• Anonym (undrande)

Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!

Bäst att vara anonym eftersom jag vet att jag antagligen kommer att få kollossalt med mothugg för mina åsikter..
    Jag har själv två bonusbarn. Jag TYCKER OM DEM, jag RESPEKTERAR DEM jag gör roliga saker MED dem och som sagt, de far verkligen inte illa som individer.

Det som jag stör mig på nåt så ofantligt är att vissa människor tycks tro att man kan kräva av bonusföräldern att lägga ner sin lediga tid, kraft och energi på barn som inte är deras.
    Varför??!!!
    Ansvaret och den jobbiga biten, det anser jag är BIOFÖRÄLDRARNAS, ingen annans. Visst, om någon frågar mig snällt om jag skulle kunna skjutsa deras barn nån enstaka gång, eller passa dem eller så, klart man ställer upp om man kan! Men att KRÄVA det?!
    Nä, det är så fräckt att det finns inte när bioföräldrar beklagar sig över t ex att man som bonusförälder inte är med i barnuppfostran (va??!!) eller som att det skulle vara en självklarhet att ens lediga tid (semestrar, föräldraledighet etc) ska gå åt att passa nån annans barn?!
    Jag är bonusförälder, och jag gläds över mina bonusbarn, tycker om när de kommer till oss, intresserad av deras liv och allt, men att håna mig och flera av oss bonusföräldrar med att "Du köpte hela paketet", "Du visste vad du gav dig in på" "lämna förhållandet för det stackars barnets bästa" det blir jag så less på, för det ÄR ett hån, eftersom vi faktiskt GÖR vårt bästa, men får skit för det.

Som bonusförälder har man t ex ingen rätt att spendera egen tid med sitt första barn, för då är det synd om bonusbarnen. Sen att samma bonusmamma har gjort allt som står i hennes makt all övrig tid för att bonusbarnen ska ha det bra, det är det ingen som tänker på.

Som bonusförälder har man heller ingen rätt att beklaga sig över att man är tvungen att vika sig dubbel ibland för att vardagslivet ska fungera, men det är det heller ingen som tänker på, för det är ju alltid synd om bonusbarnen (som ju trots allt har sammanlagt 3-4 föräldrar som finns där för dem (men det är det naturligtvis ingen som tänker på heller).

Ansvaret för barn ligger på FÖRÄLDRARNA och ni ska f-n vara glada att vi bonusföräldrar ställer upp som vi gör på era barn!!!!!!!
    DET är min åsikt, den står jag för och jag tycker ni ska tänka er för innan ni kommer med "ni visste vad ni gav er in på"-tjafset, eftersom vi valde MANNEN, inte barnen även om de också självklart är inkluderade i familjen!

• Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!
  • Anonym

Ja här törs inte fan ha en sån politiskt inkorrekt åsikt utan att vara anonym
    Så jag håller mig anonym även jag och HÅLLER MED PÅ ALLT DU SKRIVER.

Tack för att du vågar sätta ord på det som jag tror att många tänker men få vågar stå för.

Lynchmobben här på FL skulle antagligen stena en om man skrev detta med sitt riktiga namn.

• Anonym (undrande)

Anonym (*^*) skrev 2009-07-10 11:10:04 följande:

Anonym (undrande) skrev 2009-07-10 10:57:19 följande: Det kändes som at du gjorde det. Men vad spelar det för roll? Om man inte kan ta lite skit varför hänger man här? Varför låter man en massa okända människor diktera sitt liv? Bonusbarnen har väl rätt att träffa sitt nya syskon? Deras pappa får ju ta en större roll i hemmet men så är det ju även om dom äldre barnen är gemensamma. Vad är det som säger att biomammor "får allt att fungera"?
    Jag skrev denna tråd för att uttrycka min åsikt, och det är skönt att se att flera inkl ett bonusbarn, faktiskt håller med mig i frågan.
    Jag har inget emot att ta lite skit, men det förändrar inte min åsikt det minsta.
    Bonusbarn har självklar rätt att träffa sina syskon, jag har aldrig påstått annat.
    Jag har heller aldrig påstått att biomammor ensamma får allt att fungera, vad har du fått det ifrån?
    Läs gärna min ts och tråden igen så kanske du förstår lite bättre.

