• snusmumrik531

    Aspergers tråden

    Öppnar en ny tråd för oss alla som har barn med Aspergers, då den förra nu är stängd. Där vi får ge varandra råd och stöd och dela glädje ämnen.

    Välkommen alla nya och gamla skrivare!

  • Svar på tråden Aspergers tråden
  • Jerker

    Han har ägnat mycket tid åt att hoppa .studsa stå på huvudet ,gå på händerna och klättra på väggarna. Nu mera sitter han mest stilla på sin stol framför datorn när han är ledig.

  • Loon

    Vår tjej är tvärtom... Hon vill jämt leka med kompisar. Frågar alltid när man hämtat henne på fritids om hon får leka med någon efter skolan nästa dag. Vi har i stället fått säga nej den sista tiden eftersom det inte funkar så bra. Hon bestämmer vääääldigt mycket över kompisen och det blir lätt bråk om kompisen inte går med på det hon bestämt. Förra veckan hade hon t o m hamnat i slagsmål med sin kompis.. Så himla tråkigt! Hon vill, men det går inte.. Hon är helt enkelt inte snäll mot sina kompisar..

    Vad beträffar grovmotorik har hon varit väldigt sen. Först förra sommaren då hon fyllde 8 år blev hon säker på att cykla. Hon hade stöd-hjul till hon var 7 år. Och hon har inte klarat av att ex klättra upp i träd som de andra i klassen lek i, och inte heller hoppat från stenar eller klättrar o så... Först nu det senaste halvåret har hon blivit mer fysisk och tycker om att klättra i träd tex.

    I stället var hon ju tidig med att lära sig läsa och skriva. Vid 5 år kunde hon läsa själv, och räkna är hon väldigt duktig på.

  • Angelica 3 barn

    På tal om grovmotoriken...


    Kan era barn simma??
    A kan simma fast vi kämpar fortfarande med detaljerna, han är lite fumlig o klumpig o det blir ganska  yvig simning om ni förstår vad jag menar.
    Nu åker de o simmar en gång i veckan med nya skolan, super bra tycker jag .
  • Loon

    L kan simma, lärde sig när hon var 6-7 år, så där ligger hon "i fas" med resten av klassen. Så skönt att det är något som hon fixar lika bra som klasskompisarna.

    Att de åker o simmar en gång i veckan på nya skolan är ju super! Ju mer träning, ju bättre kommer det gå! Detaljerna kommer nog sitta de också snart

  • Angelica 3 barn

    Vi började med simsskola när A var 5 men efter första året kände jag att det gav inget. Han lyssnade inte o kunde skutta iväg i bassängen o göra annat .


    Sen började vi simma genom hab men det blev bökigt för mig åka med sen när jag fick agnes, svårt bada med en bebis och en sjuåring som ska hållas i, sen försökte vi lite själva o visst kan han men som sagt fin putsningen kvar. Men super bra att de får träning genom skolan, kan ju bli lite tråkig stämning när man som förälder ska lära, lätt att de ger upp o blir sura bara.
  • sannapanna76
    andromeda skrev 2009-09-07 22:51:43 följande:
    Angelica: Undrar om de alltid själva vet vad som tynger dem..... bara en tanke. Känner så igen det.....
    Precis! Jag tror inte riktigt att Vilma vet varför hon blir sådär arg och ledsen. Det blir bara tvärstopp, och hon som annars är så bra på att uttrycka sig kan inte alls berätta vad som är fel.

    Vilma har inga tendenser alls att bråka med andra barn på dagis, på så sätt att hon slåss eller skriker åt dem. Ibland blir hon ju väldigt arg pga saker ingen riktigt fattar, som sagt, men inte så att hon blir våldsam. Hon går istället undan och tillbringar väldigt mycket tid själv. Leker sina egna lekar och har sina egna fantasier. Än så länge verkar hon nöjd med att det är så, men om hon inte utvecklas på den sociala biten kommer det ju att bli jobbigt när hon blir äldre.

