Inlägg från: Rosagul |Visa alla inlägg
  • Rosagul

    Januarimammor del 18

    men underbart!! Här var ni ju!

    Här är allt frid o fröjd!
    Denna sommar går i våra vänners tecken och vi har en massa besök inbokade både här och där i landet
    Vi var nere i Skara sommarland med bara familjen med i månadsskiftet.
    Kul och jättefint väder

    Lillasyster växer som bara den! Hon är nu 3 mån och vill "vara med i gänget" hela tiden. Den första bebistiden är nu lagd bakom oss och det känns skönt faktiskt. tycker att de 2 första månaderna var lite jobbiga ärligt talat - sen blev det mest bara mysigt och relativt lätt med henne ;-p

    Twink: skönt att ni mår bra igen! Hur går det med lillebror/storebror?

     nda o laisa: skönt med egentid! Och en HEL vecka nda - det var stort, ja visst är det skönt då man vet att de har det gott på annat håll (tänker på då jag lämnat felicia när hon var mindre).
    Det är ju lättare kan jag tänka mig att lämna två barn med då har de ju också varandra på ett annat sätt än om man är ensam
    Ser fram emot att kunna göra ngt ensam med David {#lang_emotions_heart} tänk att bara kunna gå ut och äta på en somarresturang och ta en kall öl..... hihi. men inget att tänka på nu när man helammar direkt men NÄSTA sommar DÅ...!!!

  • Rosagul

    Hej i tråden!

    Här är allt bra och vi njuter av gemensam ledighet {#lang_emotions_flower}

    Vi har varit bortresta en del - förra veckan var jag själv i Sundsvall med Sandra och Loranga och hälsade på en vän och hennes barn, det var en urmysig resa och det gick så fint att resa de 40 milen upp själv med barnen i bilen!

    Ska ta skärgårdsbåten ut och bo denna vecka i en stuga med en annan barnfamilj ska bli jättemysigt men man får packa lite smart
    har bara ngr ärenden att uträtta innan vi åker till Vaxholm.

    JFL: har ej hunnit komma förbi jobbet än men jag kommer vad det lider! Hoppas du o chefen lyckas styra upp så det blir bättre {#lang_emotions_cool}Twink: hur gick övernattningen ?

    PPM: Mysigt med Riga trippen!

  • Rosagul

    Så.
    Nu är vi tillbax från skärgården {#lang_emotions_cool} helt underbart har det varit och vi har haft jättebra väder med! Kunnat bada varjedag både i havet och i sjö. paddlat kajak, åkt båt, cyklat, fiskat, plcokat massor med smultron o blåbär samt bara njutit av god mat och gott sällskap! Var med en annan barnfamilj i en stuga på skärgårdsö som gränsade till både hav och en liten sjö. Barnen har kunnat leka fritt och har haft så himla kul med varandra. Jätte tips att åka på semester med en annan barnfamilj man kan hjälpas åt med barnen och hushållet samt att barnen "passar" sig själva då de leker. och då barnen somnat kan man umgås med andra vuxna och ha det trevligt.
    Jag och David kunde tex lämna huset en stund på kvällen och fiska i solnedgången och en annan dag tog vi barnen i motorbåten så de andra fick egentid.

    pippi: JÄTTEGRATTIS till lilla Malin {#lang_emotions_flower} ja vad fort det gick!
    jag var ju också med om en ruskigt snabb förlossning - dock var den  ju igångsatt pga att jag gick över och då brukar det ju gå fort när det väl börjar. Från första värken till hon var i min famn tog det knappa 1timme och 15 min
    Hur upplevde du det? Jag tyckte det var HEMSKT sista halvtimmen  (jag öppnade mig från att tappen var kvar och hård till krystvärkar på 28 min)
    Jag har fött de två innan utan ngt annat än lustgas (första utan ngt alls ) och denna gång bad jag David knocka mig vid flera tillfällen, jag var helt tagen av värkarna och golvades nästan av dem. Blev förlossnings-skraj efter detta. Hade jag inte haft de två innan som jag tyckte gått toppen hade jag behövt prata med ngn efter detta. Nu räckte det att älta med David !
    Nu efter har jag sansat mig (man glömmer såååå lätt )och bestämmt att OM det blir en nästa gång kan jag ju ta EDA om jag blir igångsatt {#lang_emotions_cool} de hann inte ge mig ngt annat än gasen ju och den orkade jag knappt hålla i...


