• Anjonen

sent tal

Denna tråd är för dem som haft barn som börjat tala SENT, inga "lillan började prata redan när hon var ett" inlägg nödvändiga!

Har en tös som fyllde 3 i februari som inte pratar än, hennes hörsel är det inget fel på vad vi vet och hon träffar andra barn och vuxna dagligen... hon har några ord i förrådet men oftast gör hon sig förstådd på andra vis :) annars utvecklas hon som vanligt, det är bara talet som är sent...

Finns det några med samma erfarenheter som har lust att skriva och berätta lite va det berodde på å när dom väl började prata hur fort gick det då etc... vore skönt att höra från andra som vart i min situation för det börjar bli frustrerande för oss alla här hemma inklusive henne att hon inte kan göra sig förstådd ibland..

• Svar på tråden sent tal
  • Pysselgalningen
    EllieMay skrev 2009-07-05 00:34:44 följande:
    Men hur är det med uppfattningsförmågan, förstår hon vad du säger, kan till exempel hämta bollen om du frågar? För jag fick nämligen höra att så länge ett barn förstår och kan koppla samman ord så behöver man inte oroa sig så, då brukar det till slut komma. Min son är ju dessutom 3 år och fortfarande inte pratar mycket.
    Det funkar lite från och till. ibland ser hon helt tom ut när man frågar efter saker hon vanligen vet vad det är.
  • EllieMay
    Pysselgalningen skrev 2009-07-05 02:00:41 följande:
    Det funkar lite från och till. ibland ser hon helt tom ut när man frågar efter saker hon vanligen vet vad det är.
    tillfällig hjärnsläpp brukar jag kalla det
    Nej men så är min son också, precis som att all information rinner över.
    När man tänker efter är de ju fortfarande ganska små och tänk sig själv in i hur det måste födas utan att förstå innebörden av det vi säger och sedan lära sig det. Tufft jobb.
    Det räcker inte att äga ett gott förstånd, det väsentliga är att använda det väl.
  • Pysselgalningen
    EllieMay skrev 2009-07-05 02:04:28 följande:
    tillfällig hjärnsläpp brukar jag kalla det Nej men så är min son också, precis som att all information rinner över. När man tänker efter är de ju fortfarande ganska små och tänk sig själv in i hur det måste födas utan att förstå innebörden av det vi säger och sedan lära sig det. Tufft jobb.
    Mjo sen är det ju 15kg trots med
    Så jag har ingen aning vid det här laget förutom att talet är sent och att varenda jävla männska i min närhet ska påpeka det som att jag är nån dålig mamma
    Men jag tror att det kan vara bra att dom kollar lite vidare än vad vanliga BVC gör på utveckligen och hennes förmågor. Inte minst för att jag kanske ska förstå mig på henne så vi slipper alla dessa utbrott som numera även går ut på hennes 9månader gamla lillasyster ...
  • EllieMay
    Pysselgalningen skrev 2009-07-05 02:13:52 följande:
    Mjo sen är det ju 15kg trots med Så jag har ingen aning vid det här laget förutom att talet är sent och att varenda jävla männska i min närhet ska påpeka det som att jag är nån dålig mamma Men jag tror att det kan vara bra att dom kollar lite vidare än vad vanliga BVC gör på utveckligen och hennes förmågor. Inte minst för att jag kanske ska förstå mig på henne så vi slipper alla dessa utbrott som numera även går ut på hennes 9månader gamla lillasyster ...
    Jo jag vet hur det är har fått riktigt jävliga komentarer av folk då min son inte pratar, eller så gör de sig roliga över honom. Jag är inte våldsam men mibland har man god lust att ge dom en känga tillbaka, min son förstår ju och blir jätte ledsen.
    Jag har lärt mig att ignorera säger de något och min son hör då säger jag bara högt till honom att inte bry sig då de är kocko. Liksom vad gör man.
    Sedan har ju vi trots här hemma också men det gäller att inte ge med sig, vi vet ju vad det beror på överenergie då han börjar bli trött samt en riktigt stark vilja av stål.
    Alla gör vi så gott vi kan och allla barn är ju olika, du är absolut ingen dålig mamma även om man lätt känner sig som en sådan. man gör sitt bsta sedan är det ju alltid lätt för utomstående och stå där med pekpinnen
    Det räcker inte att äga ett gott förstånd, det väsentliga är att använda det väl.
  • Petris o Limpan

