• Sashimi

Offerroll

Är det någon som vet hur man bäst bemöter någon som är fast i en offerroll, som tycker synd om sig själv hela tiden, tar inte sitt ansvar, gnäller och manipulerar andra att tycka synd om henne?

Jag tar gärna emot råd och boktips då jag behöver mer kunskap för att förstå hur jag ska hantera den här människan i mitt liv.

• Svar på tråden Offerroll
  • puss

det är skillnad på offer-rollen och dominera-underifrån-rollen.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Eisa

Antingen fortsätter hon vara offer livet ut eller så får hon en dag nog på sin situation och bara tar tag i sitt liv. Tror inte du kan påverka. Eller jo, genom att vara positiv och visa på möjligheter.

This is perfection. Så sexy, so divine and so full of energy.
  • Sashimi

Och vad är skillnaden?

puss skrev 2009-07-15 15:25:15 följande:
  • Mandarina
    puss skrev 2009-07-15 15:25:15 följande:
    Utan att veta exakt tror jag Puss menar att "offer-rollen" kan man ha om man faktiskt är ett offer, och att man har rätt att vara det, ex drabbad av något utanför ens egna kontroll...
    Men dominera-underifrån-rollen är den som jämt har på sig offerkoftan, jämt skyller ifrån sig, tar aldrig sitt ansvar och utnyttjar situationen till sin fördel på ett falskt sätt......

Är dock inte säker men tror hon menar så, eller vad säger du Puss?
  • Sashimi

Isf är det ju det hon håller på med.

Offerroll kan ju alla hamna i mer eller mindre, tillfälligt, men så finns det de som fastnar i offerkoftan. Men att dominera-underifrån-rollen är ju skit. Kan det vara så att en människa som haft en skituppväxt lärt sig denna strategi och det är det enda hon vet och kör med? Det pissiga är ju att hon aldrig fattar att det är dags att växa upp, ta sitt eget ansvar och behandla medmänniskor på ett schysst och redigt sätt!

Gulletroll skrev 2009-07-15 17:39:09 följande:
    Utan att veta exakt tror jag Puss menar att "offer-rollen" kan man ha om man faktiskt är ett offer, och att man har rätt att vara det, ex drabbad av något utanför ens egna kontroll... Men dominera-underifrån-rollen är den som jämt har på sig offerkoftan, jämt skyller ifrån sig, tar aldrig sitt ansvar och utnyttjar situationen till sin fördel på ett falskt sätt...... Är dock inte säker men tror hon menar så, eller vad säger du Puss?
  • ica

Jo, det finns många sätt att manipulera sin omgivning på. Att-dominera-underifrån-rollen är inte det detsamma som martyrrollen. Att det 'är så synd om mig så jag måste få som jag vill. för annars är du självisk, du som har det så bra.

• morriis

Men det med att hon måste ha matte för att studera vidare, säg åt henne att studera matte? Det går även om man har ont i axeln. Jag har ryggproblem som är hemska, men studera kan jag. Och på så vis kan hon ju läsa vidare :)

De´ e´ najs!
  • Sashimi

Ja, det är också vad jag har tänkt. Neeej men hon har fastnat i sin offerroll och blivit förlamad tydligen för hon har sagt upp sitt jobb, går bara hemma och småpysslar medan hennes make får försörja henne och de har det väldigt tajt ekonomiskt men ändå bidrar hon inte med ett öre. Hon är helt utanför systemet (är inte med i arbetsförmedlingen, inte sjukskriven, nada!) och har varit det i ett år nu. Under det här året hade hon gott om tid på sig att läsa upp matten för att sen kunna vidareutbilda sig men icke sa nicke. Det var (och är) sååå synd om henne så hon måste vila upp sig och ägna sig åt lite konstärliga sysslor (som jag inte har sett röken av).

Men samtidigt så är det upp till min bror att säga ifrån, sluta bete sig som en toffel utan bete sig som en man. Hon är både offer, manipulativ och dominant beroende på vem det är hon är med.

morriis skrev 2009-08-01 09:25:56 följande:
    Men det med att hon måste ha matte för att studera vidare, säg åt henne att studera matte? Det går även om man har ont i axeln. Jag har ryggproblem som är hemska, men studera kan jag. Och på så vis kan hon ju läsa vidare :)
  • morriis
    Sashimi skrev 2009-08-01 11:32:01 följande:
    Ja, det är också vad jag har tänkt. Neeej men hon har fastnat i sin offerroll och blivit förlamad tydligen för hon har sagt upp sitt jobb, går bara hemma och småpysslar medan hennes make får försörja henne och de har det väldigt tajt ekonomiskt men ändå bidrar hon inte med ett öre. Hon är helt utanför systemet (är inte med i arbetsförmedlingen, inte sjukskriven, nada!) och har varit det i ett år nu. Under det här året hade hon gott om tid på sig att läsa upp matten för att sen kunna vidareutbilda sig men icke sa nicke. Det var (och är) sååå synd om henne så hon måste vila upp sig och ägna sig åt lite konstärliga sysslor (som jag inte har sett röken av). Men samtidigt så är det upp till min bror att säga ifrån, sluta bete sig som en toffel utan bete sig som en man. Hon är både offer, manipulativ och dominant beroende på vem det är hon är med.
    Ja, men förhoppningvis så öppnar väl din bror ögonen tillslut.

Vad är det som har hänt med hennes axel?
    Går hon på sjukgymnastik?
    De´ e´ najs!
  • Mandarina
    Sashimi skrev 2009-08-01 11:32:01 följande:
    Ja, det är också vad jag har tänkt. Neeej men hon har fastnat i sin offerroll och blivit förlamad tydligen för hon har sagt upp sitt jobb, går bara hemma och småpysslar medan hennes make får försörja henne och de har det väldigt tajt ekonomiskt men ändå bidrar hon inte med ett öre. Hon är helt utanför systemet (är inte med i arbetsförmedlingen, inte sjukskriven, nada!) och har varit det i ett år nu. Under det här året hade hon gott om tid på sig att läsa upp matten för att sen kunna vidareutbilda sig men icke sa nicke. Det var (och är) sååå synd om henne så hon måste vila upp sig och ägna sig åt lite konstärliga sysslor (som jag inte har sett röken av).Men samtidigt så är det upp till min bror att säga ifrån, sluta bete sig som en toffel utan bete sig som en man. Hon är både offer, manipulativ och dominant beroende på vem det är hon är med.
    Tycker hon låter lite lat och bekväm i sin situation, även ansvarlös. Glider lite på en räkmacka som din bror tydligen bjuder på.
Svar på tråden Offerroll