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2009-07-10 11:12:29 följande:
    Ja här törs inte fan ha en sån politiskt inkorrekt åsikt utan att vara anonym Så jag håller mig anonym även jag och HÅLLER MED PÅ ALLT DU SKRIVER. Tack för att du vågar sätta ord på det som jag tror att många tänker men få vågar stå för. Lynchmobben här på FL skulle antagligen stena en om man skrev detta med sitt riktiga namn.
    Hihi! Ja lynchmobben på detta forum är f-n inte å leka med!
  • Anonym (bp)

Anonym (undrande) skrev 2009-07-10 11:12:15 följande:

Jo, men man kan aldrig kräva av en bonusförälder att de ska ha speciellt ansvar. Bonusföräldern ska heller aldrig behöva ha dåligt samvete för att denna inte tar ansvar. Det är inte bonusförälderns lott helt enkelt, det finns 2 bioföräldrar som har ansvaret för barnen.
    Vilket speciella ansvar är det du menar ?

Så länge barnen är barn i familjen på samma villkor och inte blir 'dina/mina/våra' utan man som vuxen i familjen har och tar ansvar så ser jag att det skulle bli problem om

a) de vuxna inte kan kommunicera och samarbeta

b) en vuxen inte vill ha med partnerns tidigare barn att göra

Visst hade vi problem i bonusfamiljen som inte skulle ha funnits i en icke-bonusfamilj, men det berodde mest på att den biologiska mamman (min sambo alltså) inte såg att det var hennes sak att ta hand om vare sig hennes barn sen tidigare eller vårat gemensamma barn.

Bonus hade under flera år ingen annan än mig, varken mamma eller pappa fanns där. Det skapade en del problem kan man ju lätt säga
  • Anonym (*!*)

Anonym (bp) skrev 2009-07-10 11:08:04 följande:

Självklart är det föräldrarna som har ansvaret,mensom vuxen i en familj har man ansvar för att alla barn i familjen behandlas och möts på samma sätt - det är barnens rätt som jag anser det. Speciellt om det finns gemensamma barn med.Om man nu inte lever som _en_ familj under samma tak med sin partner och bonusbarn så förstår ja resonemanget. Lever man som en familj så får manvara vuxen och ta en viss föräldraroll, förälder i det hemmet barnet är.
    Kan inte göra annat än att hålla med, för att en familj ska kunna fungera så måste alla ta ett vuxenansvar oavsett om man är bio eller bonus.
    Vad är det som säger att kraven att finnas där kommer från bioföräldrarna, det kan likaväl vara bonusbarnen som pockar på uppmärksamheten och vill vara med sin bonusfärölder, ha hjälp av den m.m.
    Och sen måste jag bara få fortsätta "tjatet" om att man köper hela paketet, tar man en man med barn så måste man också vara beredd att ta det vuxenansvaret som följer med, kan man inte det så är man inte mogen att kliva in i en familj och tro att man ska vara mannens mittpunkt.
    Hans barn är prio ett och den som inte vill/klarar av att ta ett moget vuxenansvar i familjen kommer alltid bara att vara två.
    Är man mer flexibel och anpassar sig efter det man gett sig in i så kommer alla att ligga på delad förstaplats och familjen kan flyta på och fungera
  • Anonym (*^*)

Anonym (undrande) skrev 2009-07-10 11:16:16 följande:

Anonym (*^*) skrev 2009-07-10 11:10:04 följande:
    Jag skrev denna tråd för att uttrycka min åsikt, och det är skönt att se att flera inkl ett bonusbarn, faktiskt håller med mig i frågan.Jag har inget emot att ta lite skit, men det förändrar inte min åsikt det minsta.Bonusbarn har självklar rätt att träffa sina syskon, jag har aldrig påstått annat.Jag har heller aldrig påstått att biomammor ensamma får allt att fungera, vad har du fått det ifrån?Läs gärna min ts och tråden igen så kanske du förstår lite bättre.
    Ja visst det förstår jag känns bra. Men då måste du ku inse att det finns dom som tycker raka motsatsen också. Men jag höll ju med dig i det mesta... Läs dina inlägg så kanske du ser vart jag fick det ifrån. Man kan läsa inlägg och tolka dom på olika sätt. Svårt ibland att tolka rätt......
  • Anonym

Jag håller inte med dig alls. Har man bonusbarn så är man en familj och då hjälps ju alla åt, annars blir det konstigt. Jag vet många familjer med bonusbarn där de funkar som vanliga familjer och så måste det ju vara. Hur ska det bli för bonusbarnen om båda föräldrarna träffar nya partners? Då hör de ju inte hemma i något av hemmen? Nej tänk om.

