• Anonym

svamp hela tiden

är gravid i vecka 28.
    har haft svamp först till och från, sen graviditeten startade, men u senaste månaden eller mer än så har jag haft svamp (i underlivet) som inte försvinner.
    använder pevaryl och canesten.
    Men min fråga är om det kan vara farligt att gå omkring med konstant svamp och använda canesten varje dag? farligt för mig eller babyn?

(jag äter för mycket socker och dricker för lite vatten säkert därav jag har svamp hela tiden)

• Svar på tråden svamp hela tiden
  • Ronjas mamma

Olivoja lindrade inte för mig och tro mig jag har provat det mesta läst massor till och med fått utprint av min läkare om svamp, Har lidit av det til och från i snart 15 år.
    Och vet mycket väl att man inte torkar bakifrån fram.

• Anaiah
    Ronjas mamma skrev 2009-07-10 10:36:27 följande:
    Olivoja lindrade inte för mig och tro mig jag har provat det mesta läst massor till och med fått utprint av min läkare om svamp, Har lidit av det til och från i snart 15 år. Och vet mycket väl att man inte torkar bakifrån fram.
    Fast beror inte det på annat än olivoljan? För de allra flesta är det bra att smörja med olivolja oavsett om man har svamp eller inte, men det löser ju som sagt inte problemet. Och har man kronisk svamp, som det låter på dig som du har, ja då är det väl klart att olivolja är en fis i rymden bland hjälpmedel och läkemedel, eller hur?

Jag menade inte att trampa dig på tårna, jag menar bara att olivolja inte lär göra saken sämre i alla fall, jag tror inte man har något att förlora på att smörja sig i kombination med kostomläggning, ökat vattenintag och eventuellt läkemedel. Om det verkligen blev sämre av olivolja för dig så kan du vara en av de som faktiskt är överkänsliga mot olivolja, de finns. Jag tror inte det beror på att olivolja gynnar svampen på något vis.
  • Anonym (Miss Muchy)

Hävdar fortfarande Aco Intim tvättolja. Eftersom den är så mild att det räcker med att torka bort den efter tvätt (dvs behöver inte sköljas bort) och man använder den tex på flera sjukhem så tror jag inte att den skulle vara dålig för svamp.

Till "svampar" som inte är gravida kan jag även tipsa om att skippa p-piller som är en stor källa till svamp för många.

• Ronjas mamma

Jag använder olivolja til at smörja huden med om jag är torr så tror inte jag är överkänslig mot olivilja,
    ville bara säga att det gjorde ont riktigt ont att smörja med olivolja har också läst om att det skulle hjälpa och smörjde gott in..
    Ville bara säkra at ts tog det försiktigt med det efter min reaktion på olivoljan tror jag bara jag ville varna henne innan hun provar och om hun har otur upplever samma sak som mig.

• Anaiah
    Anonym (Miss Muchy) skrev 2009-07-10 11:33:41 följande:
    Hävdar fortfarande Aco Intim tvättolja. Eftersom den är så mild att det räcker med att torka bort den efter tvätt (dvs behöver inte sköljas bort) och man använder den tex på flera sjukhem så tror jag inte att den skulle vara dålig för svamp. Till "svampar" som inte är gravida kan jag även tipsa om att skippa p-piller som är en stor källa till svamp för många.
    Fast har du bajs och kiss som behöver torkas bort då? Jag menar eftersom du jämför den med att den används på sjuk- och vårdhem?

Frågan är väl om den kanske också "tvättar" för mycket, olja löser upp smuts så att det går att torka bort, jag vet inte vad "tvättingrediensen" i tvättoljan är, men den lär ju inte vara bättre än vegetabilisk olja. Jag föredrar i alla fall vanlig raps- eller olivolja, det funkar urbra på barnbajs också (ett tips till dig TS som ska ha smått sen).
    Ronjas mamma skrev 2009-07-10 11:35:17 följande:
    Jag använder olivolja til at smörja huden med om jag är torr så tror inte jag är överkänslig mot olivilja, ville bara säga att det gjorde ont riktigt ont att smörja med olivolja har också läst om att det skulle hjälpa och smörjde gott in.. Ville bara säkra at ts tog det försiktigt med det efter min reaktion på olivoljan tror jag bara jag ville varna henne innan hun provar och om hun har otur upplever samma sak som mig.
    Jo, det klart. Underlivet kan ju reagera olika på olika människor. Jag har aldrig upplevt att olivoljan irrirterat när jag haft svamp, men det innebär ju inte att någon annan inte har det. Annars kan ju en mer neutral olja, som rapsolja, vara bättre om man känner att man reagerar. Jag använder i princip uteslutande rapsolja och lite vatten till sonen vid blöjbyten och det funkar kanon (fast olivoljan håller jag mig mest ifrån för att sambon nte gillar när barnet luktar sallad )!
  • Ronjas mamma

