• Anonym

svamp hela tiden

är gravid i vecka 28.
    har haft svamp först till och från, sen graviditeten startade, men u senaste månaden eller mer än så har jag haft svamp (i underlivet) som inte försvinner.
    använder pevaryl och canesten.
    Men min fråga är om det kan vara farligt att gå omkring med konstant svamp och använda canesten varje dag? farligt för mig eller babyn?

(jag äter för mycket socker och dricker för lite vatten säkert därav jag har svamp hela tiden)

• Svar på tråden svamp hela tiden
  • Anonym

Du kan sabba slemhinnorna i underlivet och bli överkänslig mot preparaten. Du har inte funderat på att kontakta gyn?
    Hade själv ditt problem under min förra grav, och känner nu att jag är påväg dit igen s.a.s. Och den här gången tänker jag inte gå och tiga och lida i onödan

• Anonym (kliar)

hej, kanske en dum fråga, men hur märker man att man har svamp? Själv är jag också gravid (v.27) och har fått väldigt gula och kraftiga flytningar dessutom kliar det men syns ingenting, Kan det vara svamp? Bör man kontakta MVC?

• Anonym

Svamp kan vara gulvita tjockare flytningar, ibland lite kesoliknande. Och det kliar. Ibland kan man se att slemhinnan är rodnad i slidan, men det är ju nästan omöjligt att se på sig själv
    Har du inte haft svamp förut, så be din BM kontrollera. Har du haft det förut och känner igen symtomen så kan du behandla med receptfria preparat som finns på apoteket.

• Anonym

Måste bara tipsa alla som har svamp att gå till MVC och be dom måla på ett medel som dom har där. Kommer inte ihåg vad det heter men det är lila iaf. Dom målade på mig efter att jag hade haft svamp i flera veckor som inte ville gå bort. Gick bort på en dag då. Helt unerbart! Vet inte om man får använda det när man är gravid med det skadar ju inte att fråga. Dom brukar inte använda det sa hon men eftersom pevaryl inte hjälpte utan det blev nästan värre så provade dom.

• Anonym

Metylrosanilin/Gentianaviolett...
    Jag skulle inte vilja få det penslat i underlivet, inte under graviditet och inte annars heller. Det har visat sig vara cancerogent i djurförsök. Nu är visserligen absorptionen låg ut i kroppen från hud/slemhinnor, men jag skulle inte känna mig bekväm med det. BHV anser att man inte ska använda det till barn (tidigare hade man det i munnen mot torsk) av försiktighetsskäl.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-02 16:20:56 följande:
    Metylrosanilin/Gentianaviolett... Jag skulle inte vilja få det penslat i underlivet, inte under graviditet och inte annars heller. Det har visat sig vara cancerogent i djurförsök. Nu är visserligen absorptionen låg ut i kroppen från hud/slemhinnor, men jag skulle inte känna mig bekväm med det. BHV anser att man inte ska använda det till barn (tidigare hade man det i munnen mot torsk) av försiktighetsskäl.
    Ok,vad synd. Ja jag är iaf superglad att dom använde det för det var det enda som funka. Inte så kul att gå runt med ständig klåda och hela underlivet försört. Men det är väl som sista utväg när man provat allt annat.
  • Anonym

Jag har i stort sett kronisk svampinfektion, och då är kapsel fluconazol jättebra istället för olika lokalbehandlingar. Det kan räcka med en kapsel, sen är det bra. I mitt fall äter jag en kapsel i månaden under 4 månader, sedan klarar jag mig över ett halvår. Tidigare hade jag svamp konstant, förutom direkt efter mens.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-02 08:05:11 följande:
    Du kan sabba slemhinnorna i underlivet och bli överkänslig mot preparaten. Du har inte funderat på att kontakta gyn? Hade själv ditt problem under min förra grav, och känner nu att jag är påväg dit igen s.a.s. Och den här gången tänker jag inte gå och tiga och lida i onödan
    men vad kan gyn göra då?
    finns det något man kan göra mer än att använda canesten ? och lida.
    Anonym skrev 2009-07-02 16:20:56 följande:
    Metylrosanilin/Gentianaviolett... Jag skulle inte vilja få det penslat i underlivet, inte under graviditet och inte annars heller. Det har visat sig vara cancerogent i djurförsök. Nu är visserligen absorptionen låg ut i kroppen från hud/slemhinnor, men jag skulle inte känna mig bekväm med det. BHV anser att man inte ska använda det till barn (tidigare hade man det i munnen mot torsk) av försiktighetsskäl.
    min dotter fick ett lila medel penslat i underlivet då hon hade UVI
    Anonym skrev 2009-07-02 16:28:45 följande:
    Jag har i stort sett kronisk svampinfektion, och då är kapsel fluconazol jättebra istället för olika lokalbehandlingar. Det kan räcka med en kapsel, sen är det bra. I mitt fall äter jag en kapsel i månaden under 4 månader, sedan klarar jag mig över ett halvår. Tidigare hade jag svamp konstant, förutom direkt efter mens.
    kan man äta dem då man är gravid?
  • Anonym

Ingen aning om man kan äta dem, ring gyn och fråga. Kanske finns ngt annat preparat annars som man kan ta.

• Anonym

ja jag måste nog det....

Svar på tråden svamp hela tiden