• kegan

Hård i magen, HJÄLP!

Min dotter på 8 månader är såå hård i magen, hon kämpar och blir helt hysterisk varje gång hon ska bajsa, det kommer ut stora bumlingar och det måste ju göra jätteont! BVC föreslog messmör men det ratar hon totalt, katrinplommonpure får vi i henne men inte så mycket att det ger effekt. Kör med matolja i vällingen men det verkar inte heller hjälpa. Nån som har nåt bra tips? Så jobbigt det här!

• Svar på tråden Hård i magen, HJÄLP!
  • Majki

vällingen ska du köra ORGINAL mess smör.. det kör jag.. funkar också skit bra. DET finns INTE salt i mess smör som jag ser att folk brukar påpeka..

• kegan
    Majki skrev 2009-07-02 22:33:54 följande:
    vällingen ska du köra ORGINAL mess smör.. det kör jag.. funkar också skit bra. DET finns INTE salt i mess smör som jag ser att folk brukar påpeka..
    Jaha, i vällingen, hur mycket då? Har provat messmör på sked men då spottar hon ut och får kväljningar..
  • Majki

ja det förstår jag för mess smör är absolut inte gott:P jag ger 1 STOR tesked till 200 ml välling

• Majki

men det får du ge några gånger innan det ger effekt.. och ska det ge effekt måste man ge det i all välling.

• kalmar brud
    kegan skrev 2009-07-02 22:23:16 följande:
    TACK för alla snabba svar! Russin vet jag inte om hon kan tugga än, har ju bara två tänder..Katrinplommonjuicen drack hon första gången men sen har hon inte velat ha den.. Vi har kört med mild havrevälling 6 månaders men har börjat med 8 månaders fullkornsvälling nu. Men hon har ju alltid varit hård i magen, enda sen vi började mad smakisar, och då ammade jag ju endå mycket men hon blev hård endå..
    Dottern är 1 år och har bara två tänder och hon äter russin
  • kegan

Fått i henne en ½ burk och 1 hel juice av katrinplommon, hoppas det gör susen! =)

• Majki

ja min son va hård imorse så jag blanda i en hel burk o gröten :P och han har redan bajsat:P

• Anna Sui

Katrinplommon, messmör, kiwi, päron. Folk har redan föreslagit det. Tänk på att det kan vara hårt en tag efteråt, det som så att säga redan blivit hårt. Är det för smärtsamt finns säkert laxerande på apoteket som en engångsgrej tills du fått effekt. Hård i magen kan också bero på vätskebrist, vilket nog inte är så konstigt i värmen.

• Angie

min son är precis som din dotter i magen!
    Han kunde kämpa i dagar och sen kom bumlingarna, till höga skrik såklart..
    Vi fick de vanliga råden, mycket vatten, päronjuice, katrinplommon, päronpuré, aprikospuré även kiwi ska vara lösande och övermogen banan( de är de enda lösande frukterna, försök att undvika de andra frukterna tills magen funkar)
    Olja som du nämner och messmör..
    Gör du redan allt detta och det endå inte funkar börja lactulosa! Det gjorde vi och Xanders mage funkar jättebra nu! lactulos finns receptfritt på apoteket och är egentligen en molekyl från bröstmjölken (bebisar som ammas kan ju inte bli förstoppade eller så hårda!) så du behöver absolut inte oroa dig för framtidens tarmfunktion eller att hon ska bli beroende.. Testa dig fram vad din dotter behöver för att funka, det är mellan 5-20ml, det tas bäst allra först på morgonen innan frukost och så. tänk på att lactulos är väldigt sött och nästan lite sirap aktigt så ge inte för fort (kan kräkas och då får man börja om) och det kan ta ett par dagar innan det verkar,. lycka till!

• Majki

använder inga apoteks varor:) forsätt med katrinplommon bara. det löser upp det som redan är hårt också:)

• Majki

i början testa jag laktolosen men det funka inte alls på min son. men det absolut bästa är katrinen:) kör på det ett tag så kmr du märka stor skillnad

Svar på tråden Hård i magen, HJÄLP!