• Camarogirl

Vad behöver man köpa?

Vad behöver man köpa till sitt barn och barnrum? Nån som har nån bra checklista?

• Svar på tråden Vad behöver man köpa?
  • mammamys06
    Namaste72 skrev 2009-07-07 22:18:07 följande:
     Tack för tipset! Måste vara toppen på flyget hem
    Det är toppen att ha med på resan över huvudtaget Te x så när barnet ska ha välling på natten (vår son ville ha det) och man endast behövde värma vatten i vattenkokaren och hälla i en dos välling i flaskan från dosbehållaren och sedan på med vatten och skaka, KLART Vi använder den även här hemma för att det ska gå snabbt och man slipper hålla på att mäta från stora vällingförpackningen. Jag köpte min på ett tupperwareparty, kanon!
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • mammamys06
    Ethi skrev 2009-07-07 23:35:49 följande:
    Kloka ord! Lillebror avskydde skötbordet och en dag tänkte jag att vad tusan, jag lägger skötbädden på golvet och *vips* var han glad! Dessutom var ställningen MYCKET skönare tyckte jag. Som bonus slipper man sparkar i brösten och magen Fast maken tyckte att det var fasligt obekvämt att fälla ihop benen och sitta på golvet och byta blöjor... För bajsblöjor använder vi hundbajspåsar, perfekta för ändamålet. De är ju liksom proffs på bajs by default Fast blöjor i köket har jag alltid haft svårt för... Så en pedalhink (kostar inte många kronor på IKEA) för dem är ett måste tycker jag.
    nej, blöjor i köket har jag inte heller mycket för, tom jag har en gräns Precis vi lade underlaget från skötbordet på golvet, sängen osv, det är ju direkt så att man kletar bajs överallt, vi har också sådana påsar för bajsblöjor och vi kör med våtservetter och sedan tvättar vi händerna så klart efteråt, inga problem liksom!
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • mammamys06
    Emeli skrev 2009-07-08 01:16:23 följande:
    Vällingdoseraren är ovärderlig! Jag använde den dagligen till varenda nappflaska i ca fyra år per barn. Mina barn ansåg länge att bästa sättet att börja dagen var med en flaska välling medan de låg kvar i min säng ... Inköpspriset är försumbart, men om ni bara visste hur mycket frustration den sparar. Det är nämligen näst intill omöjligt att skaka ner pulvret i flaskan utan hjälpmedel. Och pulvermängden ska vara exakt i förhållande till vattenmängden!Vi har haft skötbord (Elfa) i badrummet. Tyckte det var praktiskt att ha allt inkl. vatten inom räckhåll. Vi hade plats för en golvmodell. Använde det upp till 1½ - 2 årsåldern.Det går åt fler underlakan än påslakan.Köp inte för många par skor i början, såvida du inte ska till Kina och kan få dem för nästan ingenting. Barnfötter växer otroligt fort.Vad man behöver beror så klart på barnets ålder. Många av bebisutrustningen kan man skippa om barnet är i tvåårsåldern eller mer. Hög matstol behöver barn ha genom hela förskoleåldern, men bygel och dyna behövs bara till de allra minsta. När barnet klarar att klättra upp och ner själv är bygeln bara i vägen och dynan glider av. Vi har bara köpt det absolut nödvändigaste innan barnen har kommit till oss och kompletterat efter hand.
    Förstår inte riktigt, ska man inte köpa skor till sina barn? De flesta barn är väl runt ettårsåldern när man får dem och de börjar resa sig och gå, ska man inte ha skor på dem då?? Vi kom hem med sonen i november, rätt kallt att inte ha skor på sig om han vill gå då....I VIetnam gick han ju barfota men när vi kom hem fick vi ju köpa mockasiner till honom och det var som att sätta skor på katten, han vägrade sätta ned fötterna i golvet *s* men sedan så frös han om fötterna när han var barfota så till slut försökte han sätta på sig dem själv och sedan fick vi ju ha skor på när vi var ute då han ville röra på sig lite grann och inte bara sitta i vagnen
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Ethi

Då har jag något som kan låta som en lyxpryl men som sparar SÅ mycket tid och ansträngning. Oväntat mycket! Så mycket att jag inte begriper varför vi inte köpte den tidigare med tanke på att det inte handlar om särskilt mycket pengar egentligen... En vattenkokare där man kan ställa in temperaturen på 40 grader! Genialiskt! *vips* har man perfekt vällingvatten att hälla direkt i flaskan. Det värms under tiden man tar fram flaskan, nappen och vällingen = i ett nafs. Så har man alltid samma temperatur på vattnet och slipper fundera på om det är för varmt eller kallt, man slipper blanda varmvatten och kallvatten eller köra flaskan i mikron.

