Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

    "Allergivaccination" mot gräs

    Ni som gjort det,om när på året började ni? Spelar det någon roll när man börjar?
    Vad innebär det? (hur ofta får man sprutorna?
    Om ni gjort det på barn, hur gamla har de varit och hur svåra symtom har de haft?

  • Svar på tråden "Allergivaccination" mot gräs
  • Blå Flygare

    Tack för alla svar. Tabletter är hon för ung för, synd. Och sprutor i flera år? Får fundera över vad som är värst, och se med läk om hon ens är kandidat.

  • Blå Flygare
    m1nn13 skrev 2009-07-09 22:04:53 följande:
    För att vara kandidat för sputor krävs i princip att man medicinerar hela säsongen. Jag avslutade 4 års hyposensibilisering i höstas (björk, gräs,gråbo) och har i år haft mycket besvär av gräs... tyvärr. Har fått ta kortison. Björken däremot har jag fått bra lindring mot.
    hon reagerar "bara" mot gräs, är hon inte kandidat då? Hon är tre år men tar mediciner från 6 år för de för små barn hjälper inte, och ändå har hon besvär Annars hade jag inte övervägt det.
  • Blå Flygare
    m1nn13 skrev 2009-07-11 20:54:36 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-07-09 22:59:04 följande: Jo jo, visst kan hon vara kandidat. Man pricktestar ju först, sen kan man få upp till 6 olika sprutor (per gång). Har ni varit i kontakt med allergiläkare? Hyposensibilisering görs inte på Vårdcentraler vad jag vet, tror det var nån som strök med på 80-talet så det måste göras på sjukhus. Men, bättre diskutera med din läkare vad som kan vara aktuellt. Man kan ju s a s växa ifrån vissa allergier eller överkänsligheter.
    Vi har gått på allergimottagningen, men denna säsongen är första med riktiga besvär (förra året bara dagliga nysningar, året dessförinnan bara kontaktallergi) och eftersom vi var där innan gräs bröt ut så har vi inte kunnat diskutera detta. Vi har bara talat med ssk som pratat med andra läk som skrivit ut mer o mer mediciner Nu har vi dessutom bytt tillbaka till vår ordinarie läk på barnmedicin. Visserligen allergolog...

    Har inte pricktestat, men det blir kanske aktuellt nu? Om man måste veta att det ä IgE-förmedlad allergi.

    Inte brukar mn väl växa ifrån pollen? Det blir väl bara värre med åren? Det är ju också en orsak att jag tänker på att hyposena, för om det är så här illa nu... Ska till läk i sept, så startade denna tråden för att se om jag kan vänta till då med frågorna, eller om det är brottom pga årstiderna. Men nu kan jag ta diskutionen då. Men allas erfarenheter o tankar är intressanta!
  • Blå Flygare

    Vi har inte varit iväg till läk än, ska dit i november först. När nivåerna gick ner till låga lättade det för henne, nu har hon inga symtom annat än från magen så länge jag ger henne max av allt (som till en 6-åring fast hon är tre). Har försökt minska ner, men det har inte funkat.

    Har blivit tipsad om kortisonspruta och det känns ju bättre om det funkar inför nästa säsong. Men jag kommer ta upp frågan, för det har varit en gräslig säsong!

Svar på tråden "Allergivaccination" mot gräs