haha humor tror inte jag ville koppla till sallad när jag står och bytar blöja
    Mandelolja använder vi till vår dotter..
    Har också upptäckt att ppiller har den effekten så föröker klura ut vad vi ska göra när jag fött tål heller inte kondomer så när jag nu är gift är det ju inget man behöver använda.
    Ha en bra svamp fri dag..

• Anaiah
    Ronjas mamma skrev 2009-07-10 15:57:55 följande:
    haha humor tror inte jag ville koppla till sallad när jag står och bytar blöja Mandelolja använder vi till vår dotter.. Har också upptäckt att ppiller har den effekten så föröker klura ut vad vi ska göra när jag fött tål heller inte kondomer så när jag nu är gift är det ju inget man behöver använda. Ha en bra svamp fri dag..
    Kopparspiral blir det nog för min del, det enda som inte har hormoner i sig. Eller vasektomi för sambon för fler barn siktar vi inte på. Trist bara att man får så mycket flytningar av spiralen och kraftigare mens, men det får man väl överleva {#lang_emotions_undecided}
  • Ronjas mamma
    Anaiah skrev 2009-07-11 08:15:34 följande:
    Kopparspiral blir det nog för min del, det enda som inte har hormoner i sig. Eller vasektomi för sambon för fler barn siktar vi inte på. Trist bara att man får så mycket flytningar av spiralen och kraftigare mens, men det får man väl överleva
    Hur är det med mensvärk och kopparspiral hade väldiga smärtor om jag inte var på ppiller..
  • Anaiah
    Ronjas mamma skrev 2009-07-11 08:20:58 följande:
    Hur är det med mensvärk och kopparspiral hade väldiga smärtor om jag inte var på ppiller..
    Ja, den är tyvärr också värre med kopparspiral Generellt i alla fall.
  • Anaiah
    Anaiah skrev 2009-07-11 09:07:41 följande:
    Ja, den är tyvärr också värre med kopparspiral Generellt i alla fall.
    Fast hade jag jätteproblem med smärta men vägrade ta p-piller så skulle jag be om lite starkare smärtstillande i kombination med kopparspiral. Som mins smärtor var sist jag hade spiral så överlevde jag med hjälp av Ibumetin, men jag har nog tur som inte har det så illa heller. Skulle jag vara dig skulle jag be om bättre smärtlindring, alternativt blanda 2 alvedon (dvs 1 g) och en Ibumetin (4oo mg) = hemmagjord Citodon (fick receptet av BB-personalen).
  • Ronjas mamma
    Anaiah skrev 2009-07-11 09:10:56 följande:
    Fast hade jag jätteproblem med smärta men vägrade ta p-piller så skulle jag be om lite starkare smärtstillande i kombination med kopparspiral. Som mins smärtor var sist jag hade spiral så överlevde jag med hjälp av Ibumetin, men jag har nog tur som inte har det så illa heller. Skulle jag vara dig skulle jag be om bättre smärtlindring, alternativt blanda 2 alvedon (dvs 1 g) och en Ibumetin (4oo mg) = hemmagjord Citodon (fick receptet av BB-personalen).
    Får redan ibuprofen 600 mg även om jag äter ppiller men låt os nu se alla säger det blir bättre efter man fått barn..
  • Anaiah
    Ronjas mamma skrev 2009-07-11 14:07:01 följande:
    Får redan ibuprofen 600 mg även om jag äter ppiller men låt os nu se alla säger det blir bättre efter man fått barn..
    Det vete 17, min mamma hade aldrig ont av mensen innan hon födde barn, men började känna av den efter (fast inte så mycket). Kanske fungerar det omvänt om man har mycket besvär. Det återstår väl att se och dessutom så lär ju mensen förhoppningsvis dröja ett bra tag innan den kommer tillbaka också (det är ju nästan det bästa med graviditet och amning)
  • Anonym

Tusen tack alla för era bra råd!!!!!
    Och jag ser att vi nu diskuterar preventivmedel efter förlossningen.
    det ena leder till det andra.

