Inlägg från: Saskia |Visa alla inlägg
  • Saskia

Gud vs tomten

R Franklin skrev 2009-07-07 11:02:57 följande:

Hur?! Varför svarar du inte på frågan. På vilket sätt skulle en barfota promenad i sand påvisa Jesus existens mer än Tomtens?
    jo, jag tänker så att Gud finns särskilt närvarande i naturen och att då vara närmare naturen skulle då leda närmare Gud. Men det finns som sagt många vägar.
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-07 11:26:36 följande:

Vad är problemet? Du har fortfarande inte svarat på frågan!
    Jo, det har jag.
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-07 11:36:36 följande:

När jag går barfota i sanden bruka jag inbilla mig att tomten verkligen finns. Vad bevisar det?
    Du, ser , det bevisar att du släpper loss lite.
  • Saskia

Fast nu är vi några som inte tycker att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud eller Jesus.

Ni som hela tiden jämför dessa tu, kan ni inte tala om vilka likheterna är?

• Saskia

Jag har inte uppfattat att jag fått frågan över skillnaderna. Men om du inte ser dem så kan jag säga att en skillnad är att Gud är ett mycket mer svårtdefinierat begrepp. Bland de vanligaste definitionerna brukar ändå allsmäktig, allvetande, allestädesnärvarande och god ingå, samt skapare av universum. Endast god stämmer in på tomten av dessa.

• Saskia

haha, vilken rolig definition på tomten som allvetande och allestädesnärvarande och skapare av världen. Ja, den får stå för dig.

• Saskia

R Franklin skrev 2009-07-09 06:20:56 följande:

Ja visst är det både roligt och lustigt att grundlöst tillskriva sådant till en sagofigur...
    ja
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-12 16:37:20 följande:

Låt oss för ett ögonblick föreställa oss att jag faktiskt försöker prata med Jesus (Genom någon slags bön antar jag?), låt oss också anta att jag faktiskt får svar av någon. Hur vet jag då att det verkligen är Jesus och inte något annat som bara luras?
    Det vet du därför att Gud är "den som svarar på bönen"
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-14 21:34:48 följande:

Förlåt men vilken av alla tusentals gudar menar du nu?
    Jag menar att den, det, han , hon...som svarar på böner brukar kallas Gud. Om man kallar det nånting annat så är det ju fortfarande "den som svarar på böner".
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-15 07:04:18 följande:

Du vill alltså tillskriva tomten epitetet gud nu? Jag omformulera frågan, hur vet du att den som "svarar" verkligen ärnågon/något överhuvudtaget och inte bara din egna inbillning, finns flera undersökningar där man kunnat visa väldigt tydligt att bönesvar inte fungerar. Och hur vet du att den som "svarar" är just den gud som beskrivs i din heliga bok (Vilket det än må vara)?
    Nej, det vill jag inte. Jag tror inte tomten svarar på böner. Möjligen skulle tomten kunna vara den som levererar det man ber om.

Om du ber och får svar så vet du väl att du fått svar? Varför skulle det vara inbillning? Och i så fall, vad spelar det för roll? Du har fått det du ville och ser att det fungerar.

Vem skulle det vara om inte Gud? Vad skulle du gissa? Din granne? Eller varför inte Thomas Ledin?
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-15 11:26:34 följande:

Att det inte är din (Eller någon annan) gud utan bara din egna förhoppning och vilja som får dig att tro det.
    Om jag ber och får så är jag nöjd. Jag behöver inte hoppas eller vilja något egentligen.

Sen vem/vad det är som ser till att jag får detta är inte särskilt viktigt egentligen. Men min gissning är att det är något som är allvetande (eftersom den kan veta vad jag ber om och veta hur det ska gå till att jag får det), allsmäktig (eftersom den kan se till att jag får det) och allerstädesnärvarande (eftersom den kan höra allas böner samtidigt)

Om du gissar på någon annan så är det ok.
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-15 11:26:34 följande:

Att det inte är din (Eller någon annan) gud utan bara din egna förhoppning och vilja som får dig att tro det.
    Det skulle vara intressant att höra din åsikt om vem det kan vara som svarar.
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-15 14:20:44 följande:

Vad sägs om förslaget: "Ditt undermedvetna"?
    Mycket bra förslag. Det tror jag också förutom det att jag även tänker mig en del av det undermedvetna som är gemensamt för alla människor och som finns överallt.
  • Saskia

R Franklin skrev 2009-07-15 14:36:16 följande:

Bra, har du några belägg för det?
    Det verkar mest rimligt tycker jag.
Svar på tråden Gud vs tomten