• Anjonen

sent tal

Denna tråd är för dem som haft barn som börjat tala SENT, inga "lillan började prata redan när hon var ett" inlägg nödvändiga!

Har en tös som fyllde 3 i februari som inte pratar än, hennes hörsel är det inget fel på vad vi vet och hon träffar andra barn och vuxna dagligen... hon har några ord i förrådet men oftast gör hon sig förstådd på andra vis :) annars utvecklas hon som vanligt, det är bara talet som är sent...

Finns det några med samma erfarenheter som har lust att skriva och berätta lite va det berodde på å när dom väl började prata hur fort gick det då etc... vore skönt att höra från andra som vart i min situation för det börjar bli frustrerande för oss alla här hemma inklusive henne att hon inte kan göra sig förstådd ibland..

• Svar på tråden sent tal
  • Neko
    Anjonen skrev 2009-07-02 13:48:25 följande:
    jag tror intr det är nån fel på förståelsen hos min lilla, utan här är det språket som felar... hon verkar veta vad mycket är men kan inte sätta ord på det utan allt låter nästan likadant... säger jag hämta en tesked så kommer hon med en liten sked å ber jag henne komma med sandalerna så kommer hon inte med tennisskorna om du förstår va ja menar :) det verkar som om hon bara har några få bokstäver i sitt ordföråd för som sagt var vad man än pekar på å frågar "vad är det" så låter svaret från henne nästan alltid på samma sätt... förutom då man hittar dom få ord hon kan som vovve tex... det e konstigt... får väl bara härda ut till i höst då man kanske får lite hjälp... Lycka till med ditt :)
    Ja men då förstår hon ju i alla fall =) Skulle känt mej betydligt mindre orolig om min son hade förstått så där bra.

Enda saken som är bra är att hans joller/enstaka ord han säger har väldigt bra språkmelodi. Ibland låter det som att han skulle prata ett främmande språk, eftersom det låter rätt, det han säger, det låter som frågor och påståenden och meningar, bara att det inte finns några ord i dem. Har hört att många barn som har språksvårigheter pratar entonigt, det gör han definitivt inte.
  • Harmonisk68

Har bara läst några få av inläggen men vill kommentera en sak till Neko. Hjärnan är konstruerad så att den egentligen inte förstår ordet "inte". Om man säger till ett barn att det inte får göra något, i ditt exempel inte får sova, så uppfattar hjärnan bara får sova. Låter lite konstigt kanske men det här jobbar även idrottsmän med mycket. Det gäller att hela tiden tänka/säga det man ska göra och istället för det man inte ska göra. Inte alltid så lätt när man har med småbarn att göra som ofta inte alls vill göra som man säger. Lycka till!

• coolabruden

så säger min mamma också.. säg vad dom skall göra istället..

men vår kille säger automatiskt nää om man frågar något med inte i.
    för att inte o näää hänger ihop.

tex, tycker du inte om den där frukten? så säger han näää

• EllieMay
    Neko skrev 2009-07-02 04:29:44 följande:
    Jo fast din son verkar ju förstå bättre än min i alla fall, det är ju alltid något. Kira förstår vissa keywords som tex 'sova'. Men om man säger 'nu ska du inte sova' så tror han att man menar att han ska sova, han förstår liksom bara det ordet verkar det som.
    Fast ordet sova kan han ju förknippa med sin säng, vad kan han förknippa inte med?
    Om du förstår hur jag menar. jag kan tjata mig blå på min son att han får inte göra si och så, och nog 17 gör han det i alla fall
    Så här hemma är det avledning som gäller.
    Men har ni varit i kontakt med logopeden, hur ska ni gå vidare ect?
    För jag börjar bli skit frustrerad över detta, och logopederna menar på att talet kommer då han förstår. men hur lång tid kommer det att ta, allt går i snigelfart och när jag sedan börjar jobba blir det  dagis, och då undrar man ju hur det kommer att gå. För nu fungerar de inte med andra barn då många varit rätt så jävliga på honom. och han tycker ju inte heller det är kul när han inte kan vara med i diskussionen.
    Det räcker inte att äga ett gott förstånd, det väsentliga är att använda det väl.
  • Petris o Limpan
    Harmonisk68 skrev 2009-07-03 21:21:16 följande:
    Har bara läst några få av inläggen men vill kommentera en sak till Neko. Hjärnan är konstruerad så att den egentligen inte förstår ordet "inte". Om man säger till ett barn att det inte får göra något, i ditt exempel inte får sova, så uppfattar hjärnan bara får sova. Låter lite konstigt kanske men det här jobbar även idrottsmän med mycket. Det gäller att hela tiden tänka/säga det man ska göra och istället för det man inte ska göra. Inte alltid så lätt när man har med småbarn att göra som ofta inte alls vill göra som man säger. Lycka till!
    Instämmer! Otaffbarnt men precis så är det.
  • Petris o Limpan