    smilla06 skrev 2009-07-24 11:19:41 följande:
     Nu börjar jag bli less på väntan...... de sista dagarna har varit såååå tråkiga, vill ju bara att allt skall sätta igång. Kände ni andra oxå såhär mot slutet.Är samtidigt rädd att allting skall klappa med tanke på barnvakt till Ronja. Hennes farmor och farfar är inte de snabbaste människorna fast man säger att det är akut men som tur är så kommer min mamma hem idag från semesterresa. Jag anses vara högriskpat då jag har för mycket fostervatten och har blivit tappad 2 ggr på drygt 1 1/2 liter. BM sa att när det blir vattenavgång eller startar med värkar så måste jag in med det samma och det känns ju tryggt :-0.
    OM jag gjorde !
    Det var näst intill depressionsvarning på mig! med bf+16 och tredjegångsföderska är det INTE roligt, jag lovar!
    Hoppas det startar snart då!
    Ang barnvakt så är det ju såklart ngt man tänker en del på, så det blir bra för det äldre barnet med. Men möta svärisarna på sjukan kan ju vara ett alternativ om det funkar i praktiken
    caesar skrev 2009-07-24 12:09:53 följande:
    vi har varit på sommarstugan i 2 veckor, och ska på söndag till västervik 1 veckas camping.
    Kul
    Var har ni stugan?
    Hoppas ni får det jättebra på campingen!
  • Rosagul

    hej hej

    har kalas i trädgården med släkt för min äldsta tjej som fyllt 15 !!
    Vi var igår och firade henne på Gröna Lund och håller med JFL om att det är jättekul men långa köer mitt på dagen (är ju ifs högsäsong nu). men vi hade farmor o farfar med oss och DET underlättade ju en stor del de tog både Sandra och Loranga en massa så jag och david kunde åka med Felicia. jag behövde egentligen bara ta Loranga för att amma henne - har aldrig kännt mig så avlastad innan!
    Kul så in i bomben hade vi och var där till de stängde Sandra vann en jättestor chokladask i sista spelet på väg ut! Somnade i samma veva som hon sattes i bilen

  • Rosagul

    Eller haha det var ju inte JFL som skrev o berättade om långa köer (sorry ) det var en annan av mina vänner på FL som var dit en vecka innan som tyckte det var mkt kö
    Varför blandar jag ihop er??
    *snurrar fortfarande efter att ha åkt "Insane" ett par ggr för mycket?*

  • Rosagul

    Idag har vi varit i skogen o plcokat blåbär är alla blåa om fingrarna!
    Är så mysigt att ta med barnen ut i skogen och det är så kul att Sandra uppskattar att leka där. Hon leker jättebra i skogen och fantasin bara flödar.

    JFL: nja det var i min inbox jag läste det tror att jag förknippar tråden med dig så pass mycket då du startat senaste tråden (o de flesta andra ) så jag tänkte nästan att jag svarade på inboxen med i tråden...knasigt! men å ansdra sidan är det ju ganska många som går på Grönan som bor i Sthlms området med!
    Men 45 min!! Menar du till Jet line? den kön tyckte jag gick ´ganska snabbt då vi var där!

    jaha vattkoppor *hatar *
    Hoppas ni snart är krya och att Alice får sina så ni har det avklarat! Skuggis: bamsekram till Er och hoppas verkligen ni får vara friska från influensa i 10 år framöver...!

  • Rosagul
    Daggdroppen skrev 2009-08-02 18:36:58 följande:
    Jag börjar faktiskt fundera mer och mer på det... Lite orolig är man ju då sonen kommer att gå halvtid på dagis och drar hem smittor till lillasyster... Han har också förkylningsastma så jag hoppas det ni säger stämmer! Men iofs så har hans astma blivit så bra så vi prövar utan medicin nu och bara tar vid behov. Här har jag annars haft det för jävligt med två mjölkstockningar inom 1½ vecka. Den senaste värre än den första och nära punktering. Repar mig sakta men säkert för tillfället med antibiotika och mjölkavstannande medicin. Känns så otroligt trist att sluta amma men så blir det nu. Tjejen ville i samband med stockningarna inte ha min mat och har nu nästan helt övergått till flaska. Men hon äter ju vanlig mat bra också. Och jag som hade tänkt amma henne tills hon blev året så jag kunde övergå till vanlig mjölk direkt...
    men usch din stackare !!!
    Mjölkstockning som gör så HIMLANS ont {#lang_emotions_yell}!!
    Vet ju bara hur ömt o ont det är bara att de är så där knökfulla ibörjan då mjölkproduktionen just kommer igång
    Kram o krya på dig vännen {#lang_emotions_heart}Grattis Soda!!!!

