• Anonym

Ni med könsherpes - Jag behöver råd!

Jag har idag fått reda på att jag har könsherpes, känns sisådär... Men försöker tänka att det kunde ju faktiskt varit mycket värre! Det går ju trots allt att leva med... Men nu behöver jag lite råd av er andra som levt med detta ett tag.

Finns det någon receptfri salva man kan stryka på för att bedöva? Jag ammar fortfarande så det här med tabletter får vänta.

Ni som lever i förhållande, hur gör ni med sex och sånt när ni får utbrott? Och när ni inte har utbrott, måste ni skydda er då? Antagligen är ju sambon redan smittad men vill gärna veta hur ni gör.

Tar gärna emot alla tips och råd ni har!

• Svar på tråden Ni med könsherpes - Jag behöver råd!
  • Anonym (herpes i 9år)

Jag bodde i Usa när jag födde min son, här i Sverige verkar läkarna va väldigt försiktiga med att skriva ut recpept över lag tycker jag.
    Det finns så mycket bra medicin som man kan köpa utan recept i Usa som aldrig skulle kunna säljas här i Sverige.
    Titta bara på hur lång tid det tog innan vi fick RedBull in i landet och att det fick
    säljas..
    Som sagt, jag åt medans jag ammade och min son har inte tagit skada av det.. Nu vet jag att det finns en annan medicin som är liknande Valtrex iaf i Usa som hette Valocyklovir eller liknande (generic brand) billigare variant till Valtrex.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19980925000027&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Valtrex går ut i bröst mjölken men påverkar troligen inte barnet. Om inget så brukar man ju bara äta Valtrex i ca 3-5 dgr och då kan man ju alltid pumpa ut mjölken om man nu är orolig. Jag fick bara utslag 1 ggn och jag kände det tidigt och åt bara i 3 dgr och åt bara 1 tablett om dagen.

• Anonym ((Trådstartaren))

Kanske ska hämta ut tabletter så jag har hemma till nästa gång... Jag ammar nu bara på morgonen och ibland på natten, så hon borde inte få i sig så mycket.

Man skulle bott utomlands, verkar ju finnas hur mycket bra mediciner som helst. Själv brukar jag bunkra upp med förkylningspiller när jag åker till England

• Anonym (herpes i 9år)
    Anonym ((Trådstartaren)) skrev 2009-08-12 12:01:31 följande:
    Kanske ska hämta ut tabletter så jag har hemma till nästa gång... Jag ammar nu bara på morgonen och ibland på natten, så hon borde inte få i sig så mycket.Man skulle bott utomlands, verkar ju finnas hur mycket bra mediciner som helst. Själv brukar jag bunkra upp med förkylningspiller när jag åker till England
    Det har du rätt i eller att Sverige blir lite mer upplysta och sänker gränserna lite när det kommer till medicin. I Usa tex har det något som man kan ta när man känner att man börjar bli sjuk (Nyquil/Dayquil) som är hur bra som helst. Man tar sig en liten dos av Nyquil på kvällen, blir trött och går och lägger sig och känner sig bättre dagen efter... det skull aldrig kunnas säljas här i Sverige. Som jag sa tidigare - titta på RedBull som man fick smuggla in för en ca 15 år sedan för det var "förbjudet" att dricka här i Sverige. Läkararna vill ju knappt skriva ut medicin när man är sjuk och det tycker jag är skitsnack.. men det är min åsikt!

Om du nu ammar bara på morgonen och ev. på natten så tror jag inte hon får i sig så mycket av medicinen. Det beror väl lite på hur mycket du klarar av utslagen också. Om du tar medicinen precis efter att du ammat på morgon så hinner det mesta verka i kroppen innan du får nästa dos nästa dag.

Överlag så har jag lindriga symtomer men ibland gör det verkligen ont, liksom bränner och värker. När jag känner den där brännande känslan vet jag att det är blåsor på G och då är det bäst att äta tablett direkt så slipper man blåsor och hela läkningsprocessen går fortare.. ett litet tips bara.
  • Impartial

Har ocksa herpes och min sambo har inte fatt det annu (inte sa att han har symptom i alla fall, han kan ju vara barare). Har haft det i nastan 10 ar och det har blivit battre med tiden. Har inte forstort mitt samliv alls och nu ska vi ha barn snart, hurra! Lycka till allihop.

• Anonym (herpes i 9år)
    Impartial skrev 2009-08-14 15:38:56 följande:
    Har ocksa herpes och min sambo har inte fatt det annu (inte sa att han har symptom i alla fall, han kan ju vara barare). Har haft det i nastan 10 ar och det har blivit battre med tiden. Har inte forstort mitt samliv alls och nu ska vi ha barn snart, hurra! Lycka till allihop.
    Jag har det likadant med min fd sambo, som är pappan till min son och barnet jag bär på. Han har heller inte fått några symptomer eller liknande.

