Inlägg från: Saskia |Visa alla inlägg
  • Saskia

Gud vs tomten

Tycker du att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud?

Iså fall på vilket sätt är de lika?

• Svar på tråden Gud vs tomten
  • Saskia
    JKnas skrev 2009-06-21 11:30:31 följande:
    Jag som tror på tomten lika mycket som jag tror på gud skulle säga skägget.
    ah, båda har skägg tror du? Och man kan inte tror på dem som har skägg?
  • Saskia
    Saskia skrev 2009-06-21 11:37:32 följande:
    ah, båda har skägg tror du? Och man kan inte tror på dem som har skägg?
    Ursäkta, du har inte sagt att du inte tror på dem faktiskt...
  • Saskia
    SkåneP skrev 2009-06-21 11:39:09 följande:
    De har om inte annat det gemensamt att det saknas evidens för deras resp. existens.Den stora skillnaden (förutom att begreppet gud finns i många fler smaker än begreppet tomte) ligger egentligen inte i resp väsen utan i hur vanligt (och därmed socialt accepterat) det är att tro på endera.
    Det finns inga vetenskapliga evidens för vare sig Gud eller tomten, nej, det har du helt rätt i.

Vetenskapen sysslar ju inte med existentiella frågor som bekant.
  • Saskia
    JKnas skrev 2009-06-21 11:40:02 följande:
    Nej jag gjorde bara ett litet instick och sa att bara att jag tror på tomten lika mycket som jag tror på gud... och att skägger är väl det enda som gör dem lika. Hänger du med?
    Japp, jag hänger med. (trots att jag inte tror att Gud har skägg)
  • Saskia
    JKnas skrev 2009-06-21 11:45:39 följande:
    Är han helrakad och har bröst tror du?
    Definitivt är han inte rakad. han är såklart helt naturlig.
  • Saskia
    Rabelais skrev 2009-06-22 12:19:54 följande:
    Än så länge har det inte begåtts massmord eller startats krig på grund av divergerande åsikter rörande tomtens ursprung och budskap och inte heller har icke-tomtetroende konverterats med svärd, torterats eller förslavats med hänvisning till att de saknar själar. Och vad jag vet har ingen musikstil anklagats för att dyrka antitomten. Möjligen har föräldrar hotat med utebliven tomte om barnen inte lyder men så vitt jag har förstått hamnar barnen i alla fall inte i helvetet om de är upprepat olydiga.
    ha ha
  • Saskia

Egentligen var jag ute efter likheter isf skillnader men jag förstår att ni främst skriver om skillnader eftersom jag använde ordet "vs". Jag borde skrivit "och" kanske.

• Saskia

R Franklin skrev 2009-07-06 21:25:02 följande:

För att något skall finnas måste det verka, dvs man måste kunna detektera detta någots närvaro direkt eller indirekt (Ta radioaktivstrålning som exempel, det syns inte heller med det mänskliga ögat men är trots detta enkelt att detektera). Exakt hur gör man för att detektera Jesus?
    Svårt att säga exakt, alla har sin väg men prova tex att släppa taget, dansa, gå barfota i sanden, praktisera icke-dömande och Allt vad du vill att människorna ska göra mot dig, det ska du också göra mot dem, fler tips finns tex i nya testamentet.
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-07 06:24:08 följande:

Och exakt hur skulle barfota gående i sanden bevisa Jesus existens?!
    Inte bevisa men detektera kanske. prova det !
Svar på tråden Gud vs tomten