• Du och jag är Miraklet

Hur känns ett kejsarsnitt?

Och hur går det till? om det är planerat?

• Svar på tråden Hur känns ett kejsarsnitt?
  • number4

Hej!
    Känner mig lite som djävulens advokat, men vad f*n...

Mitt planerade snitt blev ingen dans på rosor. Jag önskar jag kunde säga att jag inte kände någonting (fick spinalbedövning) men så blev tyvärr inte fallet. Jag kan säga så mycket som att jag var alldeles för SNÄLL och lät dem skära i mig fast att jag uppenbarligen inte var bedövad fullt ut. Innan kirurgen lägger första snittet tar de en isbit och drar över magen och frågar om man känner något specifikt, eller något överhuvudtaget. I mitt fall svarade jag - ja, jag känner att det är kallt. Det är en vink om att bedövningen inte tagit som den ska...

Jag höll ut tills de kom till livmodern då jag började kräkas och höll på att hamna i chocktillstånd. De fick söva mig akut. Efter snittet kunde jag själv hoppa över från operationsbordet till min säng (trots att man alltså ska vara helt immobiliserad av bedövningen). Inte det roligaste jag varit med om.

Vad det berodde på är läkarna osäkra på, om det var att bedövningen satts fel, eller om jag helt enkelt tillhör den försvinnande lilla skara som inte svarar på epiduraler. Väntar nu barn igen (vilket också kommer behöva förlösas med snitt), och kommer KRÄVA att få bli sövd. Jag tar inte den risken en gång till!

Men, vilket framgår av övriga svar i denna tråd, min historia är väldigt ovanlig. Känner ingen annan som har samma erfarenhet som jag. Vill väl egentligen bara nyansera bilden av kejsarsnitt lite (det är inte alla KS-mammor som blir lyckligare...).

Lycka till!

• Den lilla onda

Number 4: Snitt är verkligen ingen dans på rosor. Vid nästa graviditet ska jag försöka vaginalt, trots lovat snitt.

• hellohanna
    number4 skrev 2009-07-10 21:35:19 följande:
    Hej!Känner mig lite som djävulens advokat, men vad f*n...Mitt planerade snitt blev ingen dans på rosor. Jag önskar jag kunde säga att jag inte kände någonting (fick spinalbedövning) men så blev tyvärr inte fallet. Jag kan säga så mycket som att jag var alldeles för SNÄLL och lät dem skära i mig fast att jag uppenbarligen inte var bedövad fullt ut. Innan kirurgen lägger första snittet tar de en isbit och drar över magen och frågar om man känner något specifikt, eller något överhuvudtaget. I mitt fall svarade jag - ja, jag känner att det är kallt. Det är en vink om att bedövningen inte tagit som den ska...Jag höll ut tills de kom till livmodern då jag började kräkas och höll på att hamna i chocktillstånd. De fick söva mig akut. Efter snittet kunde jag själv hoppa över från operationsbordet till min säng (trots att man alltså ska vara helt immobiliserad av bedövningen). Inte det roligaste jag varit med om. Vad det berodde på är läkarna osäkra på, om det var att bedövningen satts fel, eller om jag helt enkelt tillhör den försvinnande lilla skara som inte svarar på epiduraler. Väntar nu barn igen (vilket också kommer behöva förlösas med snitt), och kommer KRÄVA att få bli sövd. Jag tar inte den risken en gång till!Men, vilket framgår av övriga svar i denna tråd, min historia är väldigt ovanlig. Känner ingen annan som har samma erfarenhet som jag. Vill väl egentligen bara nyansera bilden av kejsarsnitt lite (det är inte alla KS-mammor som blir lyckligare...).Lycka till!
    Usch fy vilken hemsk upplevelse
    Hoppas du mår bra nu iaf!
  • Sparris09

Gjorde ett planerat snitt i v 37. Super läskigt!
    Bedövningen släppte i slutet av op och jag kände när dom sydde igen vilket ledde till ett rejält blodtrycksfall- men det ordnade sig ganska snart.

Det va läskigt att få ryggbedövningen och supermysko när de rev och let i magen, låg där och svängde från sida till sida. Men överlag så är jag nöjd med mitt snitt=)

Hoppas på vaginalt nästa gång... men vi får se.

• StarfighterPilot

mitt snitt gick helt strålande bra! det var planerat och allt sköttes lugnt och snyggt. det är helt klart den coolaste upplevelsen jag varit med om! såklart man känner att dem skär, men det gör INTE ont! inte alls.. det liksom kittlar lite, eller vad ska man säga, det känns lite som om man killar under en sovande fot. :) att sätta bedövningen gick hur bra som helst, mkt skicklig läkare och det är så mkt personal runt omkring som håller god stämning och dig lugn. dem kollade så att bedövningen tagit genom att nypa mig hårt med en tång i magen. jag kände att dem rörde vid mig, men det gjorde inte ont, och då skrattade dem och sa att om jag visste hur hårt dem nöp mig så skulle jag ha svimmat. :) dem kollade även hur högt upp på kroppen bedövningen tagit genom att peta med en nål uppe vid bröstet. gjorde heller inte ont då bedövningen tog såpass högt upp. jag kände när dem sydde ihop mig, men det gjorde INTE ont, utan jag kände bara när dem höll på vid magen och bökade. fast visserligen är man mitt uppe i den nya bebisen som man brukar få upp på bröstet då.. min man fotograferade själva operationen för det var helt overkligt för mig att förstå att dem skar i mig utan att det gjorde ont. helt fantastiskt egentligen att det är möjligt!
    sen när bedövningen släppte gjorde det ont i såret, men man får smärtlindring och man får tänka på att det är ett sår, det är inte smärtfritt, men själva operationen gick helt strålande.
    väntar nu mitt andra barn (v9) och får även planerat snitt denna gång. örebro universitets sjukhus rocks! ;)