Vi fick tips från vår logoped att göra en bok till sonen. Ett vanligt skrivhäfte med hans namn på. Sen har jag skrivet ut massa bilder som jag googlat fram på saker som han kan säga. Han får välja vilka vi ska klistra in och sen har vi den och tittar i och samtidigt har nya kort på saker som jag tycker han har nytta av att säga som vi övar på och när han kan säga dem hjälpligt så klistrar i in de oxå. Boken är med på hyllan på dagis så personalen kan titta med sonen och på så sätt kan de lättare förstå vad han menar.
    Jag har även på eget bevåg börjat maila till personalen på dagis på söndagkvällen och berättat vad vi gjort under helgen så att de har lite att prata med sonen om på måndagen och även att de ska fatta vad han pratar om. Han har ofta med sig foton som visar om han varit med om ngt speciellt. Väldigt uppskattat av alla faktiskt.

• Mamma till gullungen

Min son är tre år och två månader och han pratar väldigt lite.Han kan några ord som bil,en,mamma,pappa,hej,Mia(moster),Anna(faster),blä.Jag har börjat med att använda tecken när jag pratar med han och han förstår direkt vad jag menar och han har till och med lärt sig en massa tecken.Han har inga fel på hörseln så vitt jag vet för han hör när man pratar med han.Han går på dagis och där pratar dom andra barnen mer än vad han gör så han får lära sig även på dagis vad allting heter och en massa andra ord.Jag tycker att Anjonen ska prata med sin BVC om att få en tid hos en logoped som kan hjälpa hennes dotter på traven med att börja prata och att hon ska skriva ut olika tecken från nätet.

• Petris o Limpan

Någon som har tips på en bra sida med stödtecken? Behöver fylla på med några.

• Mamma till gullungen

Det finns en bra sida på nätet som heter Bam språkteknik där man hittar en massa bra tecken att skriva ut.Jag har skrivit ut tecken till min son och jag tycker att den sidan är jättebra,det finns även länkar som man kan gå in och titta på.

• Pinje

Tips på stödtecken:
    www.spreadthesign.com/country/se
    www.teckna.se, har en bra sida med en massa länkar också. Förlaget Hatten har en massa bra material, t.ex. Babblarna, finns också på bibliotek och Bokus, på www.babblarna.se kan man se en person teckna de fyra böckerna. Ganska mycket bra ord som först, sen, framför, bakom mm. Finns färdiga teckenkort att köpa samt CD skiva att skriva ut från. "Kom Igång med Teckensång" finns som DVD, CD och sångbok, kolla biblioteket. Har kanske fler tips i min presentation. Jag älskar TAKK. Finns en bra tråd här att fråga i: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m43620826.html

• Ninni76

Har bara läst TS
    Min son fick nästan diagnosen grav tal-och språkstörning. När han började skolan frågade hans assistent som han fick då om han någonsin kommer att kunna prata ordentligt.....Och vistt min son slog både henne och habiliteringen på näsan med hästlängder Han blev av med assistenten i 3:an och när vi träffade hans gamla specialpedagog i höstas (inte sett henne på 4 år) höll hon på att tappa hakan. Han är 14 år idag och man märker ingenting

• Petris o Limpan
    Ninni76 skrev 2009-07-11 09:31:59 följande:
    Har bara läst TSMin son fick nästan diagnosen grav tal-och språkstörning. När han började skolan frågade hans assistent som han fick då om han någonsin kommer att kunna prata ordentligt.....Och vistt min son slog både henne och habiliteringen på näsan med hästlängder Han blev av med assistenten i 3:an och när vi träffade hans gamla specialpedagog i höstas (inte sett henne på 4 år) höll hon på att tappa hakan. Han är 14 år idag och man märker ingenting
    Skönt att höra. Man är ju rätt orolig när man sitter mitt upp i det och det går sakta frammåt.
  • EllieMay

Hej.
    <senaste nytt här är att det äntligen börjat lossna upp för min son.
    Idag satt vi och lekte och rätt som det var började han säga ord och peka på vad allt var, för att sedan komma med 5-6 ords meningar
    Fan äntligen som man oroat sig och väntat.
    De är som de säger helt plöttligt lossnar det.

• Pysselgalningen

hohoooo utveckling!

Nu är det inte bara "bil,min, lajl(glass), huvä, hunn, yii(syster), mamma och pappa längre"!

