• Piamamma

Hjälp, min 16-åriga dotter kär i 25-årig man!

Hej!
    Ny här i forumet, har inte känt behov av så mycket stöd innan då min 16-åring oftast är skötsam och klok. Nu känns det dock som att saker håller på att gå överstyr och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta.
    Hur skulle ni reagera om ni får veta att er 16-åriga dotter träffar en man som är 25? Jag har försökt "prata vett" med henne, men hon envisas med att "jag kan inte påverka hennes känslor och hon kommer ändå att göra som hon vill" dvs fortsätta träffa 25-åringen. Kan förstå att en 16-årig tjej kan vara nyfiken på en något äldre man, de jämnåriga är ju inte riktigt på samma nivå som tjejerna i den åldern. Men vad tänker killen?? Kan för mitt liv inte förstå vad en så pass mycket äldre man kan se hos en tjej på 16, mer än att han är ute efter enkelt sex.. Om han (mot min förmodan) "menar allvar" kan man ju fråga sig hur mogen han är och om det är så himla bra för min dotter...?
    Jag har alltid försökt att ingjuta mod i min dotter, att fatta egna beslut och att "klara sig själv". Hon är pålitlig och klok för det mesta och jag vill inte bråka med henne så mycket för det verkar få motsatt effekt (dvs det blir ännu mer spännande..). Någon som har någon liknande erfarenhet och kan säga hur de tänkte/agerade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 12:45
    I hastigheten glömde jag skriva att jag faktiskt har bjudit hem killen och hoppas få träffa dem tillsammans nu i veckan. Jag har också egen erfarenhet av äldre män eftersom hennes pappa ("lyckligt skilda sedan några år") är betydligt äldre än jag själv är. Men jag var ju över 20 när vi träffades och hade det varit så för dottern så hade det nog varit lite lättare att svälja.. Jag får väl träffa honom och hoppas på det bästa för min dotters skull. :-S

• Svar på tråden Hjälp, min 16-åriga dotter kär i 25-årig man!
  • Mrs Winter
    Piamamma skrev 2009-07-07 09:58:30 följande:
    Hej!Ny här i forumet, har inte känt behov av så mycket stöd innan då min 16-åring oftast är skötsam och klok. Nu känns det dock som att saker håller på att gå överstyr och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta.Hur skulle ni reagera om ni får veta att er 16-åriga dotter träffar en man som är 25? Jag har försökt "prata vett" med henne, men hon envisas med att "jag kan inte påverka hennes känslor och hon kommer ändå att göra som hon vill" dvs fortsätta träffa 25-åringen. Kan förstå att en 16-årig tjej kan vara nyfiken på en något äldre man, de jämnåriga är ju inte riktigt på samma nivå som tjejerna i den åldern. Men vad tänker killen?? Kan för mitt liv inte förstå vad en så pass mycket äldre man kan se hos en tjej på 16, mer än att han är ute efter enkelt sex.. Om han (mot min förmodan) "menar allvar" kan man ju fråga sig hur mogen han är och om det är så himla bra för min dotter...?Jag har alltid försökt att ingjuta mod i min dotter, att fatta egna beslut och att "klara sig själv". Hon är pålitlig och klok för det mesta och jag vill inte bråka med henne så mycket för det verkar få motsatt effekt (dvs det blir ännu mer spännande..). Någon som har någon liknande erfarenhet och kan säga hur de tänkte/agerade?
    9 års skillnad,är det så mycket egentligen?
  • Nikki S

Jag har visserligen inte den erfarenheten men min lillasyster som förtillfället är 16 år har alltid varit intresserade av äldre. Hon har sen hon var ca 14 träffat en hel del killar som för det mesta varit mellan 20-30 år. Jag har också alltid undrat över vf de kan se hos henne?
    Hon påstår själv att hon är så himla mogen men jag tvivlar på att han har något egemtligt utbyte av henne förutom kanske då i sängen. Jag vet även att hon har en nära vän som även är kille som är runt 23 och han är inte särskillt mogen utan umgås mest med 16-åringar.

Men sen finns det säkert de som verkligen hittar något hos varandra och faktiskt har utbyte av varande trots åldersskillnaden.

• viseversa

äh han är 25 inte 55 år. Det är bara 9års skillnad och hon är så pass stor att hon får ha sex. Tror inte du kan bestämma över hennes liv längre. Han är faktiskt inte så gammal.

• vittra

Jag tycker nog du kan låta det ha sin gilla gång, hon måste också få göra sina egna misstag sas. Och eftersom hon vanligtvis ändå är en väldigt ansvarstagande tjej, pålitlig och klok så måste du kunna lita på att hon även här kommer fatta rätt beslut, även om det blir så att hon behöver göra ett misstag innan hon förstår det. Och är han rätt och bra för henne, så ja.. då är det ju bara bra allting

• Mälaröbo

Jag kan bara gå till mig själv. Från jag var ca 14 år så var det bara äldre killar som gällde. Killar med lägenhet och körkort.
    Jag anser fortfarande inte att jag blev utnyttjad. Vi var genuint kära i varandra men det är klart att jag som vuxen kan undra hur de tänkte.
    Jag kunde ju inte gå på krogen mm utan killarna fick hämta mig från ungdomsdiscon mm.

Mognadsmässigt tror jag att man kan vara på ungefär samma nivå. Killar lite mer omogna och tjejer lite mer mogna. Det är ju oftast inte den man ska leva med resten av livet som man träffar i den här åldern så jag tycker du ska öppna ditt hem för killen och lära känna honom och intehaka upp dig så mycket på åldern.
    Är han dålig för henne så lär du ju ha lättre att märka det om du får vara involverad.

• FridaochNisse

Jag håller med, :s det är väl inte så stor skillnad. Tror inte du ska lägga ner så stor vikt på de. Hade din dotter varti 2år äldre alltså 18 - 27 låter det inte lika illa.
    Hade själv ett förhållande med en kille som var 12 år äldre.

Du kanske "lägger dig i" för mycket.

Ha de fint!

• Sadie

Låt henne upptäcka det själv, är mitt råd. Du kommer bara längre ifrån henne om du försöker tvinga henne. Samma sak hände mig när jag var i tonåren, till slut insåg jag att killen inte var något för mig. Men det var ju absolut ingenting min mamma kunde påverka.

• Ord blind

Själv hade jag inte kille som var 25 men 21 när jag var 16. Hade en "kille" efter mig när jag var 14 som var 28, då backade jag, tyckte det var otäckt, kändes fel. Tycker inte det är så mycket att oroa sig för om hon inte reagerar själv. Det kanske är en protest vilken blir värre om ni går på för hårt. Med största sannorlikhet tröttnar hon snart. Hur killen tänker är dock en annan fråga... Ärligt talat verkar han ju vara en tomte om han är på samma utvecklingsnivå som din dotter. Men det är ju inget olagligt med det, det är lov att vara sen.

• puss

hur är han annars?? är han snäll och reko?
    alltså, hellre att hon har en fin och bra kille än att hon springer runt med flera andra. du vet ju vem han är. måste kännas tryggare så? du vet vart hon finns på kvällarna.

Svar på tråden Hjälp, min 16-åriga dotter kär i 25-årig man!