Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Fladdermus)

Intimkirurgi

Är det dumt att genomgå intimkirurgi mellan två graviditeter? Jag har ett så fruktansvärt fult underliv. För 10 år sedan var jag på remiss hos läkare (landstinget) men då var det förknippat med så många risker att operera någonting. Kanske är det mindre riskfyllt nu eftersom det blivit mycket vanligare sedan dess och metoderna kanske har förfinats?

Jag lider mycket av hur underlivet ser ut och känner mig inte bekväm i sexlivet. Min man tycker att jag duger som jag är och vet om hela situationen, jag vill inte operera mig för hans skull på det sättet, jag vill operera för att trivas med mig själv och våga låta t.ex. min make se hur jag ser ut utan att jag behöver vara drängfull. Avskydde hur underlivet ser ut låååångt före sexdebuten så givetvis handlar det inte bra om sex. Det är även obekvämt och skaver, mest gör det ont under sex men även med kläder på eller om jag cyklar.

Har mått dåligt av hur jag ser ut i underlivet i 20 års tid så det är som sagt inget jag kommit på pga all massmedial uppmärksamhet om hur ett underliv "ska" se ut.

Någon som har erfarenheter av intimkirurgi och som sedan fött barn (vaginalt)? Eller är gravid? Kanske främst förminskning av inre blygdläpparna - eller omformning om det är möjligt.

Har även massor av djupa åderbråck (tror jag att det är) och har sedan jag blev gravid blivit om möjligt ännu fulare, buckligare och gråare. Jag är så ledsen över detta.

Har stor skräck at behöva visa upp underlivet för läkare eller någon vem som helst.

Jag vet att alla ser olika ut och jag behöver inget stöd i att det är så sorgligt i att kvinnor skall känna såhär, det är snällt tänkt av er som tänker så, men onödigt i mitt fall.

Borde jag vänta med ev operation tills allt barnafödande är klart? Förstörs ett "tillrättat" underliv av en vaginal förlossning?

Ni som har genomgått intimkirurgi får gärna berätta hur det kändes efteråt, varför ni gjorde det och om ni är nöjda, och vart man skall vända sig för hjälp.

• Svar på tråden Intimkirurgi
  • Anonym (Fladdermus)

Finns det ingen med åsikter/erfarenheter här?

• Anonym (opererad)

Hej

Jag är inte exakt i den sitsen som du. Är inte gravid nu och har aldrig fött barn.
    Men jag har opererat underlivet, för en månad sedan.
    Förminskade min ena inre blygdläpp, för den var mkt större än den andra. Den var typ som en gummisnodd som man kunde dra ut jättelångt, och jag skämdes så mkt för det och ville inte visa mig för min kille, han har knappt fått pilla där.
    Jag bekostade min operation själv.
    Det gjorde knappt ont alls, men fick med mig en salva (xylocain) att smörja med vid behov ändå.
    Har stygnen kvar fortfarande (de är självupplösande) men annars känns det jättebra nu!!!

• Anonym

har fött två barn. jag råder dig att vänta tills bebisfabriken e slut. men hursomhelst. jag utförde intimK på EWAKLINIKEN i Helsingborg. dom e jättebra!!!! och jag blev suernöjd. varmt rekommenderat. plus, att då i alla fall var de billigast i Sverige! Lycka till.

• Anonym (Fladdermus)

Puffar för fler åsikter!

• Anonym

Jag tycker attt du kan göra operationen även om du inte fått alla barn. Om och när du blir gravid igen så kan du ju ta diskussionen om vanlig förlossning med läkare. Det låter skumt om ex blygdläpparna skulle bli större av en förlossning. Men åderbrocken kan ju komma igen, men i så fall kan du kanske fixa det sen igen?

Varför lida alltför länge?
    Jag funderar på att fixa mina fula tuttar som knappt existerar efter 2 barn. Detta trots att jag vill ha ett barn till, i framtiden.

• Anonym (Supernöjd)

Jag opererade mig 10 år se då jag hade haft problem med vid cykling mm sen tonåren. Jag tog upp det med en barnmorska vid en rutinkoll och sen kontaktade jag gyn vid sjukhuset. Jag BETALADE INTE själv då de förstog att jag led både psykiskt och fysiskt av mitt underliv. Såklart att det gjorde rysligt ont (som salt på ett öppet sår) efter att man vaknade upp men det hade jag räknat med. Det läkte jättesnabbt, lite svårigheter vid toabesök men med en kopp vatten kommer man långt. Jag ångrar verkligen inte ingreppet!! blev såååå nöjd och ingen känsel försvann!! Jag valde att operera mig innan semestern på sommaren då man kan bära luftigare kläder samt att man inte behöver gå "bredbent" på jobbet. Nu är jag 34 år har fött barn vaginalt för 8 månader sen. Jag var lite orolig kring förlossningen pga operationen MEN inga konstigheter hände OCH det lustiga är att blygdläpparna blev tunnare efter förlossningen.
    I love min "snäcka" och nu är den såå fin å perfekt. Så en opration samt förlossning kan make magic trots smärta!!

