Inlägg från: Åsa |Visa alla inlägg
  • Åsa

Varför inte student rabtt på sl?!

Här i Gbg kostar månadskortet 500 kronor. (Det finns ett s k lågtrafikkort som kostar 375 kr också men då får man inte åka utanför lågtrafiktiderna på det.). Jag tycker inte det är så farligt faktiskt. Enkelbiljetten kostar 20 kr och förköpt på rabattkort 13:30. När jag pluggade hade jag ett regionkort som kostade 1100 och det gick att få extra studielån för om man ville.

Men visst, det är en sympatisk idé med studentrabatt. Risken är att lokaltrafiken tycker hanteringen runt blir alltför dyr. Titta på det strul SJ har med intyg hit och dit och studentkort som kommer ett halvår för sent för att studentkårerna ingår avtal med företag som inte är solventa. Också roligt om SAS insåg att studenter över 26 inte är rikare än dem under och också gärna skulle åka standby (säkert sant om andra låginkomsttagare också iofs).
    Om lokaltrafiken ska ge rabatt måste de för övrigt antingen tro att de kan kompensera bortfallet med fler resor (kanske inte så troligt) eller få kompensation från stat eller kommun om de ska tycka att det är intressant.

Lilla Snigel: Menar du att man åker gratis på buss i Stockholm om man har barnvagn med sig?

• Åsa

Åhå. Bökigt i Gbg också, men ingen sådan regel här

Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!