• Anonym

svamp hela tiden

är gravid i vecka 28.
    har haft svamp först till och från, sen graviditeten startade, men u senaste månaden eller mer än så har jag haft svamp (i underlivet) som inte försvinner.
    använder pevaryl och canesten.
    Men min fråga är om det kan vara farligt att gå omkring med konstant svamp och använda canesten varje dag? farligt för mig eller babyn?

(jag äter för mycket socker och dricker för lite vatten säkert därav jag har svamp hela tiden)

• Svar på tråden svamp hela tiden
  • Anonym

Förstår inte varför man skulle pensla underlivet på ett barn med metylrosanilin...det är inte där UVI'n sitter, utan på insidan...i urinröret, och i urinblåsan...och dit når ju inte medlet om du penslar det så vitt jag kan förstå. Man ger väl ändå antibiotika mot uvi?

• Anonym

ja hon fick antibiotika mot uvi också.
    men nu blev jag osäker, kanske fick hon det där lila medlet då hon var RÖD i underlivet en längre tid, det inte gick bort. Jag kanske blandar ihop det med att hon fick det då hon hade UVI.
    Hon har iafall fått det en gång.

• Anonym

Det där lila medlet är mot svamp, det kan även vuxna få.

Men testa att få den där tabl på recept!

Din partner borde oxå beh sig, så han kan ha svamp han inte lider av.

• Österstad

Vill bara tillägga att ni kanske ska kolla upp så att inte din kille har det...För det smittar har jag lärt mig....Vi försökte skaffa barn och jag hade svamp hela tiden så dom gjorde ju allt eftersom det tog flera år innan vi blev gravida...Det visade sig att han hade svamp..Inte så att det kliar eller syns...Men jag fick det varje gång vi hade sex...Medicin för 3000 kr sen blev vi gravida på en månad:) SVAMP SMITTAR

• Anonym

okej tack för råden
    hur/var ska han smörja då? alltså dra upp förhuden och smörja där? Eller hur då?
    Och hur länge? Tre gånge rom dagen minst 2 veckor trots att han inte har symtom?
    ska han kolla upp det hos läkarne först eller är det bara att smörja?

• Österstad

Tror inte att det finns något att smörja på för killar utan det är tabletter som gäller..men han måste lämna prov och sånt så att dom är säkra på att det är svamp...man kan inte smörja i onödan...Kram

• Anonym

Fluconazol ska man inte ta när man är gravid. Jag använde alltid dem innan men när jag var där senast å berättade för gynekologen att jag å min kille försökte bli gravida sa hon att man absolut inte får använda fluconazol när man är gravid. Vet inte om det är rätt men det var så hon sa i alla fall...

• Anonym (Miss Muchy)

Jag använder ACO tvättolja från apoteket. Det tar inte bort svamp när du väl har fått den men den förhindrar att du får det på nytt. Inget hokuspokus med den utan det som hjälper är att du tillför fukt till underlivet.
    De har även fuktkräm för underlivet.

Sen jag började använda tvättoljan har jag inte haft svamp en enda gång och då var jag tidigare värsta svampodlingen.

Lycka till - lider verkligen med dig för det är skitjobbigt

• Anonym

jag har tidigare haft tvättoljan,
    men bytte till en annan Lactacyd elelr vad den heter. Kanske däreför det bidrog till svamp också???

• Anaiah

Man ska inte använda tvål i underlivet överhuvudtaget, Laktacyd är mild men fortfarande tvål. Laktacyd innehåller ammonium laryl sulfat och alla suftater är kända för att torka ut känslig hud.

Nu vet jag inte vad tvättoljan innhåller, men som förebyggande åtgärd är olivolja innan dusch bra för att skydda underlivet mot den tvål och det schampoo vi smörjer in resten av kroppen med. Underlivet behöver inte tvättas alls förutom själva oljesmörjandet.

Prova det ett tag, det ska jag göra (är nemligen också gravid och inne på andra svampinfektionen på några veckor).

Andra saker som kan hjälpa (preparaten från apoteket kan vara skadliga i längden och dessutom göra dig beroende av dem) är att lägga om kosten, vaska med utspädd äppelcidervinäger (1 msk vinäger till 1 liter vatten), olja som sagt. Filmjölk är tydligen bara lindrande men hjälper inte mot själva infektionen.

Vissa saker är bättre att äta än att smörja med, filmjölk är en sådan sak. Filmjölk kan hjälpa dig få balans på tarmfloran (där candidasvampen sitter normalt) så att svampnivån normaliseras. Man kan även dricka utspedd äppelcidervinäger eller citronsaft för att hjälpa tarmarna. Drick mycket vatten, det är viktigt ändå när man är gravid, och lägga som sagt om kosten och MINSKA SOCKERINTAGET. TS du skrev själv att just dessa två är dina akilleshälar, socker och vatten, så se till att ändra på det för det gör också svampen mer lättbehandlad om du inte sett till att den ska trivas så bra som möjligt genom din kost liksom

Lycka till! Nu ska jag följa mina egna råd

Svar på tråden svamp hela tiden