Min kusins man tog med sig sin dotter och sina två bonusbarn på semester förra sommaren, de hyrde en stuga en vecka som mamman till bonusbarnen fortfarande jobbade och inte såg han det som att han "satt barnvakt" åt hennes barn. De tillhör ju hans familj!

• Anonym (undrande)

Anonym (bp) skrev 2009-07-10 11:21:19 följande:

Anonym (undrande) skrev 2009-07-10 11:12:15 följande: Vilket speciella ansvar är det du menar ? Så länge barnen är barn i familjen på samma villkor och inte blir 'dina/mina/våra' utan man som vuxen i familjen har och tar ansvar så ser jag att det skulle bli problem om a) de vuxna inte kan kommunicera och samarbeta b) en vuxen inte vill ha med partnerns tidigare barn att göra Visst hade vi problem i bonusfamiljen som inte skulle ha funnits i en icke-bonusfamilj, men det berodde mest på att den biologiska mamman (min sambo alltså) inte såg att det var hennes sak att ta hand om vare sig hennes barn sen tidigare eller vårat gemensamma barn. Bonus hade under flera år ingen annan än mig, varken mamma eller pappa fanns där. Det skapade en del problem kan man ju lätt säga
    Med speciella ansvar menar jag allt det som ingår i bioföräldrarnas ansvar; skjutsningar, föräldrasamtal, problemlösningar gällande sina barn (vad det nu kan vara) lösa ev semestrar och ledigheter så barnet slipper vara på dagis o liknande.
    Självklart har jag ett visst ansvar som bonusförälder, men ndet är självvalt och det är begränsat till att helt enkelt se till att barnet mår bra o får mat när den är hon oss.
    Du har egna erfarenheter som uppenbarligen har präglat dig i detta, och då är det ju jättefint om bonusmamman träder in som mer ansvarstagande, OM hon nu själv känner att hon vill detta, vill säga. Man kan aldrig kräva det, men det är ju som sagt en superfin handling att välja att göra det, för sin sambos och för barnets skull.
  • Anonym (undrande)

Anonym (*!*) skrev 2009-07-10 11:25:01 följande:

Anonym (bp) skrev 2009-07-10 11:08:04 följande: Kan inte göra annat än att hålla med, för att en familj ska kunna fungera så måste alla ta ett vuxenansvar oavsett om man är bio eller bonus. Vad är det som säger att kraven att finnas där kommer från bioföräldrarna, det kan likaväl vara bonusbarnen som pockar på uppmärksamheten och vill vara med sin bonusfärölder, ha hjälp av den m.m. Och sen måste jag bara få fortsätta "tjatet" om att man köper hela paketet, tar man en man med barn så måste man också vara beredd att ta det vuxenansvaret som följer med, kan man inte det så är man inte mogen att kliva in i en familj och tro att man ska vara mannens mittpunkt. Hans barn är prio ett och den som inte vill/klarar av att ta ett moget vuxenansvar i familjen kommer alltid bara att vara två. Är man mer flexibel och anpassar sig efter det man gett sig in i så kommer alla att ligga på delad förstaplats och familjen kan flyta på och fungera
    Det var iofs ett intressant sätt att se det på Jo, jag anser nog också att ingen eller alla ska vara prio ett, men om någon dock skulle hamna där, så är det samtliga inblandade barn.
  • Alltid

Jag kan inte annat än att hålla med om allt du skriver. Jag vägrar vara anonym för lynchmobben på fl Jag står för att föräldrarna ska se det som en ynnest att jag tar hand om deras barn och faktiskt tycker om barnet. Jag tar hand om barnet på mina villkor. Jag anpassar min semester efter mina barn. Finns bonusen där jag naturligtvis hand om det barnet med. Precis som jag gör med mina egna. Men det är föräldrarnas sak o anpassa deras semester efter deras barn.

Jag tänker inte sätta mig i baksätet bara för att bonusen är van att sitta i framsätet när vi åker bil. Det har aldrig mina barn fått varför ska jag och min familj ändra allt för det. Jag har rätt att hålla min man i handen när vi promerar etc, etc.

Ja, jag visste att han hade barn, men det hade jag också. Men man vet aldrig hur det är förrän man sitter där. Jag valde mannen och jag älskar honom. Barnet finns där och jag gillar barnet(numera). Men att jag ska tas för självklar det ställer jag inte upp på. Andras barn är på mina villkor.

Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!