• Mia75

Jag ska göra ett planerat kejsarsnitt imorgon. Är sååå nervös. Har haft 2 sömnlösa nätter o en till lär det väl bli.

Vet egentligen inte vad jag är rädd för....Eller jo lite, för att må dåligt under tiden o få panik. Att det ska kännas alldeles för obehagligt. Ja såna saker. Även fast man vet att man är i goda händer. Förra gången var jag helt nersövd o var bara dödligt trött när jag vaknade så jag orkade inte hålla ögonen öppna o titta på vår son. Jobbig känsla. Så dom skulle tänka på det denna gången o inte ge så stor dos av sprutan man får i benet.

• tantbrun
    StarfighterPilot skrev 2009-07-12 11:54:55 följande:
    mitt snitt gick helt strålande bra! det var planerat och allt sköttes lugnt och snyggt. det är helt klart den coolaste upplevelsen jag varit med om! såklart man känner att dem skär, men det gör INTE ont! inte alls.. det liksom kittlar lite, eller vad ska man säga, det känns lite som om man killar under en sovande fot. :) att sätta bedövningen gick hur bra som helst, mkt skicklig läkare och det är så mkt personal runt omkring som håller god stämning och dig lugn. dem kollade så att bedövningen tagit genom att nypa mig hårt med en tång i magen. jag kände att dem rörde vid mig, men det gjorde inte ont, och då skrattade dem och sa att om jag visste hur hårt dem nöp mig så skulle jag ha svimmat. :) dem kollade även hur högt upp på kroppen bedövningen tagit genom att peta med en nål uppe vid bröstet. gjorde heller inte ont då bedövningen tog såpass högt upp. jag kände när dem sydde ihop mig, men det gjorde INTE ont, utan jag kände bara när dem höll på vid magen och bökade. fast visserligen är man mitt uppe i den nya bebisen som man brukar få upp på bröstet då.. min man fotograferade själva operationen för det var helt overkligt för mig att förstå att dem skar i mig utan att det gjorde ont. helt fantastiskt egentligen att det är möjligt! sen när bedövningen släppte gjorde det ont i såret, men man får smärtlindring och man får tänka på att det är ett sår, det är inte smärtfritt, men själva operationen gick helt strålande. väntar nu mitt andra barn (v9) och får även planerat snitt denna gång. örebro universitets sjukhus rocks! ;)
    instämmer, häftig upplevelse! helt otroligt och roligt!! gick strålande allt!

det läskigaste och det som gjorde mest ont var när dom skulle sätta droppen.. gjorde lite ont. be om lokalbedövning!
  • tantbrun
    tantbrun skrev 2009-07-12 19:23:05 följande:
    instämmer, häftig upplevelse! helt otroligt och roligt!! gick strålande allt! det läskigaste och det som gjorde mest ont var när dom skulle sätta droppen.. gjorde lite ont. be om lokalbedövning!
    måste bara tillägga! jag svimmar när jag tar blodprov om jag inte ligger ner... e spruträdd och har inte hög smärttröskel.
  • Fyrabarnsmor

Du är bedövad så det känns inget alls! När bedövningen släppt får du smärtstillande. Du behöver inte ha ont!

• StarfighterPilot
    tantbrun skrev 2009-07-12 19:23:05 följande:
    instämmer, häftig upplevelse! helt otroligt och roligt!! gick strålande allt!det läskigaste och det som gjorde mest ont var när dom skulle sätta droppen.. gjorde lite ont. be om lokalbedövning!
    håller med! att sätta droppet var det som gjorde ont. dem fick sticka mig 5ggr innan dem hittade ett kärl som funkade. jag har tydligen 'rullande ådror' som gjorde det svårt.. men vanligtvis går det snabbt och enkelt.
    det jag var rädd för var att sätta urinkateter. trodde -att det går ju aldrig, ska ngt in i det lilla urinröret?!- men det gick både snabbt och var helt smärtfritt. likaså att ta bort den.
  • tantbrun
    Fyrabarnsmor skrev 2009-07-12 19:29:03 följande:
    Du är bedövad så det känns inget alls! När bedövningen släppt får du smärtstillande. Du behöver inte ha ont!
    fast man känner ju att dom sliter o drar i en. men absolut inte obehagligt.

Vet inte vad andra får för smärtlindring. jag fick alvedon o voltaren. Det gjorde ju ont, men absolut inte mer än mensvärk... om man ska jämföra med ngt. men jag tror det är svårt att inte alls ha ont.
Svar på tråden Hur känns ett kejsarsnitt?