Man ska inte använda tvål i underlivet överhuvudtaget, Laktacyd är mild men fortfarande tvål. Laktacyd innehåller ammonium laryl sulfat och alla suftater är kända för att torka ut känslig hud.
Nu vet jag inte vad tvättoljan innhåller, men som förebyggande åtgärd är olivolja innan dusch bra för att skydda underlivet mot den tvål och det schampoo vi smörjer in resten av kroppen med. Underlivet behöver inte tvättas alls förutom själva oljesmörjandet.
Prova det ett tag, det ska jag göra (är nemligen också gravid och inne på andra svampinfektionen på några veckor).
Andra saker som kan hjälpa (preparaten från apoteket kan vara skadliga i längden och dessutom göra dig beroende av dem) är att lägga om kosten, vaska med utspädd äppelcidervinäger (1 msk vinäger till 1 liter vatten), olja som sagt. Filmjölk är tydligen bara lindrande men hjälper inte mot själva infektionen.
Vissa saker är bättre att äta än att smörja med, filmjölk är en sådan sak. Filmjölk kan hjälpa dig få balans på tarmfloran (där candidasvampen sitter normalt) så att svampnivån normaliseras. Man kan även dricka utspedd äppelcidervinäger eller citronsaft för att hjälpa tarmarna. Drick mycket vatten, det är viktigt ändå när man är gravid, och lägga som sagt om kosten och MINSKA SOCKERINTAGET. TS du skrev själv att just dessa två är dina akilleshälar, socker och vatten, så se till att ändra på det för det gör också svampen mer lättbehandlad om du inte sett till att den ska trivas så bra som möjligt genom din kost liksom
Lycka till! Nu ska jag följa mina egna råd