Sonen är 3½ och har nyligen kommit igång med pratet. Har endel ord som vi förstår, vissa ord sätter han ihop till 2 och 3 ords meningar men mest blir det bara babbel och bubbel Han använder mkt tecken och gester för att förtydliga vad han menar. Vi har använt en del stödtecken för han hade perioder på dagis då han var lite utåtaggerande när de andra barnen inte förstod. Vi har varit hos logopeden 3 ggr och ska på tätare besök i höst.
    Han är duktig motorikst och dagis tycker han är långt före jämnåriga. Han är inte så intresserad av att sitta still och prata eller läsa bok.
    Jag har tyckt att det varit jätte frustrerande att han inte pratat men nu börjar jag tänka att det kommer så småningom.

• MissSindra

Min lillebror var oxå sen med talet. Men en dag bara så där sa mamma var det som om någon drog ur proppen. Han pratade massa ord ingen visste att han kunde och massa sånt...
    Så de kanske kan man bara inte vet eller vill....eller så har det kanske bara fastnat liksom...

• Kajak

Hej, jag vill bara säga att det är jättebra att ni vill prova med teckenspråk.

Känne några barn som inte kan prata riktig bra men föräldrar lärde sig teckenspråk så barnet kunde uttrycka det han/hon ville säga utan att bli arg.

Ni som försöker ha teckenspråk hemma men barnet inte så intresserad.
    Fortsätta ändå ha teckenspråk.

Tex vid matbord: kan jag få mjölk eller kan du ge mig bröd.

Ett par tecken där och där om dag räcker.
    Man måste inte sitta bredvid och visa ALLA tecken.

Ni kan även lära barnet siffror, lätt att använda handen.
    Min dotter kollar alltid hand o visa tecken för "3" när någon frågar om hennes ålder.
    Hon kan prata bra och är tvpspråkig.

Lycka till med teckenspråk.

• Pysselgalningen

FÅ rnog hänga på här jag. Våran äldsta tös på 2½ pratar inte heller. Kan inte ens 10 ord och deifinitivt inta meningar

Börjar bli aningen orolig om det bara är språket eller om det är nått mer som ligger och spökar eller om det är vanligt trots hon håller på med

• EllieMay
    Pysselgalningen skrev 2009-07-05 00:05:41 följande:
    FÅ rnog hänga på här jag. Våran äldsta tös på 2½ pratar inte heller. Kan inte ens 10 ord och deifinitivt inta meningar Börjar bli aningen orolig om det bara är språket eller om det är nått mer som ligger och spökar eller om det är vanligt trots hon håller på med
    Men hur är det med uppfattningsförmågan, förstår hon vad du säger, kan till exempel hämta bollen om du frågar?
    För jag fick nämligen höra att så länge ett barn förstår och kan koppla samman ord så behöver man inte oroa sig så, då brukar det till slut komma. Min son är ju dessutom 3 år och fortfarande inte pratar mycket.
    Det räcker inte att äga ett gott förstånd, det väsentliga är att använda det väl.
Svar på tråden sent tal