• arton

Undran

Jag är inte förälder, men jag är tonåring (18). Jag var oerhört trotsig under 7 och 8:an. Då var jag ju bara 14 år. Jag ville absolut inte att lärarna skulle bestämma över mig alls. Tycker som idag också att en 14-åring ska väl kunna bestämma själv, litegrann iallafall. Och vad säger att lärarna ska bestämma över en människa som inte ens är ens eget barn? Nu kommer alla tycka att jag har fel, men lärarna har ju sina egna barn att bestämma över..Tycker även idag att lärarna försöker bestämma, och nu är jag ändå myndig..Ville bara skriva o se vad jag får för reaktioner!;P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 23:54
    Har ni inga synpunkter? :)

• Svar på tråden Undran
  • arton

Jo visst!:) Men jag beter mig inte som ett barn, enligt mig själv då :P Men överlag kommer jag bra överens med dom. En av lärarna är mer klassens kompis än våran lärare ;P

• Majsan70
    arton skrev 2009-07-08 12:19:08 följande:
    Jo visst!:) Men jag beter mig inte som ett barn, enligt mig själv då :P Men överlag kommer jag bra överens med dom. En av lärarna är mer klassens kompis än våran lärare ;P
    Fast vad man själv tycker är ju inte alltid överensstämmande med verkligheten. Samma ord hör jag från min son ibland....och jag kan ju säga att han inte alltid har rätt i det.
  • arton

Stämmer. Men jag tycker inte det ändå. Jag lyssnar o sånt på dom numera, gör de jag ska oftast inom utsatt tid. Visst kommer jag försent och sånt också men de lider ju inte någon annan av :P

• Majsan70
    arton skrev 2009-07-08 12:22:36 följande:
    Stämmer. Men jag tycker inte det ändå. Jag lyssnar o sånt på dom numera, gör de jag ska oftast inom utsatt tid. Visst kommer jag försent och sånt också men de lider ju inte någon annan av :P
    Fast att komma för sent är oerhört respektlöst mot både dina klasskamrater och mot din lärare. Det signalerar att du skiter fullständigt i dem och bara bryr dig om dig själv. Du avbryter lektionen och koncentration och massa annat.
  • arton

Det vet jag väl ;P Jag skiter inte i dom och jag bryr mig absolut INTE bara om mig själv. Det har bara blivit så vid ett par tillfällen. Och jag är nog inte den enda i hela Sverige som kommit försent. Lärarna kommer ju försent till lektionerna också..

• Majsan70
    arton skrev 2009-07-08 12:29:06 följande:
    Det vet jag väl ;P Jag skiter inte i dom och jag bryr mig absolut INTE bara om mig själv. Det har bara blivit så vid ett par tillfällen. Och jag är nog inte den enda i hela Sverige som kommit försent. Lärarna kommer ju försent till lektionerna också..
    Oavsett vem som kommer för sent så är det otroligt npnchalant beteende om man inte har speciella skäl! Att säga att det är OK att komma försent för att andra gör det är högst omoget. Då har man sänkt sig till sandlåde nivå.

Självklart kan alla komma försent nån gång, men att ha den nstäållningen du just visade i det du skrev är fel.

Mycket i det du skriver visar på ett omoget beteende och det känsn som att du fortfarande vacklar mellan vuxenvärlden o tonårsvärlden. Du är nog inte fullt så mogen som du tror och kanske därför som du ibland blir behandlad som ett barn?

Jag känner inte dig, men jag kan dra paralleller mellan dig o min son o mig själv som tonåring.

Men jag är helt övertygad om att du får ett bra liv i vilket fall...för vi mognar genom hela livet. Det är en ständig process.
  • arton

Menar att lärarna säger att vi inte ska komma försent, men så gör dom själv det och då är det ingen fara. Självklart vet jag att de inte är ok och de är INTE ofta jag kommer försent, jag har bara försovit mig EN gång under alla år jag gått i skola. Andra gånger jag har kommit sent har varit andra orsaker som jag inte tar upp här.

Menar att vi inte får komma försent, men då lärarna gör det är det helt okej..

Hur gammal är din son då?

• Majsan70
    arton skrev 2009-07-08 12:39:45 följande:
    Menar att lärarna säger att vi inte ska komma försent, men så gör dom själv det och då är det ingen fara. Självklart vet jag att de inte är ok och de är INTE ofta jag kommer försent, jag har bara försovit mig EN gång under alla år jag gått i skola. Andra gånger jag har kommit sent har varit andra orsaker som jag inte tar upp här. Menar att vi inte får komma försent, men då lärarna gör det är det helt okej..Hur gammal är din son då?
    Fast det är helt fel inställning från lärarna med! Det är oartigt helt enkelt att komma försent om man inte har synnerliga skäl.
    Min son är 17 +
  • arton

Visst är det så :P

Okej. Ja jag tycker då inte jag är omogen för min ålder, ;P Vet inte vad andra tycker men :P

• arton
    Majsan70 skrev 2009-07-08 12:35:26 följande:
    Oavsett vem som kommer för sent så är det otroligt npnchalant beteende om man inte har speciella skäl! Att säga att det är OK att komma försent för att andra gör det är högst omoget. Då har man sänkt sig till sandlåde nivå. Självklart kan alla komma försent nån gång, men att ha den nstäållningen du just visade i det du skrev är fel. Mycket i det du skriver visar på ett omoget beteende och det känsn som att du fortfarande vacklar mellan vuxenvärlden o tonårsvärlden. Du är nog inte fullt så mogen som du tror och kanske därför som du ibland blir behandlad som ett barn? Jag känner inte dig, men jag kan dra paralleller mellan dig o min son o mig själv som tonåring. Men jag är helt övertygad om att du får ett bra liv i vilket fall...för vi mognar genom hela livet. Det är en ständig process.
    Visar alla respekt mot varandra, lärare som elever, blir det bra.

