Hjälp, min 16-åriga dotter kär i 25-årig man!
Hej!
Ny här i forumet, har inte känt behov av så mycket stöd innan då min 16-åring oftast är skötsam och klok. Nu känns det dock som att saker håller på att gå överstyr och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta.
Hur skulle ni reagera om ni får veta att er 16-åriga dotter träffar en man som är 25? Jag har försökt "prata vett" med henne, men hon envisas med att "jag kan inte påverka hennes känslor och hon kommer ändå att göra som hon vill" dvs fortsätta träffa 25-åringen. Kan förstå att en 16-årig tjej kan vara nyfiken på en något äldre man, de jämnåriga är ju inte riktigt på samma nivå som tjejerna i den åldern. Men vad tänker killen?? Kan för mitt liv inte förstå vad en så pass mycket äldre man kan se hos en tjej på 16, mer än att han är ute efter enkelt sex.. Om han (mot min förmodan) "menar allvar" kan man ju fråga sig hur mogen han är och om det är så himla bra för min dotter...?
Jag har alltid försökt att ingjuta mod i min dotter, att fatta egna beslut och att "klara sig själv". Hon är pålitlig och klok för det mesta och jag vill inte bråka med henne så mycket för det verkar få motsatt effekt (dvs det blir ännu mer spännande..). Någon som har någon liknande erfarenhet och kan säga hur de tänkte/agerade?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 12:45
I hastigheten glömde jag skriva att jag faktiskt har bjudit hem killen och hoppas få träffa dem tillsammans nu i veckan. Jag har också egen erfarenhet av äldre män eftersom hennes pappa ("lyckligt skilda sedan några år") är betydligt äldre än jag själv är. Men jag var ju över 20 när vi träffades och hade det varit så för dottern så hade det nog varit lite lättare att svälja.. Jag får väl träffa honom och hoppas på det bästa för min dotters skull. :-S