• Anonym

svamp hela tiden

är gravid i vecka 28.
    har haft svamp först till och från, sen graviditeten startade, men u senaste månaden eller mer än så har jag haft svamp (i underlivet) som inte försvinner.
    använder pevaryl och canesten.
    Men min fråga är om det kan vara farligt att gå omkring med konstant svamp och använda canesten varje dag? farligt för mig eller babyn?

(jag äter för mycket socker och dricker för lite vatten säkert därav jag har svamp hela tiden)

• Svar på tråden svamp hela tiden
  • Anonym

Anaiah
    tack för alla dina råd!!!!!
    jag ska försöka minska sockret men det är svårt.
    däremot är det egentligen ganska enkelt att dricka mer vatten. ska hämta mig ett glas vatten redan nu bara därför! är som att man glömmer bort att dricka.
    sen ska jag försöka äta fil till kvällsfika framöver också då, visste inte att det kunde vara bra att äta fil för att minska risken för svamp.

använde barnängens babyolja nu, den är bra antagligen?
    ska sluta med lactacyd.

TACK!

• Miss Maya

Tja minska ner på sockret är ju alltid bra, då det bidrar till obalans i kroppen, det är jag helt säker på.

Tvätta alla underkläder i 60 grader, alltid. Sov naken osv. Alla såna grejjer är bra.

Det finns även en tablett man kan ta när man har svamp. Man kan ta den även som gravid. Ring till en läkare och fråga. Obehagligt att gå och dras med svamp hela tiden.

• Anonym

oj vi kör ofta på 40 graders tvätt allting
    ska börja med 60 istället nu men många underkläder har 40 som tvättråd. får använda mammatrosorna bara. de kan man tvätta sönder.

• Miss Maya

Äääh, jag har slutat kolla vad det står i tvättråden på underkläder. Allt åker in i 60 grader ändå.

Anonym skrev 2009-07-09 21:14:58 följande:
    oj vi kör ofta på 40 graders tvätt allting ska börja med 60 istället nu men många underkläder har 40 som tvättråd. får använda mammatrosorna bara. de kan man tvätta sönder.
  • Anonym (zzzz)

Ät inte Fluconazol (som faktiskt funkar SUPER BRA!) Det kan ge stora fosterskador av användande under de första månaderna under graviditet.. Forskning tyder på detta, det är strängt förbjudet att använda under graviditet.

Prövat att smörja med oliv olja?

• Ronjas mamma

Om du provar olivolja så börja på ett väldigt litet område det gjorde det bara värrre på mig.
    Grapefruktkärneekstrakt i ett glass vatten hjälper också.
    Och strunt i tvättråden alla underkläder ska på 60 annars sitter svampen kvar.
    Kan du sov naken, gå utan trosor så mycket som möjligt så du får luft..
    Inga kapslar är ok under graviditet utan enbart receptfri medicin, så jag kapitulerade och fick den lila vätskan men det var på brösten tvättade bort det innan amning det försvann.
    Försök att kom av med det innan barnet föds min lilla fick torsk pga att jag hade svamp sen blev hun smittad gemon magtarm systemet och fick själv svamp i blöjområdet.
    Vet inte om man har vivag i Sverige men annars så finns det nog något liknande små mjölksyrebakterie kapslar att stoppa upp vaginalt brukar ta ibland om jag vet jag har ätit ekstra mycket sött eller har känslan av att något är på G.

• minst

En kapsyl äppelcidervinäger varje morgon hjälpte mig. Skitäckligt men det hjälper garanterat....

• Anonym

Flera studier av möjlig inverkan av användning av flukonazol i tidig graviditet finns publicerade utan att någon säkerställd teratogen(fosterskadande) effekt ses vid normal dosering. Ett litet antal fallbeskrivningar finns vid mycket hög dosering i samband med meningitbehandling där de skadade barnen uppvisade vissa likheter i missbildningsmönster.

I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 609 barn vilkas mödrar rapporterat användning av flukonazol i tidig graviditet. 24 barn hade någon missbildningsdiagnos, vilket är ett något högt värde (3,9%) ((Normalt är risken 3,5%)), som dock kan vara slumpbetingat. De flesta missbildningarna var bagatellartade.

Men jag skulle nog inte ta dem i alla fall....vad är lite kli om man kan undvika att få en skadat barn...

• Anaiah
    Anonym skrev 2009-07-09 21:05:58 följande:
    Anaiah tack för alla dina råd!!!!! jag ska försöka minska sockret men det är svårt. däremot är det egentligen ganska enkelt att dricka mer vatten. ska hämta mig ett glas vatten redan nu bara därför! är som att man glömmer bort att dricka. sen ska jag försöka äta fil till kvällsfika framöver också då, visste inte att det kunde vara bra att äta fil för att minska risken för svamp. använde barnängens babyolja nu, den är bra antagligen? ska sluta med lactacyd. TACK!
    Babyolja är gjort på petrolium om jag inte missminner mig (brukar stå vasilinum eller parafinum - samma sak), det är bättre med en växtolja, oliv eller raps. Blir det värre så är det nog snarare för att man smort bakifrån och fram - big NO NO!

Enda anledningen till att man har petroliumprodukter i hudvårdsprodukter är att det är billigare än vegetabiliska oljor, inte bättre. Petroliumbaserade oljor täpper till porerna i huden och går inte in i huden på det sätt vegetabiliska oljor gör.
    Ronjas mamma skrev 2009-07-09 23:50:09 följande:
    Om du provar olivolja så börja på ett väldigt litet område det gjorde det bara värrre på mig.
    Oljan botar ju inte svampen, utan är mer till för att förhindra att nya angrepp sker. Dessutom lindrar det och hjälper huden att läka där man kanske kliat lite för mycket och blivit öm och irriterad.
  • Anaiah
    Anonym skrev 2009-07-10 01:50:53 följande:
    Flera studier av möjlig inverkan av användning av flukonazol i tidig graviditet finns publicerade utan att någon säkerställd teratogen(fosterskadande) effekt ses vid normal dosering. Ett litet antal fallbeskrivningar finns vid mycket hög dosering i samband med meningitbehandling där de skadade barnen uppvisade vissa likheter i missbildningsmönster. I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 609 barn vilkas mödrar rapporterat användning av flukonazol i tidig graviditet. 24 barn hade någon missbildningsdiagnos, vilket är ett något högt värde (3,9%) ((Normalt är risken 3,5%)), som dock kan vara slumpbetingat. De flesta missbildningarna var bagatellartade. Men jag skulle nog inte ta dem i alla fall....vad är lite kli om man kan undvika att få en skadat barn...
    Ja, vill man verkligen ta risken även om den är liten? Man äter ju inte mögelostar, lufttorkad skinka eller dricker alkohol heller även de procentuella om riskerna vid måttligt intag är små.

Jag använde flukonazol innan jag blev gravid (ett underverk för underlivet vill jag lova!), men nu skulle jag aldrig våga. Nu får det bli alternativa metoder för hela slanten då jag har vestibulit och inte klarar att ta vagitorerna och krämerna
Svar på tråden svamp hela tiden