lillronya skrev 2009-07-25 22:33:06 följande:
Jag har inte heller haft jackorna innan. Har en overall i 98 till Anjelin som är ca 90 cm
iaf, om det är till nån hjälp. Som sagt, så har ju alicia haft ett himla humör alltid. Men jag ser nu vinsten av att ha det.Hon var precis som Anjelin är nu. Väldigt jobbigt är det och så viktigt att man är tydlig och konsekvent för att minska ilska och grå
t.Nu ser jag ju hur hennes starka vilja driver henne framåt i både skolarbete och i sporterna hon utövar. Hon ger sej inte med halvdant utan det ska vara perfekt.Ska tillägga att vi nu får jobba mycket på att man får vara lagom, man måste inte vara bäst.
Det får vi göra med vår stortjej, hon är ganska lugn i övrigt men har börjat bli en riktig liten perfektionist och jämför sig hela tiden fast hon bara är 6 år. Vi pratar massor om att man duger precis som man är och att man måste inte vara bäst för att vara bra. Det är lite jobbigt tycker jag, jag vet inte riktigt var det kommer ifrån för varken jag el sambon är såna.
bebben tror jag trotts sitt humör och envishet så verkar hon ta livet med en klackspar och med glimten i ögat, men hon är ju lite ännu så det kan ju ändras men jags er redan nu skillnaderna mot när storasyster var liten.
Dock har jag en teori om att bebben har varit ganska sen (inom det normala) med utv och har ofta fått beröm för hur go och mysig hon är, för sin personlighet och det har gett henne en trygghet i sig själv.
Storasyster däremot som var jättetidig med både grov, fin motorik och talet fick alltid beröm av alla hon träffade för hur duktig hon var på ditten och datten. Hon fick alltså bekräftelse för sina prestationer och det kanske hänger kvar och hon tror att man "måste" vara bra därför.