• arton

Undran

Jag är inte förälder, men jag är tonåring (18). Jag var oerhört trotsig under 7 och 8:an. Då var jag ju bara 14 år. Jag ville absolut inte att lärarna skulle bestämma över mig alls. Tycker som idag också att en 14-åring ska väl kunna bestämma själv, litegrann iallafall. Och vad säger att lärarna ska bestämma över en människa som inte ens är ens eget barn? Nu kommer alla tycka att jag har fel, men lärarna har ju sina egna barn att bestämma över..Tycker även idag att lärarna försöker bestämma, och nu är jag ändå myndig..Ville bara skriva o se vad jag får för reaktioner!;P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 23:54
    Har ni inga synpunkter? :)

• Svar på tråden Undran
  • arton

Det har vi väl till en del, men för det mesta bestämmer dom de mesta. Men nog kan vi komma överens med de flesta lärare om prov och sådant.

Jag menar att man kan diskutera med våra ansvariga lärare, två stycken, som är mentorer för våran klass. Är ju lättare att komma överens med de än med de andra som man bara träffar någon gång i veckan.

• Fiolina

Har inte läst hela tråden men måste bara få säga att lärare är till för att undervisa att lära barn och ungdomar,

de bestämmer inte över ditt liv!!!!!

om alla elever kom i tid till lektioner och gjorde sin uppgifter så kan lärare göra det de är till för - att lära ut....inte uppfostra undommar som tror de kan komma och gå som de vill OCH bestämma allt, ingen människa kan bestämma allt själv, även som vuxen handlar det om att ge och ta i vilken situation du än hamnar i....

• arton

Skolan har mer och mer blivit ett "extra" hem eller vad jag ska kalla det..Idag har de ju ofta blivit att lärarna uppfostrar oss tyvärr och som du säger, de ska ju lära oss någonting inte vara våra föräldrar som de ibland blir.

Jag tycker inte heller att de bestämmer över mig, mina lärare är inte mina föräldrar. Menmen..

• Majsan70

Med valet att gå i skolan följer ju en del regler o riktlinjer precis som det gör när man arbetar. Följer man dessa regler o riktlinjer som för övrigt brukar vara någorlunda som de regler o riktlinjer som finns i övriga samhället har man inga problem skulle jag tro.

Självklart kan man inte alltid tycka samma, men då får man diskutera saken och kanske trots allt vika sig, då läraren i detta fallet har bestämmanderätten på sin sida.

Att skolan uppfostrar barnen!? Njae, där håller jag inte med. JAG uppfostrar m ina barn oavsett vilken skola de går i. Men skolan har en skyldighet att se till att mina barn följer de riktlinjer som är satta och som de gått med på genom att söka och anta sin gymnasieutbildning.

Att vara myndig innebär att man har både rättigheter och skyldigheter. den främsta skyldigheten som främjar till en god tillvaro är RESPEKT och med den kommer man långt.

Jag brukar säga till mina tonåringar att de behöver inte gilla allt som sker i skolan, men det är bara att gilla läget för tids nog är skolan slut.

• arton

Så dom har även bestämmanderätten på sin sida även fast jag är 18?

Det jag menade med att skolan ibland uppfostrar eleverna är att de finns faktiskt barn som inte har regler hemma och som beter sig precis hur de vill på skolan, så att skolan får uppfostra en bit iaf. Eller något..

Jag vill iaf inte vara den som är underlägsen lärarna som gör allt dom ber om, "lyder" deras minsta vink..

• Majsan70
    arton skrev 2009-07-08 11:59:40 följande:
    Så dom har även bestämmanderätten på sin sida även fast jag är 18? Det jag menade med att skolan ibland uppfostrar eleverna är att de finns faktiskt barn som inte har regler hemma och som beter sig precis hur de vill på skolan, så att skolan får uppfostra en bit iaf. Eller något..Jag vill iaf inte vara den som är underlägsen lärarna som gör allt dom ber om, "lyder" deras minsta vink..
    Tja bara att anpassa dig till livet som det ser ut för alla! Man har alltid nån som är över en här i livet oavsett vart man är, men med rätt inställning och lite ödmjukhet inför livet så behöver man inte se det som nedtryckande.

Behöver skolan uppfostra eleverna för att deras föräldrar inte gör det så är det ju inte ditt problem om du har föräldrar som uppfostrat dig så där ser jag inte vad du frågar om egentligen?
  • arton

Jag frågar inte om någonting :) Lärarna har aldrig uppfostrat mig så de spelar ingen roll ;P

Men jag kan faktiskt samtala mer med mina lärare än vad jag kunde på högstadiet då de inte ville diskutera saker med mig/oss utan då var de bara att finna sig i vad lärarna sa. Men nog finns det lärare som är så på gymnasiet också, men så är det väl...

• Majsan70
    arton skrev 2009-07-08 12:06:28 följande:
    Jag frågar inte om någonting :) Lärarna har aldrig uppfostrat mig så de spelar ingen roll ;P Men jag kan faktiskt samtala mer med mina lärare än vad jag kunde på högstadiet då de inte ville diskutera saker med mig/oss utan då var de bara att finna sig i vad lärarna sa. Men nog finns det lärare som är så på gymnasiet också, men så är det väl...
    Det är alltid så oavett vart i livet man befinner sig! Man har chefer som är både auktoritära och mänskliga och såna som bara är auktoritära och vägrar att lyssna på andras åsikter. Därför är det så viktigt att ha rätt inställning för att kunna hantera alla sorters auktoriteter och situationer.

Det är en alansgång mellan att inte godta vad som helst samt att vara ödmjuk och respektfull. Möter du andra med respekt medför det till mesta delen att du blir bemött på sammavis.
  • arton

Jo, :P Bara man inte blir behandlad som ett barn så är jag nöjd! Skönt att jag bara har ett år kvar nu!

• Majsan70
    arton skrev 2009-07-08 12:15:23 följande:
    Jo, :P Bara man inte blir behandlad som ett barn så är jag nöjd! Skönt att jag bara har ett år kvar nu!
    Fast då kan det ju finnas olika skäl...dels att du beter dig som ett barn....alternativt att läraren har fel. Oavsett får man härda ut den biten...och du...man kan bli behandlad som ett barn när man arbetar oxå...av samma skäl.
Svar på tråden Undran