• Anonym (hormonvägrare)

Problem efter manlig sterilisering?

Innan jag och min sambo fick barn så hade jag ätit p-piller i många år. Nu när vi är färdiga med barnproducerandet så är jag inte sugen på att börja igen. Jag började med p-pillren när jag var 16 och inte direkt hade hunnit bli så inkörd på min egen kropp och sexlust. När jag slutade för att bli gravid så märkte jag en stor skillnad. Den psykiska sexlusten finns ju alltid där, men den fysiska hade inte varit så stor tidigare.

Nu tycker jag att min kropp har fått utstå tillräckligt med piller, graviditeter och förlossningar och tycker att min sambo kan gå och klippa ledningarna. Min sambo är däremot övertygad om att det finns gigantiska risker med detta ingrepp. Det är väl potensen han är orolig för i första hand, men det ska ju inte påverkas läste jag i informationsfoldern jag fick hos barnmorskan.

Nu vill jag veta:

Har du/ni upplevt några biverkningar av manlig sterilisering?

Ni som inte har upplevt några biverkningar får gärna tala om det också!

• Svar på tråden Problem efter manlig sterilisering?
  • Pentra

Hej! ... Komplikationer efter vasektomi kan dröja från månader upp till många år, och sällan hjälper det då att reversera vasektomin eftersom skadan redan är skedd... . . . . En nära vän till mig vasektomiopererade sig för ca 3 år sedan. Han har smygande drabbats utav en utav de vanliga biverkningarna, som jag tidigare nämnt i andra trådar; nämligen stickningar, som sprider sig som obehagliga strömstötar, i kroppen? Tyvärr så finns det många värre och ohyggligare biverkningar som man kan drabbas utav än så?även om det kan ta lång tid innan vissa av dem utvecklas? . . . Komplikationer och biverkningar av vasektomi, manlig sterilisering, är mer känt och diskuteras betydligt mer i tyskspråkiga forum, och dessa problem med vasektomi är även mer kända i Schweiz. De som upplever problem och biverkningar efter dessa ingrepp borde verkligen tas på allvar och ses som en varningsklocka åt andra. . . . Jag har skrivit betydligt mer om detta här: www.familjeliv.se/Forum-9-194/m63431486-3.html ... . . . . Länkar ist eftersom min surfplatta tar bort alla styckeindelningar jag gör... . Sköt om er. Mvh, Pentra

• Pentra
    keron skrev 2013-05-05 18:27:50 följande:
    Låter snarare som att det sitter i ditt huvud, än att det är nåt fysiskt. Faktiskt.

Man hånar, förringar och slår inte på den som redan ligger ner!
  • Otur

Min man har råkat ut för komplikationer efter sterilisering. Vi fick inte veta något om några risker innan och ångrar nu att vi lät honom göra ingreppet. Han har ont framförallt vid samlag (stark, plötslig smärta) och ibland även andra dagar då det värker hela tiden. 

• I love me

Min man steriliserade sig för 6 år sedan = vi har 2 barn och jag hade allvarlig HF båda ggr, 2:a ggn var det nära att jag dog.

Jag fick problem med magen efter akutsnittet med 2:a barnet så doktorn tyckte att det var bättre att min man gjorde steriliseringen...........efter 1½ timme var maken hemma igen.
    Maken var lite öm "där" i typ 2 veckor, sedan var allt okej igen.  Han säger att han kan "hålla igen" lite längre efter steriliseringen = det "går" inte lika snabbt.  Men han är lika kåt fortfarandeTungan ute

Anonym (69) skrev 2009-06-17 15:58:53 följande:
    jättebra om vissa klarar av att genomföra det.men jag tycker personligen att den manliga dragnings kraften försvinner.
    På vilket sätt försvinner den manliga dragningskraften? På min man finns den kvar......Tungan ute

• Anonym (Annan)

Inga preventivmedel är utan risker / biverkningar. Min fru mådde dåligt i flera år med hemska menssmärtor innan vi förstod att det berodde på  spiralen.

Jag har inte känt några  biverkningar av min sterilisering och har heller aldrig hört talas om dem innan jag läste den här tråden. Det ömmar lite men beskrivningar i media är ofta överdrivna.

• Lindsey Egot the only one

Man kan få komplikationer. Det gäller all kirurgi. Stickningar låter som om nerver vuxit samman i ärrbildningen som är en väldigt vanlig komplikation. Det finns ALLTID risker med alla operationer och det borde man va medveten om.

• Anonym (Håkan Engström)

Jag har genomgick en vasektomi för lite drygt ett halvår sedan och har inte varit mig själv riktigt sedan dess. De första månaderna gjorde det ont, men efter ett halvår klingade det av. Därefter är det som om mycket av det sexuella också försvunnit. Pungen är inte längre med i orgasmen och jag känner mig aldrig tillfredsställd efteråt. Jag är liksom inte klar, känns det som.

Erektionen har också minskat och det känns ibland som att jag är impotent. Det krävs väldigt mycket för att den ska vakna. Och det händer oftare att jag slaknar under själva akten än förr.

Själva sexdriften har också försvunnit till stor del. Jag är numera nästan aldrig sugen på sex och kan gå flera veckor utan utlösning utan några som helst problem, vilket typ aldrig varit fallet tidigare.

Jag ångrar jättemycket att jag lät mig övertalas till detta. Lyckligtvis har jag ingen eller mycket lite smärta efter ingreppet. Av vad jag har läst får många långvariga smärtbesvär. Men det kanske kommer också så småningom.

• Anonym (Kiv (kille))

Grannen klippte av . Han sa att det gjorde jävligt ont. Var blå i skrevet länge med. Nu är han och frun skilda med efter 4 år sedan han gjorde det. Lusten blev mindre och mindre. Det behöver ju inte drabba er.

• Anonym (Maken)

Maken har gjort en vasektomi. Han var rejält än en vecka efter ingreppet men sen har det inte varit någonting. Ingen minskad sexlust, inga smärtor eller känslan av utebliven orgasm.

För honom var det det bästa. Han villa svikit inte ha fler barn, jag mår pyton på hormoner och efter sju år med kondom är det jävligt skönt att köra utan.

• Anonym (CHOPCHOP)

Gjorde vasektomi för 3 år sen och har inte haft några problem alls. 
    ingen minskad sexlust ( De hade dock inte skadat )
    Inga stickningar osv

Svar på tråden Problem efter manlig sterilisering?