Lång historia men hoppas att den gav dig något. Lycka till!!

• Southern Belle

Jag har fött tre barn och skulle nog rekommendera dej att vänta tills du är klar med barnafödandet för att inte riskera att operationen blir "ogjort arbete"... Både graviditeter och förlossningar kan påverka underlivets utseende.

Lycka till!

• Anonym (Fladdermus)

Roligt att höra att ni verkar nöjda. Jag är väldigt tacksam för alla svar, för mig är det en oerhört stor sak med kirurgi. Bara att göra hål i öronen var världens grej för mig. Rätt mycket större att låta någon karva i snippan... Dock är jag ju mer angelägen om detta men det känns så ohyggeligt privat och svårt att få tummen ur.

• Anonym (Supernöjd)

Anonym (Fladdermus) skrev 2009-07-13 22:37:54 följande:

det känns så ohyggeligt privat och svårt att få tummen ur.
    g

Japp, känner igen känslan och det var inte trevligt vid undersökningen men såhär i efterhand så var det såå värt det (för mig). Att verkligen ta tag det är just det svåra eftersom man ska berätta om och visa det privataste som man har samt att man kanske då skäms över hur det ser ut. När man söker via remiss kan man ju även stöta på oförståelse över varför man söker för detta. Jag kan tänka mig att man slipper detta om man söker privat klinik. Jag fick tummen ur när jag träffade en ny barnmorska vid cellprov..jag började helt plötsligt prata om mitt underliv och då berättade hon att hon själv hade genomgått en operation. Det fick min tumme att sätta fart..
  • Anonym (Fladdermus)

Som tur är kommer jag att ha råd även om jag får betala själv. Jag har det inte jättegott ställt utan är deltidsarbetslös/frilans men den buffert jag har får gärna gå till en så ömmande sak som denna om det behövs. Fast jag har ingen koll på vad det kostar... Hur dyrt kan det vara att ta bort en baconslamsa? (Ska genast googla.)

Verkade dock senast för tio år sedan som att det vara "tillräckligt illa" för att bli bekostat av landstinget och jag har inte åldrats med behag precis. Men nu är det ju lågkonjunktur och så. Kanske hinner rätta till sig innan jag får tummen ur ändå.

Jag hoppas på en vaginal förlossning. Undrar om det kan vara så att ifall man spricker och har sig massor, sådär mycket så man måste skickas på op för att sys, undra om de kan passa på att fixa snyggt då? Det måste väl vara plastikkirurger som syr? Inte för att jag tror jag skulle våga fråga men oh, det vore praktiskt att slå två flugor i en smäll - om det skulle gå så illa.

• Anonym (opererad)

Jag vet, detta är en gammal tråd men undrar lite hur det gått för dig TS? Har du fött och hur blev det efter förlossningen? Har du fortfarande planer på op?

Själv är jag 'intimopererad', fast skulle inte kalla det operation egentligen. Det var ett litet ingrepp i somras, fick min ena blygdläpp förminskad. Har stört mig på den i ca 15 år, har varit i vägen och skavt eftersom den stuckit ut så mycket. Var trött på att alltid behöva justera i byxorna och liksom klämma in blygdläppen mellan de stora blygläpparna så den inte skulle komma i kläm.

Är jättenöjd med resultatet, både att det ser mycket finare ut men framförallt för att slippa det eviga skavet. Inga men efteråt. Och hade tur som kunde bli 'fixad' av en läkarkollega... alltså gratis. Gjordes i lokalbedövning, och efter att slamsan var bortklippt syddes jag fortlöpande, intrakutant istället för enstaka stygn rakt över - som jag sett på intimkirurgibilder verkar vara praksis. Med den fördelen att kanten på blygdläppen läkte utan hack utan ser helt jämn och fin ut.

Det sved i 2 dagar, och var orolig att sitta rakt på stygnen (rädd att det skulle spricka upp). Men det läkte fint, inga bekymmer.

• eqiholefaps

Jag opererade blygdläpparna (och gjorde slidförsnävning samtidigt) för ett år sedan och det var något av det bästa jag gjort. Jag brydde mig inte så mycket om utseendet men hade jättejobbigt med att de skavde och gjorde ont när jag sprang, cyklade, hade sex. Gjorde det på Plastikakademin hos Gunnar Kratz, gick hur smidigt som helst. Tänkte att killen gör ju könsbyten så han borde veta hur man opererar där nere Glad. Läste på en del innan så jag visste vad som skulle hända. Fanns en hel del på deras hemsida och på Gunnars infosida plastikinfo.se.

Svar på tråden Intimkirurgi