Gulletroll skrev 2009-07-15 17:39:09 följande:
...Men dominera-underifrån-rollen är den som jämt har på sig offerkoftan, jämt skyller ifrån sig, tar aldrig sitt ansvar och utnyttjar situationen till sin fördel på ett falskt sätt...... Är dock inte säker men tror hon menar så, eller vad säger du Puss?
Just detta stämmer så otrooooligt väl in på en nära släkting! Jag googlade termen dominera-underifrån men hittade ingenting. Är det någon som vet om det finns någon bra psykologisk term för just det som Gulletroll beskrev ovan?? Denna släkting har inte funnits i vårt liv sedan 4 år tillbaka, då äldsta barnet föddes. När vi berättade om att vi väntade vårt första barn kunde släktingen inte glädjas eftersom h*n hade en vän som var sjuk samt en väns mamma som var sjuk.. Ehh.. När min pappa svävade mellan liv och död efter en hjärnblödning pendlade jag och mina anhöriga mellan gråtattacker och skrattattacker. Det innebar ju inte att vi älskade pappa mindre, det var bara det att behovet av att skratta fanns där också mitt i allt elände.
När äldsta barnet hade fötts tog släktingen avstånd då personen i fråga tyckte att vi låste in oss och "levde i en bubbla" (konstigt med första barnet som dessutom hade kolik). Så när sonen var 6 veckor fick vi tre maskinskrivna A4-sidor fullt med anklagelser och förolämpningar.
Under åren som gått har min ilska sjunkit och efter några försök gick personen med på att träffas för knappt två veckor sedan, och fick då se vår äldste son för första gången sedan han var 6 veckor, och den yngste för första gången alls.
Släktingen pratade med barnen men visade klart och tydligt att vi (jag och maken) bara var nödvändigt ont för att få träffa barnen. H*n pratade inte med oss, svarade endast på tilltal. Det var som att 4 år aldrig gått, snarare 4 dagar.
H*n är så jäkla bitter över det h*n inte fått i livet istället för att uppskatta det h*n HAR fått. Jag försökte visa min vilja att lösa konflikten genom att innan vi åkte säga att jag hoppades att vi skulle ses snart igen. H*n svarade mig "Vi kommer aldrig någonsin att kontakta er. Vill ni något så vet ni vart vi finns". Sträcker man ut en hand så kan man räkna med att få den avhuggen vid axeln..
Kan tillägga att min släkting utbildat sig inom psykologi och under egenterapin rekommenderades fortsatt terapi.. vilket h*n blev oerhört förolämpad av.
Förlåt att jag kapade tråden TS!