• Ronjas mamma
    Anaiah skrev 2009-07-11 16:21:38 följande:
    Det vete 17, min mamma hade aldrig ont av mensen innan hon födde barn, men började känna av den efter (fast inte så mycket). Kanske fungerar det omvänt om man har mycket besvär. Det återstår väl att se och dessutom så lär ju mensen förhoppningsvis dröja ett bra tag innan den kommer tillbaka också (det är ju nästan det bästa med graviditet och amning)
    Förra gången gik det tyvärr bara tre månader, men tur i oturen vi ville gärna ha tätt mellan våra barn..

Ts min läkare är bara inte särkilt bra på att upplysa om preventivmedel så kan man ju lika bra gråga loss..
  • dukat

Jag fick detta när jag var hos min gynekolog Och faktiskt Har inte haft svamp på bra länge nu.Lycka till
    Problem med savmp i underlivet

Svamp i underlivet hos kvinnor är ett vanligt och ofta återkommande problem. Åkomman kan vara bekymmersam att bli av med men ffa ligger svårigheterna i att hindra att det kommer tillbaka.Att det förhåller sej så här betyder ju att den moderna medicinen inte har någon 100% metod att bli kvitt sina svampproblem.Inte heller finns någon åtgärd t.ex vaccination som skulle ge ett fullständigt skydd mot nya infektioner.Det finns dock ett antal åtgärder resp ett antal medel som kan och bör användas för att lindra problemen och minska risken för recidiv.Tänker man på och följer nedanstående rekommendationer så kan man på ett mycket framgångsrikt sätt minska sina problem men någon garanti för att man alltid kommer att vara besvärsfri kan tyvärr inte lämnas.

Vad är svampinfektionen ?

Den svamp som det oftast handlar om heter på latin candida albicans. Någon gång finns släktingar till den också med .Alla tillhör jästsvamparna och liknar alltså i sitt sätt att leva och föröka sej den svamp som finns i vanlig bakjäst.
    När vi t.ex bakar bullar så rör man ju ner mjölet i degvätskan,sätter bunken på ett varmt ställe och lägger en duk över.På så sätt skapas maximala jäsningsbetingelser vilket ju är meningen. Och från detta kan vi ju förstå vad det är som får en jästsvamp att trivas:

Mörkt,Varmt,fuktigt och tillslutet.

Har man lätt att få eller tom har svampinfektioner så gäller det ju att ordna det så at det INTE blir just mörkt,varmt fuktigt och tillslutet dvs att göra miljön så ogynsam som möjligt för svamptillväxt.Här följer några exempel på vad man kan göra:

1. Sov aldrig med trosor på nätterna
    2. använd bara trosor som går att tvätta på 60 grader eftersom svamp kan överleva tvätt på 40 grader.
    3. Använd inte trosor av syntetmaterial;det blir alldeles för tillslutet då
    4. Torka inte fram svamp från ändtarmen med papper eller andduk utan badda bara med en frottéhanduk när du duschat och
    5. .Använd din hårtork och blås huden torr.
    6. Undvik kläder som skaver.Det bildas lätt små skavsår där svamp kan få fäste
    7. Ha en mjuk sadel som fördelar trycket vid t.ex cykling men även ridning Finns gelsadel att köpa men vanligt sadelskydd av t.ex fårskinn kan också användas.SK cykelbyxor skall aldrig användas.
    8. Undvik besök i simhallar där bakteriedödande medel t.ex klor användes.Detta dödar bakterier men har ingen effekt mot svamp och i simhallar är det därför en hög koncentration av svamp och virus av olika slag. I bastun är det steril miljö så det är OK att använda,men ALDRIG baddräkt i bastun.
    9. Använd laktobaciller typ Trevis eller en fil-yoghurt rik kost.På så sätt får svampen effektiv konkurrens i tarmen och mängden svamp i magtarm kanalen minskar Obs skall användas även när du INTE har symptom av svamp från underlivet
    10. Använd alltid lactal gel i samband med antibiotikabehandling. Lactobaciller i slidan dödas av antibiotika t.ex penicillin o dy l men svamp påverkas inte av detta.
    Säg till förskrivande doktor att du lätt få svamp så kan du få antisvampmedel samtidigt.
    11. Använd baddräkt/bikinbyxor så lite som möjligt Gäller särskilt att ligga och sola i Blir ju en jäsugn

Det mesta av ovanstående böär också omfatta din partner.Svamp kan smitta vid sexuell aktivitet. Män bör därför vara mkt noga med underlivshygien,dra tillbaka förhuden o tvätta rent samt torka ordentligt torrt.