Helt plötsligt så kom ett "ha den"! å ett " nä min"

Man märker på henne att hon förstår allt mer. Märks mest på hennes humör dock

• Ninni76

Petris o Limpan skrev 2009-07-11 23:18:20 följande:

Skönt att höra. Man är ju rätt orolig när man sitter mitt upp i det och det går sakta frammåt.
    Tror mig. Jag har gråtit många nätter. Har gjort kromosomtest, EEG och en massa andra tester som påfrestade både familjen och framför allt min son. När vi skulle göra EEG så skulle vi vara på ett sjukhus kl 8 på morgonen, men vi skulle gå upp kl 4 för att han skulle kunna somna där . Han blev blöjtorr både dag och natt när han var 3, hade aldrig hänt en olycka sen dess. Men då under alla dessa utredningar och han började förskoleklass så blev det sängvätning och olyckor, vilket gjorde honom ännu mer nervös. Så jag tog en vecka semester och var hemma med honom så han fick lugn och ro, det gick över. Men jag har ALLTID trott på min son, kämpat för och med honom. Han lyckades....med mycket tårar och svett.
    Nu har man ju sin stora tonåring som aldrig är tyst, men när jag tänker tillbaka så njuter jag faktiskt nu Det finns ingen som han.... Lycka till...
  • lillvilda

här hör nog jag och min 2 åring hemma. Han kommunicerar massor hela dagarna men inte med så många ord. Det mesta är ljud, pekande, och ett mycket livligt kroppspråk. Han har inga problem att göra sig förstådd även hos människor han inte känner. Såklart gnager ändå en oro över att han inte pratar. Han har ord, ibland slinker dom ut men överlag tycks det inte finnas ett intresse för att prata. Vi upprepar, pratar mycket med honom osv men han svarar bara med ja, nej och ibland nått ord ofta ett obegripligt babbel. Det var skönt att läsa om att fler är i samma båt. Jag har känt mig ensam om att ha en 2 åring som inte pratar. Vännernas barn babblar för fullt vid det här laget.

• solen82

Vår son fyllde 3 år sista maj. Vi tyckte att hans tal var ganska ok fram tills han började förskolan i aug 07. Vid ett samtal med personalen uttryckte vi vår oro. De menade att de tyckte att han var en av dem som kommit längst med sitt tal (han gick på en nyöppnad avdelning där alla var födda mellan maj o aug).
    Jag jobbar som förskolärare och har liiite koll tycker jag

Det lungnade liiiiiite.
    Men när kompisars barn som var ca 6 månade yngre började gå om honom reagerade vi igen. Bad om ett hörsel test pga av hans envisa öroninflammationer. Hörseltestet var inte bra och operation genomfördes (rör sattes in).

Nu ca 7-8 månader efter och ett besök hos logoped börjar det släppa lite. Vi inser nu att han verkligen inte har hört.

Innan operationen pratade han för oss förståeligt men INTE alls för andra. Vi lärde oss att "hue" var mormor, "uk" var skor osv.
    Nu i sommar har han börjat vilja säga rätt. Beror till största delen att lillasyster på strax över året börjat prata och vi säger "oj lillasyster säker sko, kan du med säga sko? Sko säger han och vi applåderar!! Nu har han bytt ut "uk" till sko och säger mormor med.
    Han började sjunga i början av sommaren, inte super tydligt men oj ett jätte stort steg fram!!
    Han har hela tiden pratat 2-3-4 ordsatser men inte förståeligt.

Vi har fått höra att det släpper så var vår son/dotter osv. Ja det kanske släpper men vi vill ge vår son ALL hjälp för att han inte ska sluta prata.
    Därför har vi sagt till alla runt oss att inte förhör, ingen träning med vår son utförs. Vi menar i stället att de gärna får upprepa det han säger om de förstår.

Det vi gör för att hjälpa och stödja är:
    -Upprepa det han säger
    -leka med med olika ljud
    -prata sakta och tydligt
    -dra ut på orden som vi vet är nära att han ska kunna uttala rätt

Sen pressar vi honom så mycket som vi vet att vi kan göra för att han ska uttala ord rätt.

Sist men inte minst så berömmer vi och hurrar när han klarar nya saker och samma sak gör vi när han "misslyckas"
    Det är det viktigaste rådet!

• Amelle

Det är längesedan tråden startades men jag undara om ni som fr är medlemmar kan berätta hur det gått för era barn? Jag har en 3 1/2åring som är väldigt sen i talet. Hon är visserligen trespråkig men har först nu börjat sätta ihop 2 ord. Ibland 3. Vi har märkt att det finns nu ganska många ord på lager men hon har vissa ord som hon använder alltid. Denna nstanta oro....

Svar på tråden sent tal