Och så bisfenolfria flaskor då förstås...

mammamys06 skrev 2009-07-08 09:05:51 följande:
    Te x så när barnet ska ha välling på natten (vår son ville ha det) och man endast behövde värma vatten i vattenkokaren och hälla i en dos välling i flaskan från dosbehållaren och sedan på med vatten och skaka, KLART
  • allfrida

annars kan man värma vatten i micron... högsta effekt i 30 sek ;)

• mimpen

Vår E är mest praktisk av alla barn. För hon vill ha sin välling kall... Det är lätt det ska jag säga :) Dessutom slutade hon rätt fort med välling på natten, men när hon åt det så gjorde vi på kvällen och ställde i kylen, och sen var det bara att kila upp och hämta när hon vaknade!

Vi har JUST köpt en vällingdoserare... Efter snart 4 år som föräldrar... Vi har haft papperstrattar i 2,5 år och sen när vi var i Etiopien och hämtade lillasyster gjorde vi nya trattar av pet-flaskor. Och det tycker jag är så smidigt att jag inte riktigt sett behovet av vällingdoserare. Men nu borde jag ha två. För jag har ett mjölkallergiskt barn, så de äter olika vällingar. Jaja. Nu är det två flaskor per dygn (de äter varsin flaska på kvällen) och då är det ju inte så mycket jobb...

Ethi skrev 2009-07-08 10:15:53 följande:
    Då har jag något som kan låta som en lyxpryl men som sparar SÅ mycket tid och ansträngning. Oväntat mycket! Så mycket att jag inte begriper varför vi inte köpte den tidigare med tanke på att det inte handlar om särskilt mycket pengar egentligen... En vattenkokare där man kan ställa in temperaturen på 40 grader! Genialiskt! *vips* har man perfekt vällingvatten att hälla direkt i flaskan. Det värms under tiden man tar fram flaskan, nappen och vällingen = i ett nafs. Så har man alltid samma temperatur på vattnet och slipper fundera på om det är för varmt eller kallt, man slipper blanda varmvatten och kallvatten eller köra flaskan i mikron. Och så bisfenolfria flaskor då förstås...
  • Ethi

Ja... Men det är inte rätt

Närå, jag skojade bara. Just vår mikro är lite knepig och enda snabbknappen ger full effekt i 1 min. Då tänker jag att jag ska minnas att stänga av den efter si och så många sekundrar, istället för att hålla på och fin-ställa in... *host* Ja, du kan ju tänka dig...

allfrida skrev 2009-07-08 10:20:19 följande:
  • MammaBarnFamilj

Jag har en kombivagn, men bestämt mig för att köpa en sulky i vietnam också. Tydligen behandlar de sulkys på planet rätt tufft, så det är lika bra att handla en där tänker jag. Sulky är lätt att ha med på bilresor mm De små liven somnar ibland när man minst anar det och då är det skönt att ha en vagn. Var barnvakt till en liten kille för ett tag sedan och var med om en rolig sak, han somnade när han åt ur barnmatsburken, men munnen fortsatte att gapa efter mer mat. Gud vad jag skrattade! En ovärderlig sak är en haklapp som täcker större delen av framsidan i mjuk plast. När de börjar äta själv med händerna blir det oftast både dusch och klädbyte efter varje måltid, då undviker man onödigt tvättande.

• MammaBarnFamilj

Ett tips ang skötbord: Det finns skötbord som man lägger upp på spjälsängen på tvären. Det kan vara smart om man har dåligt med plats, eller an någon anledning vill spara plats.

• mammamys06
    allfrida skrev 2009-07-08 10:20:19 följande:
    Japp, men jag tror det är få hotell i Vietnam och i andra länder som har micro på rummet
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
Svar på tråden Vad behöver man köpa?