• Skarpa

Händer det att spindlar biter människor?

Var ute och gick med hunden och kom att tänka på en diskussion jag hade med min lärare på lågstadiet ang. huruvida spindlar biter människor eller inte. (Mycket händer i huvudet när jycken blir rastad, men kanske inget vettigt )

Sååå, vad tror ni i frågan?

Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Händer det att spindlar biter människor?
  • Isnogood
    HellviHumle skrev 2009-06-21 22:17:57 följande:
    Det finns ingen svensk spindel som blir 10 cm i diameter.Källarspindel och vattenspindel kan ge rejäla bett. Har för mig att även kärrspindeln biter ibland. Korsspindel kan ockå bitas men det blir inget större resultat. Det finns säkert fler. De flesta kan dock inte bita genom skinnet.
    Alltså INTE 10 cm i kroppen !

Utan inklusive kropp o ben...

Har sett 2 (!) stycken... "ryser" båda i Sverige...

Tjocka kroppar o tjocka ben= Äckliga (!) särskilt när man är på väg att mata en av dem med syrrans (då) lilla dotter....
  • HellviHumle
    Isnogood skrev 2009-06-22 19:10:31 följande:
    Alltså INTE 10 cm i kroppen ! Utan inklusive kropp o ben... Har sett 2 (!) stycken... "ryser" båda i Sverige... Tjocka kroppar o tjocka ben= Äckliga (!) särskilt när man är på väg att mata en av dem med syrrans (då) lilla dotter....
    Brunspindel härstammar från Sydamerika och överlever inte utomhus här.
    Var har du sett dem?
    Störst i Sverige är annars Kärrspindeln. Blir uppemot fem cm inkl ben. Den ser dock större ut då den är kraftigt byggd och oftast har benen rätt ut från kroppen som ekrar i ett hjul.
  • Moonis

Ord blind skrev 2009-06-22 19:09:32 följande:

Får jag bjuda på en tråd om spindlar? www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp...
    Blä, gillar inte att titta på bilder med spindlar men måste säga att den blå spindlen va riktigt vacker i färgen.
    Den rödknäade tarantellan tycker jag är rätt lugn att titta på. Är värre med dom smala beniga varianterna *ryser*
    Blev av med min spindelskräck genom att hålla en rosahårad tarantella som va riktigt mysig att hålla faktiskt
  • Moonis

Jag såg en stor spindel i vår förra källare (lägenhet) och den va säker närmare 7-8 cm med benen. Är nog den största vilda jag sett faktiskt.

• Trolltoka

Ja visst kan spindlar bitas! Men det är i självförsvar. Vissa arter är mer benägna till ett aggressivt beteende än andra. Men i Sverige är inte spindlarna så pass stora och giftiga så att dom gör någon skada på en vuxen fullt frisk människa. Är man extremallergiker så visst kan man få en liten reaktion, men för en sån kan även den minsta mygga vara likamed döden. ALLA spindlar och tarantlar är giftiga, även våra svenska spindlar. Men ska man kolla på spindlar/tarantlar generellt sett över världen så är de flesta (inte alla!) inte farligare än en geting. Men det finns ju som med allt annat undantag där med! Som här i Sverige är dom inte alls lika farliga, tillochmed näst intill totalt ofarliga.

trolltoka.blogg.se *~*Novah 13/3-07♥BF 25/1-10*~* novahpantera.bilddagboken.se
  • Bam

Ja. Hade en i skon som bet mig i tån.
    Jag hatar spindlar och Radar alla jag ser.

Jag dansar aldrig nykter!
  • Ord blind
    Bam skrev 2009-06-22 19:45:49 följande:
    Ja. Hade en i skon som bet mig i tån.Jag hatar spindlar och Radar alla jag ser.
    *ser dig framför mig helt hysteriskt skrikande, stånde på din kontorsstol med en rosa flaska Radar* *ASG*
  • Bam
    Ord blind skrev 2009-06-22 19:49:48 följande:
    *ser dig framför mig helt hysteriskt skrikande, stånde på din kontorsstol med en rosa flaska Radar* *ASG*
    Förrutom det med kontorsstolen och att flaskan är rosa så stämmer det.
    Jag dansar aldrig nykter!
Svar på tråden Händer det att spindlar biter människor?