    Har varit uppe i Dalarna över helgen och nu när kidsen sover har vi massor av kantareller att rensa !!
    Hittade mycket på kort tid - var i närheten av området de har besprutat mot mygg :_( tokmycket mygg och inte så roligt för Loranga (svårt att skydda henne när det var so otroligt mycket och vi var ju i skogen) Sandra hade däremot full mundering, dvs mygghatt och regnställ (de biter ej igenom galon {#lang_emotions_djavulsk}) så hon kunde traska med den av oss som turades om att göra rajder in på "våra" ställen med utgångspunkt från bilen där den andre av oss satt med Loranga och tittade på allt grått som surrade utanför rutan......

    Ska lägga in ngr bilder om jag orkar - ska förnya galleriet om tid finnes, men jag hojtar till när/om det blir dags att kika in - vet ej om det blir av på ett tag  !!!!

    Man är ju rejält bortskämd med att ha haft David hemma sen mitten av Juni -han är hemma ca 2 veckor till´.
  • Rosagul
    nda skrev 2009-08-04 10:13:27 följande:
    Vad mysigt det låter med svampplockning Rosagul men myggen hade ni ju kunnat vara utan...Här hemma är vi inne på den sista semesterveckan. Fredrik har redan börjat jobba men jag och tjejerna har ett par mysdagar kvar då vi försöker komma in i rutiner igen. Vi måste lära oss gå upp lite tidigare på morgonen igen annars kommer det att bli tufft när dagis börjar. Vi hade en massa mys planerat för veckan men tyvärr blir det begravning i Mariestad istället då en vän till familjen gick bort förra veckan. Inte precis det avslut som jag ville ge barnen på semestern eller ha själv för den delen för det kommer att bli sorgligt. Jag ska försöka hitta barnvakt till tjejerna så att de slipper följa med ner eller så får kanske Fredrik åka själv. Jag längtar lite till att komma igång igen efter semestern faktiskt. Vi har lallat lite väl länge nu men jag önskar att vi hade någon resa inplanerad till hösten/vintern så att vi hade något att se fram emot...
    Vad tråkigt med dödsfallet Beklagar.

    Känner igen mig en hel del i det du beskriver kring rutiner o semester
    Sandra skulle eg ha påbörjat inskolning på sin nya fsk idag men då david är ledig ett tag till så valde vi att inte binda upp oss med inskolning om vi ville hitta på ngt mer där vi behöver vara borta. Påbörjas inskolningen så är det ju bra om det blir lite kontinuerligt, särskilt då hon endast kommer att gå där 15h sen ju!
    Ny start är måndag om två veckor och vi ser så fram emot att få en fsk på gångavstånd {#lang_emotions_sunny}!!

    JFL: aha, nä vad jobbigt med 45 min kö sen tar åkturen typ en minut ! Vilda musen åkte jag inte men det stod 30 min kötid då vi gick förbi så ni hade nog en dag med mer folk!

    Soda: Kul med inskrivning och att vänta på en bebbe till! {#lang_emotions_heart}

    Idag har Sandra haft en kompis här hela dagen sen drog vi ut i skogen och plockade 3 L blåbär .
  • Rosagul

    ja visst e de skönt när äldre kusiner tar hand om barnen Felicia är i Gbg just nu o lever livet med sina äldre killkusiner + släkt. En av dem har precis fått körkort + att deras familj har köpt båt som de är ute med i det fina vädret på västkusten. fick nyss sms av henne o hon bara njöt i fulla drag!! {#lang_emotions_cool} Hon e ju 15 så det är ju dökul med killkussar i 18års åldern (de är jättesnälla killar )

    Själva har vi överlevt denna stekheta dag dels hemma men även vi rymde till stranden
    Hem o grilla i trädgården o sen ett iväg igen för ett kvällsdopp innan läggdags.
    Båda barnen somnade tidigt både igår o ikväll så vi har fått massa vuxentid ute på tomten och fixat en hel del+bara varit.
    Gud så skönt det är med sommarkvällar !!!!!!!!!!!!!!!!!
    Men man hör att det börjar bli sensommar/höst på att det är många gräshoppor

    Nä nu ska jag sova så jag orkar svettas igenom morgondagen med!

  • Rosagul

    Å, stort grattis Thezz {#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_cheers} - så kul att det blev av med bröllop
    Önskar Er all lycka! JFL: Har vait förbi men måste missat dig (ja, du jobbar väl inte 24/7 ) men ska ner i veckan som kommer igen!

    Doriah: Kul att se dig igen grattis till husköpet!

    Lajsa: kan bara instämma i det som de kloka mammorna redan skrivit om dig och Wille {#lang_emotions_heart} kram!

    Imorgon ska Sandra skolas in på sin nya fsk ska bli spännande för både henne och oss hon hade riktigt pirr-i-magen ikväll!!!

    Finns det ngn syskontråd månne... ??

Svar på tråden Januarimammor del 18