• Camarogirl

Vad behöver man köpa?

Vad behöver man köpa till sitt barn och barnrum? Nån som har nån bra checklista?

• Svar på tråden Vad behöver man köpa?
  • mammamys06
    MammaBarnFamilj skrev 2009-07-08 10:38:56 följande:
    Jag har en kombivagn, men bestämt mig för att köpa en sulky i vietnam också. Tydligen behandlar de sulkys på planet rätt tufft, så det är lika bra att handla en där tänker jag. Sulky är lätt att ha med på bilresor mm De små liven somnar ibland när man minst anar det och då är det skönt att ha en vagn. Var barnvakt till en liten kille för ett tag sedan och var med om en rolig sak, han somnade när han åt ur barnmatsburken, men munnen fortsatte att gapa efter mer mat. Gud vad jag skrattade! En ovärderlig sak är en haklapp som täcker större delen av framsidan i mjuk plast. När de börjar äta själv med händerna blir det oftast både dusch och klädbyte efter varje måltid, då undviker man onödigt tvättande.
    Jag hoppas du har med dig en bärsele också för där vi gick var det inte alltid lätt att ta sig fram med just vagn. M hade med sig sulky ocho den var bra precis efter överlämnadet vid barnhemmet eftersom vår son inte ville sitta i ergon direkt utan behövde lite distans från oss, sedan såg vi aldrig till vagnen utan vi hade våra barn i bärselarna.
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • MammaBarnFamilj

Min tanke är att förbereda med vällingpulver i olika flaskor, dvs lägga ner pulver först och sedan tillsätta vatten genom termosen jag har med mig. Är det bättre att ha vällingdoserare och tillsätta pulvret efteråt? Problemet med "mitt" sätt kan ju även vara att barnet bara tar en sorts flaska jag har med mig.

Nu måste jag ut på jakt innan jag åker

mammamys06 skrev 2009-07-07 17:02:09 följande:
    Vi tyckte det var skönt att ha med badblöjor till vårt barn till Vietnam, det var svårt att hitta där. I de flesta länder finns även Pampers och andra kända blöjmärken. Jag kan verkligen rekommendera att inhandla en eller två nappflaskor och ha med sig på resan, särskilt med vällingfördelare! Det är perfekt att ha med sig. Barnen brukar (om de inte har te x särskilda nappflaskor pga LKG eller liknande) kunna använda vanliga nappflaskor oavsett vad det är för märke på dem och vi köpte även nappflaskor i Vietnam som vi fortfarande har kvar som minnen. Man bör be om att få med sig en burk med välling så man köper samma under tiden man är kvar i landet då det är en trygghet för barnet att ha kvar samma vällingsort och magen kan också reagera om man byter till vår osötade och annorlunda vällingsort än vad barnet är van vid. Vi köpte bilbarnstol innan vi fick hem vår son, visste ju hans vikt och längd och ålder och det är viktigt att ha stolen när man kommer hem eftersom det är viktigt att vänja barnet vid stolen rätt omgående plus att man kanske inte vill åka runt och leta bilbarnstol innan Vi hade 6 månader på oss att inhandla innan vi åkte till Vietnam. Även IKEAS matstol köpte vi efter bb. En spjälsäng inhandlades och den användes inte särskilt mycket men även om man planerar att samsova så kanske barnet inte vill det till att börja med och då är det viktigt att man har spjälsängen tillhands eftersom det är vad många barnhemsbarn är vana vid att sova i.
  • MammaBarnFamilj

Jepp jag har bärsele med mig, men jag tror inte min lilla flicka kan sitta stadigt själv och då kan det ju vara bra med vagnen om jag skulle ta en het kaffe ex. Då vill jag inte ha henne på magen.

