Anonym (Miss Muchy) skrev 2009-07-10 11:33:41 följande:
Hävdar fortfarande Aco Intim tvättolja. Eftersom den är så mild att det räcker med att torka bort den efter tvätt (dvs behöver inte sköljas bort) och man använder den tex på flera sjukhem så tror jag inte att den skulle vara dålig för svamp. Till "svampar" som inte är gravida kan jag även tipsa om att skippa p-piller som är en stor källa till svamp för många.
Fast har du bajs och kiss som behöver torkas bort då? Jag menar eftersom du jämför den med att den används på sjuk- och vårdhem?
Frågan är väl om den kanske också "tvättar" för mycket, olja löser upp smuts så att det går att torka bort, jag vet inte vad "tvättingrediensen" i tvättoljan är, men den lär ju inte vara bättre än vegetabilisk olja. Jag föredrar i alla fall vanlig raps- eller olivolja, det funkar urbra på barnbajs också (ett tips till dig TS som ska ha smått sen).
Ronjas mamma skrev 2009-07-10 11:35:17 följande:
Jag använder olivolja til at smörja huden med om jag är torr så tror inte jag är överkänslig mot olivilja, ville bara säga att det gjorde ont riktigt ont att smörja med olivolja har också läst om att det skulle hjälpa och smörjde gott in.. Ville bara säkra at
ts tog det försiktigt med det efter min reaktion på olivoljan tror jag bara jag ville varna henne innan hun provar och om hun har otur upplever samma sak som mig.
Jo, det klart. Underlivet kan ju reagera olika på olika människor. Jag har aldrig upplevt att olivoljan irrirterat när jag haft svamp, men det innebär ju inte att någon annan inte har det. Annars kan ju en mer neutral olja, som rapsolja, vara bättre om man känner att man reagerar. Jag använder i princip uteslutande rapsolja och lite vatten till sonen vid blöjbyten och det funkar kanon (fast olivoljan håller jag mig mest ifrån för att sambon nte gillar när barnet luktar sallad

)!