• ladyshady

    Kvarglömd tampong

    Jag glömde en tampong inne i 5 dagar. Nu är det nästan 2 dygn sedan jag fick ut den. Jag har inga symptom alls. Inga flytningar, ingen feber, inget illamående eller dylikt.
    Jag skäms verkligen för mig själv. Min man tröck förmodligen upp den då vi hade sex i förra veckan. Och så för 2 dar sedan upptäckte han att det var något som tog emot och vi hade reagerat på illaluktande flytningar.
    Köpte tvål och så, men sen upptäckte vi den kvarglömda tampongen. Är det farligt?

  • Svar på tråden Kvarglömd tampong
  • Anonym

    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m45231065.html

    Jag glömde säga att jag pratade med sjukrådgivningen som pratade med gyn. Har man bara fått ut tampongen och det slutat att lukta illa och man inte har några andra symtom så är det ingen fara. Det var det besked som jag fick i förrgår........

  • Anonym (haha)

    haha bara för det måste jag berätta en liten rolig grej :P
    Jag glömde kvar en tampong över natten en gång..

    Jag tog på mig binda som vanligt innan natten och sedan på morgonen stoppade jag upp en tampong. När jag ett par timmar senare skulle byta tampong så tog jag ut den jag hade i,, men så såg jag ett till snöre!! HAHA jag hade alltså glömt att ta ut den tampongen jag hade kvällen innan. Så jag hade två tamponger i mig :P Tur jag upptäckte det då när jag skulle byta, tänk om jag skulle tryckt upp en ny och haft kvar den gamla igen :P

  • ladyshady

    Jag trodde att jag tagit ut den innan vi hade sex. Var helt hundra och kände inget då heller, mysko, jag vet, men det kan faktiskt hända.
    Om jag inte får någon reaktion nu under helgen, ska jag kanske ta och ringa gyn på måndag.
    Jag har en släkting som är sjuksyrra och hon sa att så jag länge jag inte har några symtom är det ingen fara men att jag ska hålla koll på flytningar och feber.

  • Anonym (Jag)

    Min syster hade en tampong kvar två veckor! Hon pratade med sjukhuset och enligt dom var det inget farligt med det om hon kände sig bra. Jag skrattade som en tok när hon berättade det :D

  • Grizelda

    Det var en tråd om detta för några veckor sedan också! Vi var många som "erkände" där, så du är absolut inte ensam.

  • Hanna36

    ja, det kan vara väldigt farligt! Faktiskt kan man dö av en så allvarlig infektion som TSS!
    Har haft en patient på IVA med denna sjukdom, och hon klarade sig med nöd och näppe.. hon blev MYCKET allvarligt sjuk..


    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • ladyshady

    Hur många drabbas av komplikationer av detta egentligen?
    Jag kan ju inte låta blli att vara lite orolig. Men det är väl bara mänskligt.

  • Anonym
    ladyshady skrev 2009-07-04 01:32:56 följande:
    Hur många drabbas av komplikationer av detta egentligen? Jag kan ju inte låta blli att vara lite orolig. Men det är väl bara mänskligt.
    En tampong som sitter kvar är ju en otroligt gosig miljö för diverse bakterier, samtidigt som man mer eller mindre har sår i livmodern så kan dessa bakterier ta sig upp till såren och sedan till blodet och ge septisk chock (av bakteriernas giftutsläpp = tss, tampongsjukan).

    Inga symtom = oroa dig inte.
    Får du feber, flytningar, kallsvettningar osv. så bör du kolla upp det.
  • Anonym (HJÄLP!)

    JAg tillhör dem som innan skulle ha fnissat åt detta (som vissa andra i denna tråden) Men nu har det obeskrivliga hänt!! Jag har haft det sjukt stressig senaste veckan på jobbet och hade mens förra veckan.... I fredags tyckte jag mensen avtog och trodde den var slut men så hela helgen har jag haft missfärgad urin, brunaktig (BLÄÄÄ) och det har luktat illa om det. Nu för en stund sen upptäckte jag när jag tog ut min tampong att det fanns en till där inne!!!! paaanik! Det var ju alltså blodet i den tampongen som sipprat fram när jag kissat. Jag fattar inte hur fan jag kunnat missa detta och  hur jag inte kan ha kännt det!! NU har jag panik och är rädd att jag kommer få men av detta. Har ju egentligen ingen aning om hur länge den suttit inne

  • Fröken Susidus

    Förlåt för ot men Gud vad jag skrattade först, läste som att din man tryckt in tampongen efter eller medan ni haft sex! Alltså att han stoppat in den! Var först efter att jag läst upp för min sambo som vi tillsammans förstod hur du menade ;)

    Hoppas det inte utvecklas till nåt farligt nu, men det borde kanske märkts nu?

  • Linnea nilsson

    Heeej !

    Jag har faktiskt exakt samma problem som du har/hade ?
    Jag skulle byta min tampong som jag haft i i skolan och så ba var snöret inte där. Grejen är att jag inte kom ihåg att jag stoppat i nån ens? Men jag hade inte blödigt i trosorna vilket var lite skumt. Och jag varbara inne på 2 eller tredje dagen. Sedan dess har jag bara blödigt ytterst lite.

    Nu är frågan om jag har en i ens?, känns onödigt att gå till gynekolog och sen inte vara säker. Även fast man ska gå om man är osäker(?) Lite nervös isåfall. Men jag har ju inte fått några symptom.
    Nu har det ju ändå gått 2 dagar efter detta, så ?? Jag vet inte vad jag ska göra .. lider typ med dig, om man kan säga så....

     Obestämd

  • Också glömsk

    Jo, visst kan man glömma, när det är mycket runt omkring en! Jag gjorde det för några månader sen, och åkte till vårdcentralen  när jag fick misstanken, just pga illaluktande flytningar. Minns inte hur många dagar det hunnit gå. Satt där på deras akutmottagning och skämdes som en gris..."Du gjorde helt rätt som kom hit", sa sköterskan. Och doktorn tröstade med att det inte var första gången han tog ut en sån. Själv tänkte jag att han väl hade viktigare saker att ödsla tid på... Men man ska nog ta det på allvar. Och fnissa inte, ni som har full koll på läget jämt! ; )

Svar på tråden Kvarglömd tampong