Bara för att jag "vacklar mellan vuxen och tonårsvärlden" som du uttryckte det, behöver jag ju inte bli behandlad som ett barn? För så vitt jag vet så är jag inte ett barn. Ska ju bli behandlad som den ålder jag är i, eller hur?
  • Lundby87
    arton skrev 2009-07-08 12:39:45 följande:
    Menar att lärarna säger att vi inte ska komma försent, men så gör dom själv det och då är det ingen fara. Självklart vet jag att de inte är ok och de är INTE ofta jag kommer försent, jag har bara försovit mig EN gång under alla år jag gått i skola. Andra gånger jag har kommit sent har varit andra orsaker som jag inte tar upp här. Menar att vi inte får komma försent, men då lärarna gör det är det helt okej..Hur gammal är din son då?
    Nej detta är inte okej och inget bra möster om läran inte klarar att hålla tider får man ju först säga till läraren och sen fortsätter det så rektorn nästa.
    Ja tycker man kna ha metoden som vi haft innan i skolan att har läran redovisning sätts en lapp upp på dörren vänta tills jag öppnar så får man som straff sitta utanför och vänta tala med sina klasskamrater eller läraren vad man missat.
  • arton

nä exakt..dom ska inte lära oss att vi inte får komma försent och så kommer dom försent själva.

• Lundby87

Sena kan dem ju med vara men oftast så är vi elever oftare sena och när vi är det så kommer vi in vi stör i undervisningen genom att tissla och tassla med kompisar om vad som händer eller om något som inte rör skolan eller så frågar vi om dagens lektion och flera elever tappar fokus. kommer läran sent så blir det inte på samam sött att undervisning under pågående sabbas utan mindre tid för ev studier. men har man en kursplan så kan man ju kolla igenom det som skall komma upp på denna.sen så kan det vara en lektion som dragit ut eller ngot i skolan som gjort läraren försenad. självklart inte bra men ibland händer det. Vi kommer oftast försent då vi fastnat hemma då vi måste fixa oss. hittar inte skolböcker, missa bussen då vi tog för lång tid hemma på oss, fastnar med en polare i korridoren osv våra känns mer som slarv. Har man en bra ursäkt tar man denna med läraren i slutet av lektionen så är det nog inga problem

• arton

Våra lärare bryr sig inte att vi kommer försent..Första dagen i ettan sa en av våra mentorer att dom absolut inte tolererade mobiler och att man kom försent. Men dom har aldrig brytt sig om det så vi i våran klass kommer försent SJUKT mycket för de vet att de inte blir nån konsekvens av det.

Därmed inte sagt att det är okej.

• Lundby87

eran närvaro blir ju hög och då kan era studiebidrag bli indraget. Sen så är det inget tvång och ni är vuxna nog att ta ansvar för era handlingar över era studier tycker synd om dem som kämpar för att lyckas då dem blir påvärkade av klassen då undervisningen blir dålig. kanske duistället för att se på får lite ordning genom att se till att rektorn får veta att er klass är så pass kass i att hålla tider osv att det kommer ge nån form av straff

• arton

Nja, de får väl vara som de är. Ser lärarna de som ett problem tar dom tag i de. Som att vi är en väldigt surrig klass och de tog våran mentor tag i på en gång och samlade ihop alla lärare i klassen. Dock funkar de inte om alla lärare inte gör samma sak då vi surrar. Man går bara ut och sätter sig i ett annat rum om de är för surrigt så de är ingen fara direkt.

• Bevabus

Jag är också 18 år och kan berätta att jag lider nåt oerhört när mina klasskompisar trillar in en efter en. Antingen så får läraren sluta prata om den har föreläsning eller så låter det när personen som är försenad tar av sig jackan och drar ut stolen. Det är småsaker som i längden blir väldigt irriterande för oss andra. Respektlöst. Jag gör alltid mitt bästa för att inte komma försent.

Och gällande det andra du skrev, när jag gick på högstadiet så fick vi faktiskt skriva under på ett par där det stod skolans regler så vi hade läst dom. Om du vill se din skolas regler så får du väl be om det. Det är väl klart att de måste ha såna! Hur skulle vårt samhälle se ut utan regler? Det skulle vara kaos.

arton skrev 2009-07-08 12:22:36 följande:
  • Waldo

Men det är så världen funkar. Lärarna måste bestämma för att det ska fungera. Vi måste följa lagar i samhället för att inte anarki ska råda.

Det finns många tillfällen när jag inte håller med min chef, företagets VD. Men i slutändan är det ändå han som bestämmer.
    Det enda jag kan göra är att respektfullt förklara min ståndpunkt, men jag blir ändå tvungen att göra som han säger

• Emeli

Skolan har i huvudsak två uppgifter: förmedla kunskap och (tillsammans med hemmen) uppfostra barn och ungdomar till att bli dugliga och ansvarskännande samhällsmedborgare. Till det senare hör att lära sig passa tider. Sena ankomster är störande för alla dem som har skött sig och kommit i rätt tid.

Hälsningar från en sommarledig högstadielärare.

• Mamman mitt i livet

Har någon erfarenhet av tonåring högstadiet med ångestsyndrom som vägrar gå till skolan och vägrar gå utanför dörren?
    Mamman

Svar på tråden Undran