Vad behöver man köpa?
Vad behöver man köpa till sitt barn och barnrum? Nån som har nån bra checklista?
Vad behöver man köpa till sitt barn och barnrum? Nån som har nån bra checklista?
Skötbord är nog faktiskt bra, speciellt med mindre barn. Vi har nog haft en skötplats i hjälpköket. Jag vill ha grejerna på ett ställe, nära vattenkranen och i bra arbetshöjd. Nyblivna mammor tenderar att ha sjukt ont i ryggen...
Kloka ord! Lillebror avskydde skötbordet och en dag tänkte jag att vad tusan, jag lägger skötbädden på golvet och *vips* var han glad! Dessutom var ställningen MYCKET skönare tyckte jag. Som bonus slipper man sparkar i brösten och magen
Fast maken tyckte att det var fasligt obekvämt att fälla ihop benen och sitta på golvet och byta blöjor... För bajsblöjor använder vi hundbajspåsar, perfekta för ändamålet. De är ju liksom proffs på bajs by default
Fast blöjor i köket har jag alltid haft svårt för... Så en pedalhink (kostar inte många kronor på IKEA) för dem är ett måste tycker jag.
Bara tips... plastad frotte.. gräsligt äckligt att ligga på i värmen på sommaren. Det blir som värmefilt under ryggen.. Men bara tips!
Själv var jag inte riktigt så ordningsam att jag skrev långa listor när jag väntade första barnet *S*
Ja, VÄLLINGDOSERARE! Det tog mig över två år att köpa en sån, jag körde med burk, tratt (bästa och definitivt billigaste tratten får man av toppen av en petflaska
) och tesked till förbannelse, tills jag äntligen fick tummen ur och köpte en vällingdoserare. (En vällingdoserare är alltså en burk med fack för t ex tre vällingdoser och ett lock med ett litet hål i som passar perfekt för nappflaskan. Så vrider man hålet på locket till den dos man vill ha och skakar rätt ned i flaskan). Ovärderlig!
Potta har storebror använt massor! Himla praktiskt att kunna ta med sig toan till favoritprogrammet på TV eller om man bara är sällskapssjuk så där rent allmänt när man ska kissa
För lillebror passar toaletten bättre redan från start, så det är verkligen olika.
Nu kom jag på något som vi bara inte kunnat vara utan och till och med släpade till Etiopien och hem: en gammal ihoptovad yllefilt att lägga under lakanen som kiss- och kräksskydd! De stoppar väta något helt otroligt, håller sig fräscha i evigheter och blir inte svettiga och prassliga att sova på som plastad frotté. Vi har haft turen att ha ett par gamla ärvda, platta och franslösa med mönster på ni vet, gamla tidens yllefiltar, som vi använder. Jag vet inte riktigt om den modellen ens görs nya... Men de är i alla fall fantastiska så de är värda att letas efter
Vällingdoseraren är ovärderlig! Jag använde den dagligen till varenda nappflaska i ca fyra år per barn. Mina barn ansåg länge att bästa sättet att börja dagen var med en flaska välling medan de låg kvar i min säng ... Inköpspriset är försumbart, men om ni bara visste hur mycket frustration den sparar. Det är nämligen näst intill omöjligt att skaka ner pulvret i flaskan utan hjälpmedel. Och pulvermängden ska vara exakt i förhållande till vattenmängden!
Vi har haft skötbord (Elfa) i badrummet. Tyckte det var praktiskt att ha allt inkl. vatten inom räckhåll. Vi hade plats för en golvmodell. Använde det upp till 1½ - 2 årsåldern.
Det går åt fler underlakan än påslakan.
Köp inte för många par skor i början, såvida du inte ska till Kina och kan få dem för nästan ingenting. Barnfötter växer otroligt fort.
Vad man behöver beror så klart på barnets ålder. Många av bebisutrustningen kan man skippa om barnet är i tvåårsåldern eller mer. Hög matstol behöver barn ha genom hela förskoleåldern, men bygel och dyna behövs bara till de allra minsta. När barnet klarar att klättra upp och ner själv är bygeln bara i vägen och dynan glider av.
Vi har bara köpt det absolut nödvändigaste innan barnen har kommit till oss och kompletterat efter hand.