• Anjonen

sent tal

Denna tråd är för dem som haft barn som börjat tala SENT, inga "lillan började prata redan när hon var ett" inlägg nödvändiga!

Har en tös som fyllde 3 i februari som inte pratar än, hennes hörsel är det inget fel på vad vi vet och hon träffar andra barn och vuxna dagligen... hon har några ord i förrådet men oftast gör hon sig förstådd på andra vis :) annars utvecklas hon som vanligt, det är bara talet som är sent...

Finns det några med samma erfarenheter som har lust att skriva och berätta lite va det berodde på å när dom väl började prata hur fort gick det då etc... vore skönt att höra från andra som vart i min situation för det börjar bli frustrerande för oss alla här hemma inklusive henne att hon inte kan göra sig förstådd ibland..

• Svar på tråden sent tal
  • EllieMay

Hej har en son på nyss fyllda tre år och han pratar inte mycket.
    Håller fortfarande på med sitt språk och kan väl en hel del enstaka ord, några två och tre ords meningar, men det står still.
    Vi har varit både på hörselkoll och logoped men det finns inget som talar för något fel. Vi fick höra att vi skulle prova teckenspråk men det gillade han inte alls.¨
    Han förstår ju allt man säger och kan ju lätt svara ja och nej på saker, men det är så tråkigt när det inte bara rullar på och man kan föra en lite länge konversation med mer innehåll

Det räcker inte att äga ett gott förstånd, det väsentliga är att använda det väl.
  • Anjonen
    Dr Mupp skrev 2009-06-28 13:04:41 följande:
    Vår 2,5 åring har precis börjat med tvåordsmeningar i stilen Akta mamma, lila båten. Men det mesta är inte rent och en hel del saker heter som det låter enligt honom. tex heter buss det pysande ljudet som kommer från bussar som stannar och öppnar dörrar.
    det e precis så vår lilla gör... härmar ljuden så man förstår vad hon menar eller ochså visar hon med kropp å händer vad hon vill å det e nog lite en nackdel att vi förstår henne så bra :) men på BVC sa dom att det viktiga va att vi säger ordet när hon gör "tecknet" så hon förstår att koppla ihop det....
  • coolabruden

så gör vår kille oxå. visar me händerna. fast några ord försöker han nog säga o man förstår va dom betyder.. men han är inte så värst intresserad av att prata.. han kan låta som alla verktyg men kan inte säga vad dom heter, o visa me handen vad man gör med dem.

man får vel bara vänta o se om d börjar komma mer ord.

• Nickos

Min dotter blir 2 nu 27 augusti och pratar inte så mycket hon heller. Det kommer junågra enstaka ord som man förstår och hon försöker upprepa allt man säger.
    Men dom barnen som inte pratar ännu en vacker dag tror jag dom kommer säga hela meningar och inte sluta prata sen :)

• Neko

Min son fyller tre om några dagar och har varit hos logoped en gång. Väntar på tid för utvecklingsutredning men troligtvis är det bara språket det är fel på. Han förstår/säger några få ord (kanske 5 st och inte rent) men lär sig ett nytt ord kanske varannan månad och byter då ut ett av de gamla. Dvs ordförrådet/förståelsen blir inte större. Jättekonstigt. Som att han skulle ha problem med minnet eller något men han har inga problem att minnas andra saker. Vi har provat stödtecken men de verkar han ha lika svårt med som vanliga ord. Tror egentligen att han kan uttala ord för han har väldigt nyanserat nonsensprat och att det är i förståelsen som det brister.

• Neko

Kan också lägga till, han kan absolut inga två och treordsmeningar, som de egentligen ska kunna i den här åldern. Han kan inte sitt eget namn heller.

• EllieMay
    Neko skrev 2009-07-01 20:23:32 följande:
    Min son fyller tre om några dagar och har varit hos logoped en gång. Väntar på tid för utvecklingsutredning men troligtvis är det bara språket det är fel på. Han förstår/säger några få ord (kanske 5 st och inte rent) men lär sig ett nytt ord kanske varannan månad och byter då ut ett av de gamla. Dvs ordförrådet/förståelsen blir inte större. Jättekonstigt. Som att han skulle ha problem med minnet eller något men han har inga problem att minnas andra saker. Vi har provat stödtecken men de verkar han ha lika svårt med som vanliga ord. Tror egentligen att han kan uttala ord för han har väldigt nyanserat nonsensprat och att det är i förståelsen som det brister.
    Låter ganska likt min son faktiskt, tyvärr har jag ingen i vänskapskretsen med barn eller som har liknande problem. Förutom alla j'ävla besserweisers som ska ifrågasätta allt non stop
    Det räcker inte att äga ett gott förstånd, det väsentliga är att använda det väl.
  • Neko
    EllieMay skrev 2009-07-01 23:39:31 följande:
    Låter ganska likt min son faktiskt, tyvärr har jag ingen i vänskapskretsen med barn eller som har liknande problem. Förutom alla j'ävla besserweisers som ska ifrågasätta allt non stop
    Jo fast din son verkar ju förstå bättre än min i alla fall, det är ju alltid något. Kira förstår vissa keywords som tex 'sova'. Men om man säger 'nu ska du inte sova' så tror han att man menar att han ska sova, han förstår liksom bara det ordet verkar det som.
  • Anjonen
    Neko skrev 2009-07-01 20:23:32 följande:
    jag tror intr det är nån fel på förståelsen hos min lilla, utan här är det språket som felar... hon verkar veta vad mycket är men kan inte sätta ord på det utan allt låter nästan likadant... säger jag hämta en tesked så kommer hon med en liten sked å ber jag henne komma med sandalerna så kommer hon inte med tennisskorna om du förstår va ja menar :) det verkar som om hon bara har några få bokstäver i sitt ordföråd för som sagt var vad man än pekar på å frågar "vad är det" så låter svaret från henne nästan alltid på samma sätt... förutom då man hittar dom få ord hon kan som vovve tex... det e konstigt... får väl bara härda ut till i höst då man kanske får lite hjälp...

Lycka till med ditt :)
  • OttarpsLisa

Min älsta son hade väldigt stora halsmandlar så vi hade svårt att höra vad han sa, när han var runt tre opererade vi bort stora delar av mandlarna och det blev lite mer lättförsåeligt. Nu är han tio och pratar inte överdrivet bra fortfarande men vi har fått mycket hjälp med munmotorikövningar att göra varje dag. Vi körde också med små tecken för vikiga saker som toa, tvätta händerna, äta och dricka.

Vår treåring pratar... hela tiden och sjunger och även om storkillens beteende inte var normalt så kan jag säga att mina öron saknar det ibland. Det finns inget ont som inte för något gott med sig.

Svar på tråden sent tal