mammamys06 skrev 2009-07-08 11:18:19 följande:
    Jag hoppas du har med dig en bärsele också för där vi gick var det inte alltid lätt att ta sig fram med just vagn. M hade med sig sulky ocho den var bra precis efter överlämnadet vid barnhemmet eftersom vår son inte ville sitta i ergon direkt utan behövde lite distans från oss, sedan såg vi aldrig till vagnen utan vi hade våra barn i bärselarna.
  • mammamys06
    MammaBarnFamilj skrev 2009-07-08 11:20:36 följande:
    Min tanke är att förbereda med vällingpulver i olika flaskor, dvs lägga ner pulver först och sedan tillsätta vatten genom termosen jag har med mig. Är det bättre att ha vällingdoserare och tillsätta pulvret efteråt? Problemet med "mitt" sätt kan ju även vara att barnet bara tar en sorts flaska jag har med mig. Nu måste jag ut på jakt innan jag åker
    Jag tycker det låter bökigt att ha en massa flaskor jag! Jag föredrar verkligen en vällingsorterare, den tar 5 st doser och man fyller bara på dem och så har man för hela dagen! Men gör som du själv tycker är bäst
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Namaste72

Vilken tillverkare har fem doser? Är det Tupperware?

mammamys06 skrev 2009-07-08 11:24:05 följande:
    Jag tycker det låter bökigt att ha en massa flaskor jag! Jag föredrar verkligen en vällingsorterare, den tar 5 st doser och man fyller bara på dem och så har man för hela dagen! Men gör som du själv tycker är bäst
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • MammaBarnFamilj

Ja jag hör det själv Tror jag såg en vällingdoserare när jag var ute och shoppade igår, så jag ska åka och köpa den.

Jag tänkte försöka byta till mig den flaska hon har på barnhemmet mot någon av mina flaskor så jag vet att någon flaska faktiskt fungerar på henne. Dessutom tänkte jag byta till mig lite vällingpulver. Jag tog ju med mig någon sådan där fibervariant för 8 mån och då tar nog hennes mage fart

mammamys06 skrev 2009-07-08 11:24:05 följande:
  • Namaste72
    MammaBarnFamilj skrev 2009-07-08 11:35:20 följande:
    Ja jag hör det själv Tror jag såg en vällingdoserare när jag var ute och shoppade igår, så jag ska åka och köpa den. Jag tänkte försöka byta till mig den flaska hon har på barnhemmet mot någon av mina flaskor så jag vet att någon flaska faktiskt fungerar på henne. Dessutom tänkte jag byta till mig lite vällingpulver. Jag tog ju med mig någon sådan där fibervariant för 8 mån och då tar nog hennes mage fart
     Jag har hört att man ofta får med ett paket välling /ersättning från barnhemmet, så kan man sticka ut och köpa lite extra på plats (och ta med sig hem om inte annat som minne) Jag lyckas alltid få med mig de mest märkliga saker hem från resor som minnen...barbequesås, blomfrön, socker, tandkräm osv.
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Emeli

Maja T skrev 2009-07-08 08:47:16 följande:

OT: Det är så roligt att läsa om era vällingäventyr! Här hos oss använder alla färdigblandad välling på tetra, så jag tycker vällingblandning låter exotiskt!
    Blir inte det tungt att bära hem från affären?
  • Emeli
    mammamys06 skrev 2009-07-08 09:11:28 följande:
    Förstår inte riktigt, ska man inte köpa skor till sina barn? De flesta barn är väl runt ettårsåldern när man får dem och de börjar resa sig och gå, ska man inte ha skor på dem då?? Vi kom hem med sonen i november, rätt kallt att inte ha skor på sig om han vill gå då....I VIetnam gick han ju barfota men när vi kom hem fick vi ju köpa mockasiner till honom och det var som att sätta skor på katten, han vägrade sätta ned fötterna i golvet *s* men sedan så frös han om fötterna när han var barfota så till slut försökte han sätta på sig dem själv och sedan fick vi ju ha skor på när vi var ute då han ville röra på sig lite grann och inte bara sitta i vagnen
    Det är klart att barnen ska ha skor, men kanske inte 20 par samtidigt, som en kompis till mig köpte till sin nyfådde son . Innan hon visste ordet av var alla urvuxna. Det är lätt att gå till överdrift när man befinner sig i glädjerus.
  • Maja T
    Emeli skrev 2009-07-08 11:46:48 följande:
    Blir inte det tungt att bära hem från affären?
    Jo, men völlingen är praktiskt förpackad i 2 dl tetror. Och jag får intrycket av att man i Sverige ger välling åt barnen längre än hos oss. Vi, som de flesta här, ger gröt till kvällsmat och morgonmål. Havregrynsgröt. Vällinge dricker barn upp till ca 1,5 år.
Svar på tråden Vad behöver man köpa?