• Skarpa

Händer det att spindlar biter människor?

Var ute och gick med hunden och kom att tänka på en diskussion jag hade med min lärare på lågstadiet ang. huruvida spindlar biter människor eller inte. (Mycket händer i huvudet när jycken blir rastad, men kanske inget vettigt )

Sååå, vad tror ni i frågan?

Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Händer det att spindlar biter människor?
  • HellviHumle
    hellohanna skrev 2009-06-21 23:36:38 följande:
    Hjälp! Vad är en källarspindel för vidrigt??
    Fast jag skulle inte kalla de för vidriga. Intressanta är ett mer passande ord.
  • Papayia

Ja! Jag har blivit biten av en såndär svart äckelspindel som hoppar, det blev två små märken och rött.

Mamma till Alex
  • viseversa
    Isnogood skrev 2009-06-21 19:43:52 följande:
    Kan tillägga att "brunspindeln" jag berättade om är...Svensk...10 cm i diameter...mörkbrun, tjock kropp o tjocka ben...
    Ha,ha ellerhur att det finns en svens spindel som blir så stor. Isåfall heter jag Kalle Anka!
  • lövet2

Ja, visst finns det spindlar som bits. Alla(?) spindlar som jagar i stället för att spinna nät, kan bitas om de vill. Hoppspindlarna är kanske ivrigast i det fallet.
    Men inte tycker jag det händer så där hemskt ofta att man blir biten, eller så kanske man bara inte märker det bland alla mygg- och knottbett ...

I wonder whose idea this was?
  • ThisIsMe
    viseversa skrev 2009-06-22 07:58:50 följande:
    Ha,ha ellerhur att det finns en svens spindel som blir så stor. Isåfall heter jag Kalle Anka!
    Hur stora tror du de blir då?
  • VulgusProfanum

Jo då nog kan de bitas de små äckliga krypen *ryser*

Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • HellviHumle
    lövet2 skrev 2009-06-22 08:10:02 följande:
    Ja, visst finns det spindlar som bits. Alla(?) spindlar som jagar i stället för att spinna nät, kan bitas om de vill. Hoppspindlarna är kanske ivrigast i det fallet. Men inte tycker jag det händer så där hemskt ofta att man blir biten, eller så kanske man bara inte märker det bland alla mygg- och knottbett ...
    Jag träffade en "spindelforskare" en gång och hon uttryckte det som så:
    "Alla spindlar bits men det är bara några arter som kan bita genom skinnet på en människa!"
    Det är deras sätt att äta så alla bits. Även de som spinner nät.
  • Sweetycow

Har extrem fobi för spindlar så jag tror defenetivt att spindlar bits.

• Ord blind
    Isnogood skrev 2009-06-21 19:42:06 följande:
    Ja, spindlar kan bitas.Min pappa blev biten av en "brunspindel" (var ca 10cm i diam) på foten, sa att det kändes som om någon högg in två nålar...Har själv bara sett en spindel av den storleken en gång...o det var i pappas hus.Lyckades efter stort hysteriskt tålamod att spola ner den med hjälp av varmaste vattnet i duschslangen i badkaret, den satt på insidan av badkarskanten...skulle låta systerdottern bada o höll just på att stoppa ner henne i badkaret när jag fick syn på den "blä"...släppte henne snabbt o lyckades som sagt att spola ner den till slut...men jag fick trycka ordentligt med munstycket mot avloppet o ha hårdaste strålen på...(Jag var 17 år då...så inga: Du skulle gjort så här-kommentarer tack...det är lite sent för dom )
    Jo, jag tänkte du borde ha gjort så här i stället:

;P
  • Ord blind

Syrran blev biten av en lockspindel för länge sedan. Efter det lekte inte vi med dom mer...

Svar på tråden Händer det att spindlar biter människor?