    Angelica 3 barn skrev 2009-09-08 09:40:08 följande:
    Jerker
    Ha ha, känner så igen ... ibland kör Adam iväg sin vän i dörren. När man frågar varför de inte skulle leka så svarar han bara jag har inte tid... ÖÖÖÖ, vad gjorde du som var så viktigt?? Jag villl inte just nu kan jag få till svar o förstår att det passade sig inte just då. Sen kan han smälta lite och gå till kompisen efter någon halvtimme eller så .
    Sen beror det mycket på också vad kompisen erbjuder att de ska göra. Vill kompisen spela fotboll är det tvärnej o det har kompisen lärt sig nu så han brukar lirka med sig adam på annat sätt.
    *ler* Ja, så är Vilma också. Hon ber ofta kompisar att gå sin väg, för hon har inte tid/ska leka annat.
    Loon skrev 2009-09-07 15:40:19 följande:
    sannapanna: Vad jag förstått vill man inte sätta diagnoser förren barnen är 6-7 år, eftersom man anser att barn växer, är olika och lära sig olika. Därför är det svårt att säga tidigare... Men stå på dig!
    Ja, jag vet ju att det är så. Men jag vill gärna att dagis ska fortsätta följa upp, så att det inte bara rinner ut i sanden. Vi får se vad som kommer upp på nästa utvecklingssamtal.

    Nej, nu måste jag rusa. Ska ha Me&I-party ikväll, så jag får väl hem och baka lite paj och dammsuga.
  • Angelica 3 barn

    Tänk, igår kom han hem o var jätte glad. Trodde han skulle vara på dåligt humör som vandrat omkring i gummistövlar hela dagen trots det fina vädret. När jag mötte honom vid taxin fick jag ett leende o han sa, det var bra med stövlarna för det var lerigt i skogen. Sen var han ivrig o visa att han hade plockat både karljohan svamp o kantareller så det stekte vi på till middagen. De hade haft det super i skogen o jag som var så orolig att han skulle komma hem o vara sur


    Efter middagen gick han hem till sim kompis o kom hem vid åtta suuuuuuuuur. 
    Man blir inte klok, jag höll på o lägga fram kläder inför morgondagen i hans rum när han kom hem o han började glo surt på mig o frågade om jag var klar snart. Frågade om allt var ok o om det hade gått bra hos kompisen.. JAAAAAA! tror han behövde lite tid för sig själv bara .  Det var inte läge att diskutera något mer.
  • andromeda

    Ja herrgud vad det går upp och ner i humöret! En mamma ringde precis och berättade att min son dragit ner byxorna mitt på fotbollsplanen igår. Mammahjärtat brister igen.....

  • andromeda

    Loon: tack för alla tips om läsinlärning! Jag ska prova datorn lite mer....

    Jag har precis pratat med kommunen och jag kan fetglömma att de betalar för skolgång i annan kommun... har tittat på Ingridskolan som verkar helt fantastisk. Vår kommun tycks inte ha mycket att erbjuda. En skola med autistiska barn som verkar aningen för "tung" för min son... Det verkar som du har haft tur Angelica. Du kanske har skrivit om det tidigare - men är det en AS skola eller en AS grupp på annan skola ni hamnat i?

  • Angelica 3 barn

    andromeda


    Hade din son dragit ner byxorna på annan eller sig själv?
    Jag förstår att mammahjärtat brister oavsett, han sa så klart inget själv om det i går?
    Skickar en liten tröstande kram till dig!
    Adam går nu i en As skola. De har från årskurs ett till nio. Känns väldigt skönt o veta att om det behövs kan han gå kvar hela grundskolan.
    Det är på andra sidan stan men funkar bra med taxi som hämtar o lämnar. Däremot måste han nu gå på fritids de dagar jag jobbar sent, förr gick han hem själv men taxi vill att anhörig lämnar vid taxi o hämtar vid taxi. Fast tror det kan vara lite bra för honom att vara kvar, är ju fler kvar även några i nian som går kvar på fritids.
    Vad jobbigt att det inte finns någon As klass i er kommun. Ren autistisk klass tror jag med kan bli för tung... 
Svar på tråden Aspergers tråden