• Sashimi

Hur minskar man midjemåttet?

Okej, hur minskar man midjemåttet så att magen inte väller ut ovanför byxlinningen?

Jag ger intrycket av att vara smal fastän jag är fullt normalviktig men har alltid sett smal ut. Men efter att jag fyllde 30 så har mitt midjemått bara ökat (märks när jag handlar jeans framför allt). Jag mår dåligt av att magen väller ut ovanför byxlinningen, det går ju inte att ha vanlig topp längre till jeansen utan antingen måste jag ha tunika eller kofta över.

Hur gör jag för att minska maggen? 500 Sit-ups per dag? 1-timmes promenader varje dag? Leva på soppa?

Det måste vara något som går att uppehålla i vardagen, annars kommer det bara stöpa. Eller måste jag acceptera maggen nu när jag passerat 30, det tillhör naturlagarna??

Tacksam för tips, råd och refektioner!

• Svar på tråden Hur minskar man midjemåttet?
  • moretime

TS, jag hade samma "problem" som du, magen blev större och större, fast jag egentligen är normalviktig.
    Jag drog ner lite på mängden mat, men klarar absolut inte av hunger, så jag tog tex ett ägg eller nötter då. På kvällarna istället för att äta mackor eller chips, äter jag tex bara räkor.(tänker det är värt kostnaden med tanke på hälsovinsten)

Men det jag tror verkligen har hjälpt är att jag gjor fler och fler situps, i början varje dag, nu 300 st, 3 dgr i v. Inte bara rakt upp, utan även åt vardera sidorna och benen upp.
    Jag har fått en muskelkorsett, som håller in magen, den bubblar inte ur byxorna, elle putar ut längre, även om jag ätit mycket!
    I början brände det i magmusklerna, men nu känns det inte alls, har dessutom få en mage att stolt gå i bikini med...
    Tar bara en liten stund att göra all dessa situps.

• Sashimi

"Tar bara en liten stund att göra alla dessa situps"?? Är det sant?? Hur lång tid tar det ungefär? Gör du dem på morgonen eller framför TV:n på kvällen?

• moretime

Jag började ju med 50, utan resultat. Sen ökade jag successivt och är nu uppe i 300, tänker inte öka mer nu. Vad tar det? inte mer än en kvart iaf.
    Jag gör dem när jag får lust, oftast efter att jag rört mig på annat sätt, kanske efter en promenad.
    Sätter på 107.5 och pumpar på!
    Känns jättebra när resultatet syns, vill man inte tillbaka till degmagen, och då fortsätter man!

• Sashimi

Duktigt jobbat! Jag ska också sätta igång! :-P
    Hur fort syns resultaten? Jag önskar att det börjar synas om drygt 1 månad då jag ska ha på mig min fina klänning till bröllopet (inte mitt bröllop utan en väninnas asså).

moretime skrev 2009-07-07 11:34:13 följande:
    Jag började ju med 50, utan resultat. Sen ökade jag successivt och är nu uppe i 300, tänker inte öka mer nu. Vad tar det? inte mer än en kvart iaf. Jag gör dem när jag får lust, oftast efter att jag rört mig på annat sätt, kanske efter en promenad. Sätter på 107.5 och pumpar på! Känns jättebra när resultatet syns, vill man inte tillbaka till degmagen, och då fortsätter man!
  • Mamma till två mirakel

Träning är ju givetvis bästa vägen till mindre midjemått och kosten därefter

(¯`°?.¸ ღ♥Adam mamma älskar dig över allt annat ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Majja78

Yes jag har minskat 1½ cm i midjemått på en vecka.... jag har gått morronpromenad nästan varje morron. Cyklat några gånger, minst 80 min åt gången, hoppat hopprep. Vågen den står still men idag märkte jag på magen att den kändes mindre och tajtare på nå vis, så jag mätte... Man tror inte att 1½ cm är nå mycket men man märker skumt nog

• skånetös78

Ni som äter enligt LCHF, denna kosten måste väl vara riktigt usel om man tänker på hjärt och kärlsjukdomar? Jag är inte alls insatt men det var bara en naturligt tankeställare jag fick..

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • moretime
    Sashimi skrev 2009-07-07 11:43:30 följande:
    Duktigt jobbat! Jag ska också sätta igång! :-PHur fort syns resultaten? Jag önskar att det börjar synas om drygt 1 månad då jag ska ha på mig min fina klänning till bröllopet (inte mitt bröllop utan en väninnas asså).
    Resultaten syntes snabbt när jag ökade antalet situps. Men ska du bli smalare inom 1 månad tror jag att du måste dra ner på käket en hel del.Sen kan du ju ha strumpbyxor med "hålla in" förstärkning, vad de nu heter, då ser man slimmad ut...
  • vinterlärka
    Majja78 skrev 2009-07-08 09:45:27 följande:
    Yes jag har minskat 1½ cm i midjemått på en vecka.... jag har gått morronpromenad nästan varje morron. Cyklat några gånger, minst 80 min åt gången, hoppat hopprep. Vågen den står still men idag märkte jag på magen att den kändes mindre och tajtare på nå vis, så jag mätte... Man tror inte att 1½ cm är nå mycket men man märker skumt nog
    Bra jobbat!
  • moretime
    Majja78 skrev 2009-07-08 09:45:27 följande:
    Ja, det gör inte nåt om vågen står still, man ökar ju muskelmassan och den väger ju mera än fett, men man ser ju friskare och tightare ut när man tränar.
  • Sashimi

Så sant! Jag äger ingen våg hemma utan det är kläderna som "styr" om jag borde bli mer fit eller inte.

moretime skrev 2009-07-11 15:15:59 följande:
    Ja, det gör inte nåt om vågen står still, man ökar ju muskelmassan och den väger ju mera än fett, men man ser ju friskare och tightare ut när man tränar.
  • Stugmamman

Skånetös78
    Det är det som är det fantastiska med LCHF. De flesta verkar få bättre blodfetter och lägre blodsocker. Kanske det beror på att man bränner det fett man stoppar i sig.

När man äter kolhydrater triggar det igång insulinutsöndringen vilket är det mest fettinlagrande hormonet i kroppen. Det är kombinationen fett och kolhydrater som är farligt. Fett måste vi ha i oss men kolhydrater kan man vara utan.

• Sashimi

Det är ju det som är så farligt gott, fett och kolhydrater! Och salt! :-P

Jag äääälskar feta strips med salt på. *skäms*

Stugmamman skrev 2009-07-13 21:34:08 följande:
    Skånetös78 Det är det som är det fantastiska med LCHF. De flesta verkar få bättre blodfetter och lägre blodsocker. Kanske det beror på att man bränner det fett man stoppar i sig. När man äter kolhydrater triggar det igång insulinutsöndringen vilket är det mest fettinlagrande hormonet i kroppen. Det är kombinationen fett och kolhydrater som är farligt. Fett måste vi ha i oss men kolhydrater kan man vara utan.
  • vic4

Har bara läst TS.

Att göra situps är bra! Men! Först behöver man stärka musklerna innanför och det gör man genom att suga in magen runt naveln, hålla, andas in och sug in och håll och andas ut. Det funkar kan jag lova och det ger träningsvärk och man kan göra det när som helst!

• köttbullelydnad

Är ju även bra om man stärker ryggmuskulaturen så att man inte går som en "räka" sen

• Jemenes

Har minskat mitt midjemått med 5 cm på 1 vecka.

Går på Nutrilettkur(ren) och löper/powerwalk 6 dar i veckan.

Att springa 4-5 km är riktigt effektivt.

Svar på tråden Hur minskar man midjemåttet?