12. UV ljus dödar svamp.Uppsök gärna men med måtta ett solarium t.ex varannan vecka Ligg helt naken.Har du en möjlighet att någon gång kunna sola utan baddräkt så ta den
    13. Rakning av underlivet är kontroversiellt helt enkelt därför att svampinfektionen ju
    oftast inte sitter där håret sitter.Hos män med skäggsvamp är rakning effektivt.Det är ju lättare att hålla en hudyta ren som inte är hårbeklädd. Om det uppstår follikuliter sk hårsäcksinflammationer är rakning olämpligt.
    14.Upprepade svampinfektioner är ofta särskilt besvärliga under graviditet.
    15.Om trots allt svampinfektioner uppträder ofta bör man utesluta att man har (latent) diabetes

Läkemedel
    Det finns antisvampmedel i form av krämer att köpa receptfritt på apotek.Dessa är bra att använda vid enstaka tillfällen men vi uttalade och långdragna tillstånd kan de ingående ämnena reta slemhinnan och överkänslighetsreaktioner kan inträffa Då är behandlingen mera stjälp än hjälp.Desutom innebär smörjningen med kräm en mekanisk irritation som inte alltid är så välgörande. Mera effektivt är då att använda kapslar som man sväljer.En enda kapsel a 150 mg flukonazol är ofta tillräckligt.
    För att svälla av området och minska inflammationen är ofta en kortisonhaltig kräm med antisvampmedel ofta lämpligt.
    Som alltid är det ju bättre att behandla så fort man märker symtomen så att Det blir oftast kortvarigast o mindre ilskna symtom då.

Svampen kommer alltså oftast från den gena ändtarmen in i slidan. Detta inbär att också avstånded mellan slidöppningen och ändtarmen har betydelse,ju kortare avstånd desto lättare för svamp att ta sej in i slidan. En del kvinnor är födda med ett ovanligt kort avstånd andra förvärvar det efter förlossningar särskilt om man spruckit eller blivit klippt.
    Även vid (början till ) framfall blir detta avstånd kort
    Genom en enkel operation sk perineoplastik kan man förlänga avståndet o därmed sannolikt minska risken för infektioner.

• Diraal

Halloj,

Det finns många skolor kring svampinfektioner. jag har sen oktober 2009 haft svamp. Först var jag hos en gynekolog som sa åt mig att köra pevaryl/canesten...detta upprepades flera ggr i rad utan resultat. Snarare tvärt om. Tillslut tröttnade jag, gick till um (där innan nämligen andra läkare som sagt samma som första gynekologen). Hade fått Diflucan, Pevisone(för eksem som jag KANSKE hade). prover togs på UM, svamp, men inte resistent. Nu för 3 mån sen satte de in långtidsbehandling för svamp (en kapsel fluconazol i veckan i 3 mån) samt smörja med nån jättefet kräm. Slutade med kapslarna förra veckan och svampen kom som brev på posten igen.

Till saken hör att jag äter nästan inga kolhydrater alls längre, underkläder i 100% bomull tvättas på 60 grader utan sköljmedel, tygbindor (som underkläder men tvättas på 95 grader), bara intimtvättolja, feta krämen (som faktiskt lindrat smärtan)...

De har utsatt mig(och min kille) för alla behandlingar..utom gentiana violett. jag kommer gå på mina bara knän när jag ska dit i slutet av sept för att försöka få hjälp ETT ÅR med svamp!!! Jag blir knäpp.

• Anonym

Jag gick med svampinfektioner i fem år innan jag äntligen blev av med problemet. Tre saker räddade mig tillslut:

Långtidsbehandling med Itrakonazol
    Bara tamponger vid mens
    Bara vattenbaserat glidmedel utan glycerin vid sex

Tyvärr är råden ju knappast relevanta under graviditet... förutom det med glidmedel då.

Svar på tråden svamp hela tiden