditet... i sverige ca 0,15 %... problemet med tonårsaborter beror nog huvudsakligen på att det är så lätt att få genomförra en och riskerna med dem är väldigt sällan nämnda... därför har det blivit ett nytt preventivmedel för många, så andelen ungdomar som har sex har nog inte ökat särskilt mycket
    Ta reda på fakta istället för en massa egna spekulationer som du inte har en aning om...
  • Anonym
    Phlippan87 skrev 2009-06-17 15:29:26 följande:
    ge mig gärna fakta... med källhänvisningar.. tills dess kommer jag säga vad jag TROR... finns inget förbud mot att spekulera, i så fall får du gärna visa mig det med
    Det kan du leta upp själv men jag kan upplysa dig om att du har fel
Svar på tråden min 12-åring rakar underlivet.....