Inlägg från: nattinattio |Visa alla inlägg
  • nattinattio

    Täcker/gäller försäkringsbolagens försäkring för ekonomisk hjälp vid privat IVF?

    gör man ivf utomlands så kan man få medecinerna på recept och ta ut dem i sverige, å då kan man alltså utnyttja högkostnaskyddet för medeciner, presis som du gör vid IVF i sverige.
    du kan oxå söka reseersättning, som motsvarar avståndet till närmaste liknande klinit i sverige,
    Man kan även få ersättning för alla besöken motsvarande ersättning för gyn besök.. (eller nått sånt det finns listor på allt)

    vi gjorde privat IVF i finland pgav att det var närmare för oss än den närmaste kliniken i sverige, kostade ca 43 000,- varifrån vi fick ca 1200,-!! tillbaka från försäkringskassan...

    jag vet inte riktigt reglerna men kötiden för landstingsbetalda behandlingar grundar väll sig på hur många landstinget bekostar per år, då tex norrbotten betalar så få behandlingar så är kön lång här, medans söderut prioriterar landstinget sånna behandlingar högre därmd blir kön kortare...
    alltså summan av kardemumman borde väll vara att det inte går snabbare att ställa sig i kön nån annanstans, om landstinget ändå inte betalar?

    Jag förstår heller inte tankegången med att vänta på dessa behandlingar om längtan efter barn är stor och man börjar närma sig åren då man inte får genomgå behandlingarna mer, ju tidigare ni gör ju större chans är det att bli gravid, ingen som tänker på det ???

  • nattinattio

    men de var någon annan som kom in på utlandsbehandlingar å vad försäkringskassan betalar.

    jo jag vet att det kostar.. men har man vilja så kan man säkert jobba extra, spara, å framför allt bo billigare mm.... men jag låter den saken vara folk prioriterar ju som de vill. å inget är rätt eller fel!

Svar på tråden Täcker/gäller försäkringsbolagens försäkring för ekonomisk hjälp vid privat IVF?