Var aktsam mot slutet av din graviditet bara för om du har blåsor när du väl ska föda så får du kejsarsnitt då du kan smitta bäbisen om du föder vaginalt. Jag åt 1 tablett om dagen de sista 2 veckor för att vara på den säkra sidan.. Bara så du vet om du inte redan visste.. Lycka till själv i framtiden och grattis till påökningen av familjen.
  • Impartial

Anonym (herpes i 9år) skrev 2009-08-14 16:51:44 följande:

Jag har det likadant med min fd sambo, som är pappan till min son och barnet jag bär på. Han har heller inte fått några symptomer eller liknande.Var aktsam mot slutet av din graviditet bara för om du har blåsor när du väl ska föda så får du kejsarsnitt då du kan smitta bäbisen om du föder vaginalt. Jag åt 1 tablett om dagen de sista 2 veckor för att vara på den säkra sidan.. Bara så du vet om du inte redan visste.. Lycka till själv i framtiden och grattis till påökningen av familjen.
    Tack! Jag vill garna ha kejsarsnitt, sa jag hoppas kunna skylla pa herpesen...
  • Anonym (herpes i 9år)
    Impartial skrev 2009-08-14 17:08:59 följande:
    Anonym (herpes i 9år) skrev 2009-08-14 16:51:44 följande: Tack! Jag vill garna ha kejsarsnitt, sa jag hoppas kunna skylla pa herpesen...
    Jaha, ja då har du ju en orsak till att vilja ha ett kejsarsnitt..
    Får jag fråga.. är detta ditt första barn? om den nu är så hur kan det komma sig att du vill ha kejsarsnitt??
  • Anonym (Har jag?)

Funderar på om jag är bärare kanske, hade ett utbrott som ung med sår på rumpan enbart och sen inga fler symptom. Vet att de sa att det var herpes då, men jag var bara ett barn så jag har inte tänkt på det alls sen dess.
    Gissar att jag tillhör de som bär på det i såna fall?

• KatjaKinky

Det går bra att ha ett aktivt och härligt sexliv även med herpes. Jag har haft det i många år och det har dels blivit lättare för varje gång det dykt upp och det tar också längre tid mellan gångerna.

Undvik oskyddad sex när din herpes flammar upp, däremellan kan du göra precis vad du vill och önskar. Ingen skillnad mot att vara osmittad.

• Finglan

Det här kan låta som ett skämt, men det är på fullt allvar, för att snabbt och billigt bli av med könsherpes.

Koka 10 ägg, låt äggen kallna och ta av skalen, lägg skalen i en lämplig burk för en handmix, tillsätt ca:a 2.5 dl kranvatten och mixa noggrant.

Låt blandningen sjunka och häll sedan över vattnet i ett glas, och drick.

Gör samma procedur ett dygn senare igen.

Herpesutslagen försvinner efter ca: 2 dagar, Efter några sådana behandlingar över tid när nya utslag kommer blir Herpesutslagen alltmer sällsynta.

Det behövs inga dyra kemikalier (som dessutom inte fungerar). Lycka till!

• Finglan

Det här kan låta som ett skämt, men det är på fullt allvar, för att snabbt och billigt bli av med könsherpes.

Koka 10 ägg, låt äggen kallna och ta av skalen, lägg skalen i en lämplig burk för en handmix, tillsätt ca:a 2.5 dl kranvatten och mixa noggrant.

Herpesutslagen försvinner efter ca: 2 dagar, Efter några sådana behandlingar över tid när nya utslag kommer blir Herpesutslagen alltmer sällsynta.

• Anonym (Lilla jag)
    Jag har levt med Herpes sedan jag var 15 år, dvs i 26 år nu och har aldrig behandlat det med något receptbelagt läkemedel.
    Jag har fem barn, alla födda vaginalt och ingen av de män jag haft har blivit smittade. 
    Mina utbrott har inte blivit bättre med åren och kommer vanligtvis i samband med mens, stress och när immunförsvaret är dåligt, typ vid förkylning osv.
    Ett tips är att när det börjar klia (om det sitter utanpå) så han du smörja in området med pepparmintsolja, det kan stoppa det.
    Annars så när det blivit blåsor så tar jag sönder de, ser till att få bort all vätska och håller det torrt. Brukar läka på 1-2 dagar helt då.

Lycka till!
  • Anonym (Ago)

Dubbla till trippla doser av L-lysin (hälsokost) i kombo med c-vitamintablett direkt vid föraning om utbrott. Många av mina utbrott har gått tillbaka, de andra bara varat Max två dagar. Bruka äta tabletterna i tre dagar.

• Finglan

Svar på tråden Ni med könsherpes - Jag behöver råd!