• Skarpa

Händer det att spindlar biter människor?

Var ute och gick med hunden och kom att tänka på en diskussion jag hade med min lärare på lågstadiet ang. huruvida spindlar biter människor eller inte. (Mycket händer i huvudet när jycken blir rastad, men kanske inget vettigt )

Sååå, vad tror ni i frågan?

Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Händer det att spindlar biter människor?
  • så mycket bättre
    Isnogood skrev 2009-06-21 19:43:52 följande:
    Kan tillägga att "brunspindeln" jag berättade om är...Svensk...10 cm i diameter...mörkbrun, tjock kropp o tjocka ben...
    Tala inte om det.. de är så j*a vidriga...

Källarspindlar har bitit mig, och jag tänker inte gå i närheten av dem som ofta gör nät i broräcken..
  • HellviHumle

Det finns ingen svensk spindel som blir 10 cm i diameter.
    Källarspindel och vattenspindel kan ge rejäla bett. Har för mig att även kärrspindeln biter ibland. Korsspindel kan ockå bitas men det blir inget större resultat. Det finns säkert fler. De flesta kan dock inte bita genom skinnet.

• Justess

Ja, jag misstänker att jag blivit spindelbiten vid två tillfällen. Svårt att veta säkert då jag inte sett själva angriparen, men betten har varit helt okaraktäristiska jämfört med mygg, geting, knott, broms etc.

Jag HATAR spindlar till den grad att jag misstänker att det klassas som fobi. Får darrningar och hjärtklappning om jag får syn på en spindel på nära håll, särskilt om jag är oförberedd.

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Sencha

Ja, visst gör de det.

0401 & 0807
  • Sencha
    HellviHumle skrev 2009-06-21 22:17:57 följande:
    Det finns ingen svensk spindel som blir 10 cm i diameter. Källarspindel och vattenspindel kan ge rejäla bett. Har för mig att även kärrspindeln biter ibland. Korsspindel kan ockå bitas men det blir inget större resultat. Det finns säkert fler. De flesta kan dock inte bita genom skinnet.
    Kärrspindeln har jag lärt mig ska vara Sveriges största. Blir väl ca 3 cm lång som max (kroppen då). Ska väl motsvara ungefär ett bett av en geting.

Pappa blev biten en gång av en rejäl husspindel. Jag ville nämligen inte flytta den och han tyckte jag var sjåpig, så han tog den i handen - och då bet den honom rejält.
    0401 & 0807
  • Fille Fjonkan

För något år sedan läste jag om några som gått vilse i djungeln i sydamerika. När de väl kom till rätta var de väldigt illa däran. De var svultna. Men det värsta var att de hade fått flera bett i mun och matstrupe av... fågelspindlar. Som de i desperation livnärt sig på {#lang_emotions_throwup}

Men varför i h**'ete slog de inte ihjäl dem först!?

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • spidermanmamman

Usch, jag visste att jag inte skulle läsa i denna tråd. Nu vill jag inte sätta ner fötterna...
    Börjar tänka på den där moderna myten när tjejen blir biten av en spindel o lägger ägg i såret. Sen kläcks äggen o det väller ut spindlar. USCH vad äckligt det är med spindlar *ryser'.

• HellviHumle
    spidermanmamman skrev 2009-06-21 23:19:05 följande:
    Usch, jag visste att jag inte skulle läsa i denna tråd. Nu vill jag inte sätta ner fötterna...Börjar tänka på den där moderna myten när tjejen blir biten av en spindel o lägger ägg i såret. Sen kläcks äggen o det väller ut spindlar. USCH vad äckligt det är med spindlar *ryser'.
    Glöm den igen. Det kommer inte hända.
  • hellohanna

Hjälp! Vad är en källarspindel för vidrigt??

• HellviHumle
    hellohanna skrev 2009-06-21 23:36:38 följande:
    Hjälp! Vad är en källarspindel för vidrigt??
    En spindel som bor på fuktiga ställen som t ex källare och gamla stensatta brunnar. De lägger äggen i ett bo som ser ut som en pingisboll som hänger i ett snöre. Ser märkligt ut. Ja. så kan de då bitas också. Sitter i flera dagar.
Svar på tråden Händer det att spindlar biter människor?