• Anonym

Ni med könsherpes - Jag behöver råd!

Jag har idag fått reda på att jag har könsherpes, känns sisådär... Men försöker tänka att det kunde ju faktiskt varit mycket värre! Det går ju trots allt att leva med... Men nu behöver jag lite råd av er andra som levt med detta ett tag.

Finns det någon receptfri salva man kan stryka på för att bedöva? Jag ammar fortfarande så det här med tabletter får vänta.

Ni som lever i förhållande, hur gör ni med sex och sånt när ni får utbrott? Och när ni inte har utbrott, måste ni skydda er då? Antagligen är ju sambon redan smittad men vill gärna veta hur ni gör.

Tar gärna emot alla tips och råd ni har!

• Svar på tråden Ni med könsherpes - Jag behöver råd!
  • Anonym (smittad i 6år)

hej. ja beklagar dina nyheter,ja vet hur man mår,känner sej,tänker efter ett besked som detta.ja fick någon bedövningssalva utskriven men tuvärr tyckte ja inte att den hjälpte.om de e någon "tröst" hjälper inte tabletterna heller,ja tyckte inte dom hjälpte iallafall.jag har i mina förhållanden inte haft sex när jag haft utbrott,förutom nu på senaste åren,eftersom utbrotten blir mindre ju längre man har sjukdomen,och med längre tid imellan.om jag är symtomsfri har jag oskyddad sex,har aldrig smittat någon.(har dock informerat partnern om min herpes,så får dom ta ställning till om dom vill ha oskyddat eller ej)

• Anonym (smittad i 6år)

måste lägga till att kondom används när jag har sex vid symtom! och tar även inte imot oralsex.

• Anonym ((Trådstartaren))

Anonym (smittad i 6år): Tar du aldrig emot oralsex eller är det bara när du har symptom?

• Anonym (smittad i 6år)

inte när ja har symtom,annars gör ja de....ofta!

• Anonym ((Trådstartaren))

Känns ju otroligt skönt att man kan fortsätta med det!

Hur länge har du besvär de gånger du får symtom? Är det ett par dar eller nån vecka?

• Anonym (smittad i 6år)

i början va de en till flera gånger i månaden,och höll i sej ganska länge,nu får ja betydligt mindre blåsor och de gör inte lika ont och försvinner på bara nån dag.

• Anonym (smittad 3 år)

Jag måste säga att Herpes är nog inte det värsta man kan ha. Sen är det ju förståss inte kul att ha det.
    Jag hade jättejobbigt första gången jag hade symtom. Då var jag jätte sjuk med feber och så..stora blåsor hade jag med. Men sen har det varit rätt lugnt. Får ofta när jag är förkyld. Men då e de bara en jätteliten blåsa som försvinner på 3 dagar ungefär.
    Har inte oskyddat sex när jag har blåsor därför att då skickar jag ju dom till sambon(som givetvis oxå har herpes) o sen skickar han dom till mej o sen håller man på så...så vi brukar skydda oss när vi har blåsor. Sen är det ju inte alltid att jag hinner märka min blåsa. Men för det mesta.

• Anonym (smittad i 2år)

Första utbrottet varade i nästan 2mån och var hemskt. Men nu kommer det en blåsa med några månaders mellanrum och den är borta på ett par dagar. Helt ok. Sex undviker vi de dagarna.

• Anonym (herpesskit.)

ja blev smittad för tre månader sen och har haft utbrott var tredje vecka ungefär. sex är inte att tänka på vid utbrott, känner mig alldeles för äcklig och de skulle göra alldeles för ont. men när ja inte har några symtom alls har ja sex med min pojkvän utan skydd, han har inte blivit smittad hittills, han vet hur de ligger till och vi träffades precis efter ja blev smittad. fick nån salva som skulle bedöva men tyckte inte den hjölpte nå vidare.

• Anonym

Jag brukar använda skavsårs plåster och zovirax zovirax så fort det sticks och plåster om det hinner bryta ut. Och ja det gör jag på museriet, inte läpparna man äter på för där får jag dem aldrig.  

Svar på tråden Ni med könsherpes - Jag behöver råd!