Inlägg från: LaFontaine |Visa alla inlägg
  • LaFontaine

Pinsamt att handla på LIDL?

Jag handlar ganska sällan på Lidl eftersom det är rätt långt att åka, men jag skulle hellre handla mina färskvaror i den butiken än i den Willysbutik som ligger nära. Där är köttet alltid grönt... Min mormor och morfar däremot handlar ofta på Lidl. De är från forna Jugoslavien och har hittat många kryddor och korvar som påminner om jugoslaviska sådana. Det är lite roligt med annorlunda och nya saker, det är ytterst sällan mitt välsorterade Ica tar in jugoslaviska örtkryddor.

Hur som, jag är vän med en av sveriges rikaste 80-talister. Jag känner ingen, och då menar jag ingen, som samlar lika många rabattkuponger och extrapriserbjudanden som hon gör. Toalettpapper kan man lika gärna köpa Euroshopper som dekorerat Lambi, är hennes melodi. De som ser det pinibla i att hålla kostnaderna nere ter sig sällan vara någon "högre" klass. Snarast är det, som Moster Yster påpekade, radhusmedelklass som måste vara lite bättre än grannen...

• LaFontaine
    mosterYster skrev 2009-07-07 13:20:53 följande:
    Men Iseika! Är du också halvjugge?!?
    Självfallet kära du!
  • LaFontaine
    snillis skrev 2009-07-07 13:20:42 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-07-07 12:35:55 följande:
    Man kan som arbetsgivare välja att inte sluta kollektivavtal,
    Företag som inte tecknar kollektivavtal ska premieras! Kollektivavtalets fördelar kan enkelt tecknas privat. Föreningfriheten ska bevaras!
  • LaFontaine
    snillis skrev 2009-07-07 13:33:45 följande:
    Ja, särskilt om det innebär att kvinnor under sin menstruation tvingas bära armbindel eller att folk som väljer att ansluta sig får sparken *obs - ironi*
    Ja, för så gör ju alla arbetsgivare som inte innehar kollektivavtal...
  • LaFontaine
    mosterYster skrev 2009-07-07 13:39:29 följande:
    (förlåt att jag är OT nu men)Iseika, jag är så nyfiken på dig, har förstått att vi har rätt gemensam bakgrund (skumt uttryckt, men du fattar)!
    Det är helt ok! Varifrån har du släkten?
  • LaFontaine
    snillis skrev 2009-07-07 13:49:01 följande:
    ALLA företagare vill tjäna pengar - det är själva grejen med att ha företag och många (inte alla) är beredda att göra ganska mycket för att maximera vinsten. Det är därför vi har en skyddslagstiftning - för att man inte kan lägga det ansvaret på arbetsgivarna. Man är naiv om man tror att ingen företagare vill tjäna pengar utan bara bryr sig om sina anställdas väl och ve!
    Ja, alla arbetsgivare vill tjäna pengar, det är korrekt. Vinstmaximering är viktigt, men jag har hittills inte stött på mer än en handfull småföretag som anser vinstmaximeringen viktigare än en fungerande arbetssituation, trots att jag arbetar med det varje dag. För det är ju så, att växlande personal kostar långt mer än det smakar.

Det är naivt att tro att statens kontrollmekanismer är det enda som får människor att agera på ett juste sätt!
Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?