Inlägg från: mosterYster |Visa alla inlägg
  • mosterYster

Pinsamt att handla på LIDL?

Är det inte väldigt typiskt svensk medelklassmentalitet att tycka att det är pinsamt att handla mat i en viss butik för att den är billigare? Alla på radhusgatan ska försöka visa att de är lite bättre, de har minsann RÅD att betala mer för samma varor. De har RÅD att köpa ny volvo, de har RÅD att åka till Mallorca varje år.

Lidls egna märken håller definitivt bättre klass än både Euroshopper och det där billigmärket som Willys har. Jag sparar själv gärna in på att köpa biiligare mjölk, smör, bröd och salt - då kan jag lägga pengarna på fint kött och dyr ost (oxfilé, ankbröst och tryffelpeccorino). Egentligen har vi RÅD att handla allt på affären som motsvarar NK livs här i Tyskland, men då har jag hellre pengar på banken än dyrare mjölk i kylen varje vecka.

• mosterYster
    SuzR skrev 2009-07-07 09:18:40 följande:
    ja det är en fördom!!! Vi har det rätt bra ställt och utbildning på universitet men det är väl bara bra att handla för mindre pengar så får man mer över till annat. Även om jag har pengar vill jag inte slösa bara för att jag kan! men jag förstår vad du menar....
    Ja tror att vi alla tre menar samma sak: har man det gott ställt så skiter man i vad folk tycker, har man det något sämre ställt så vill man gärna få det att se ut som om man är "rik" och väljer då ICAmjölk framför Lidlmjölk (halleluja så löjligt).

Det är greven som går in på Lidl i tio år gamla kläder och köper eeeeexta deliciös tysk korv (man kääääänner väl kvaliteeeee!), det är Britta Svensson som handlar Scans lantfalu på ICA i Lindex senaste outfit.
  • mosterYster

Äpplen och Päron skrev 2009-07-07 09:42:27 följande:

Tycker inte det är pinsamt att handla där, men gör det inte ofta själv. Är varor för billiga börjar man ju fundera över hur de gör? Antagligen, som någon skrev tidigare, är det personalen och de som producerar varorna som får lida.
    Lidls personal (liksom alla andra som går under Handels avtal) har lagenliga löner och arbetsvillkor. Jag känner en av Lidls föreståndare sedan barnsben, hon begriper inte hur folk kan tro att deras anställda inte lyder under svensk lag. Personalen på ICA, Coop, Willys, Hemköp, Vivo osv osv osv har samma arbetsvillkor. Bojkotta dem också i så fall.

Maten är billigare här i Tyskland, Lidl har lockvaror och så är det med det.
  • mosterYster
    SuzR skrev 2009-07-07 09:46:57 följande:
    haha som i Lidl reklamen...'Karin...vad heter slaktarn!'. Jättelöjligt att få det att se ut som om man är rik..jag bryr mig varken om fattiga eller rika var dom handlar men jag tror folk VILL att andra ska bry sig...men i själva verket har man fullt upp att bry sig om sig själv..
  • mosterYster
    pyret11 skrev 2009-07-07 09:51:25 följande:
    vi älskar lidel man kan testa nya saker och mycket mycket biligare än andra affärer.Men man ska inte köpa mjölk/fil pga den fattas en del vitaminer och andra saker fick vi veta på bvc.
    He he, ert BVC kan inte ha alle tassen im schrank... Läs på paketen själva istället.

Jag menar, 82 miljoner tyskar har överlevt på tysk mjölk. Hittills. Och jag har inte hört något om galopperande barnadöd nyligen heller (bor i Tyskland).
  • mosterYster
    Hedi skrev 2009-07-07 12:46:27 följande:
    Bor i Tyskland där bade rika och fattig handlar pa Lidl, Aldi, Penny ja you name it. Man kan ju handla vissa saker där och andra saker i de lite dyrare affärerna. Lidl och Aldi är de affärer i Tyskland, med lägst halt besprutningsmedel i sin frukt/grönsaker. De görs ett arligt test av en tv-kanal här. Jag skulle aldrig skämmas för att handla där, alla gör det.
    I know. Ibland bestämmer vi oss för att ha en billig matmånad och lägga mer pengar på att äta ute (sommar, uteserveringar, vin i solen bredvid fontänen vid Alte Oper...) och då handlar vi på Lidl (eller Aldi, vår Pennymarkt är inte så bra). Mellanskillnaden går rakt ner i restaurangkassan.
  • mosterYster
    Blåögon skrev 2009-07-07 13:16:10 följande:
    Handlade på LIDL när jag bodde i Tyskland och upplevde inte att LIDL hade något dåligt rykte där. Tycker snarare ALDI var sämre. PLUS-butikerna och REWE mm. Tror dock att Lidl har fått ett dåligt rykte i Sverige pga att de har många varor som är deras egna, ungefär som en willy's butik med bara willy's egna. Dessutom är det mest invandrare som handlar på LIDL, billigt samt att de inte har samma lojalitet mot märken som Findus, Felix mm.
    Tycker att Aldi och Lidl är ungefär lika. Pennymarkt, däremot, känns lite sämre och skabbigare. Rewe och Toom är inte bättre, men dyrare.

Fast bäst (näst efter saluhallen förstås) är Check Point!
  • mosterYster
    snillis skrev 2009-07-07 13:19:17 följande:
    Man skall givetvis inte skämmas för att man väljer att handla billig mat. Däremot bör man skämmas för att man stödjer ett företag med en välkänt dålig personalpolitik vilket Lidl har. Som konsument bör man vara medveten och därmed också välja bort företag som inte håller måttet, etiskt. Där platsar Lidl bland många andra. Det svåra är väl att skall man bara handla från företag som är prickfria finns det inte så många företag att handla av till slut
    De har samma personalpolitik som ICA eller Coop eller vilken annan livsmedelsaffär som helst. De måste följa svensk lagstiftning.
  • mosterYster
    LaFontaine skrev 2009-07-07 12:05:42 följande:
    Jag handlar ganska sällan på Lidl eftersom det är rätt långt att åka, men jag skulle hellre handla mina färskvaror i den butiken än i den Willysbutik som ligger nära. Där är köttet alltid grönt... Min mormor och morfar däremot handlar ofta på Lidl. De är från forna Jugoslavien och har hittat många kryddor och korvar som påminner om jugoslaviska sådana. Det är lite roligt med annorlunda och nya saker, det är ytterst sällan mitt välsorterade Ica tar in jugoslaviska örtkryddor. Hur som, jag är vän med en av sveriges rikaste 80-talister. Jag känner ingen, och då menar jag ingen, som samlar lika många rabattkuponger och extrapriserbjudanden som hon gör. Toalettpapper kan man lika gärna köpa Euroshopper som dekorerat Lambi, är hennes melodi. De som ser det pinibla i att hålla kostnaderna nere ter sig sällan vara någon "högre" klass. Snarast är det, som Moster Yster påpekade, radhusmedelklass som måste vara lite bättre än grannen...
    Men Iseika! Är du också halvjugge?!?
  • mosterYster
    snillis skrev 2009-07-07 13:20:42 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-07-07 12:35:55 följande: Man kan som arbetsgivare välja att inte sluta kollektivavtal, indirekt hota personal som ansluter sig till facket osv. Till den skaran hör Lidl.
    Nja. Jag känner några som jobbar där (eftersom jag känner chefen på Lidl i mina föräldrars hemstad) och de har det inte alls dåligt. Hon (chefen) är juste i alla fall, sen kan det ju finnas rötägg på andra ställen. Men det gäller ju inom alla företag!
Svar på tråden Pinsamt att handla på LIDL?