• Anonym (undrande)

Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!

Bäst att vara anonym eftersom jag vet att jag antagligen kommer att få kollossalt med mothugg för mina åsikter..
    Jag har själv två bonusbarn. Jag TYCKER OM DEM, jag RESPEKTERAR DEM jag gör roliga saker MED dem och som sagt, de far verkligen inte illa som individer.

Det som jag stör mig på nåt så ofantligt är att vissa människor tycks tro att man kan kräva av bonusföräldern att lägga ner sin lediga tid, kraft och energi på barn som inte är deras.
    Varför??!!!
    Ansvaret och den jobbiga biten, det anser jag är BIOFÖRÄLDRARNAS, ingen annans. Visst, om någon frågar mig snällt om jag skulle kunna skjutsa deras barn nån enstaka gång, eller passa dem eller så, klart man ställer upp om man kan! Men att KRÄVA det?!
    Nä, det är så fräckt att det finns inte när bioföräldrar beklagar sig över t ex att man som bonusförälder inte är med i barnuppfostran (va??!!) eller som att det skulle vara en självklarhet att ens lediga tid (semestrar, föräldraledighet etc) ska gå åt att passa nån annans barn?!
    Jag är bonusförälder, och jag gläds över mina bonusbarn, tycker om när de kommer till oss, intresserad av deras liv och allt, men att håna mig och flera av oss bonusföräldrar med att "Du köpte hela paketet", "Du visste vad du gav dig in på" "lämna förhållandet för det stackars barnets bästa" det blir jag så less på, för det ÄR ett hån, eftersom vi faktiskt GÖR vårt bästa, men får skit för det.

Som bonusförälder har man t ex ingen rätt att spendera egen tid med sitt första barn, för då är det synd om bonusbarnen. Sen att samma bonusmamma har gjort allt som står i hennes makt all övrig tid för att bonusbarnen ska ha det bra, det är det ingen som tänker på.

Som bonusförälder har man heller ingen rätt att beklaga sig över att man är tvungen att vika sig dubbel ibland för att vardagslivet ska fungera, men det är det heller ingen som tänker på, för det är ju alltid synd om bonusbarnen (som ju trots allt har sammanlagt 3-4 föräldrar som finns där för dem (men det är det naturligtvis ingen som tänker på heller).

Ansvaret för barn ligger på FÖRÄLDRARNA och ni ska f-n vara glada att vi bonusföräldrar ställer upp som vi gör på era barn!!!!!!!
    DET är min åsikt, den står jag för och jag tycker ni ska tänka er för innan ni kommer med "ni visste vad ni gav er in på"-tjafset, eftersom vi valde MANNEN, inte barnen även om de också självklart är inkluderade i familjen!

• Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!
  • Anonym
    TyraPaloma skrev 2009-08-25 13:41:29 följande:
    Men självklart ska du ju ha rätt att säga hur du vill ha det i erat hem, det är iaf vad jag tycker. Som jag skrev, man ska ju gemensamt se till att familjen har det bra. Det är ju från båda håll. Har man ett gemensamt hushåll tycker jag att man ska ta ett gemensamt ansvar.
    Håller med dig, men det är lättare sagt än gjort. Mina erfarenheter är att hur smidig man än är så hör den respektive: Jag tycker du gör fel, gör så här istället...
    Så tror jag iaf min sambo hör, han har t.o.m sagt det, trots att jag är så lugn och snäll som det bara går.
  • Anonym (jag kräks)

Anonym (undrande) skrev 2009-07-10 10:16:55 följande:

Bäst att vara anonym eftersom jag vet att jag antagligen kommer att få kollossalt med mothugg för mina åsikter..Jag har själv två bonusbarn. Jag TYCKER OM DEM, jag RESPEKTERAR DEM jag gör roliga saker MED dem och som sagt, de far verkligen inte illa som individer.Det som jag stör mig på nåt så ofantligt är att vissa människor tycks tro att man kan kräva av bonusföräldern att lägga ner sin lediga tid, kraft och energi på barn som inte är deras.Varför??!!!Ansvaret och den jobbiga biten, det anser jag är BIOFÖRÄLDRARNAS, ingen annans. Visst, om någon frågar mig snällt om jag skulle kunna skjutsa deras barn nån enstaka gång, eller passa dem eller så, klart man ställer upp om man kan! Men att KRÄVA det?! Nä, det är så fräckt att det finns inte när bioföräldrar beklagar sig över t ex att man som bonusförälder inte är med i barnuppfostran (va??!!) eller som att det skulle vara en självklarhet att ens lediga tid (semestrar, föräldraledighet etc) ska gå åt att passa nån annans barn?!Jag är bonusförälder, och jag gläds över mina bonusbarn, tycker om när de kommer till oss, intresserad av deras liv och allt, men att håna mig och flera av oss bonusföräldrar med att "Du köpte hela paketet", "Du visste vad du gav dig in på" "lämna förhållandet för det stackars barnets bästa" det blir jag så less på, för det ÄR ett hån, eftersom vi faktiskt GÖR vårt bästa, men får skit för det. Som bonusförälder har man t ex ingen rätt att spendera egen tid med sitt första barn, för då är det synd om bonusbarnen. Sen att samma bonusmamma har gjort allt som står i hennes makt all övrig tid för att bonusbarnen ska ha det bra, det är det ingen som tänker på.Som bonusförälder har man heller ingen rätt att beklaga sig över att man är tvungen att vika sig dubbel ibland för att vardagslivet ska fungera, men det är det heller ingen som tänker på, för det är ju alltid synd om bonusbarnen (som ju trots allt har sammanlagt 3-4 föräldrar som finns där för dem (men det är det naturligtvis ingen som tänker på heller).Ansvaret för barn ligger på FÖRÄLDRARNA och ni ska f-n vara glada att vi bonusföräldrar ställer upp som vi gör på era barn!!!!!!!DET är min åsikt, den står jag för och jag tycker ni ska tänka er för innan ni kommer med "ni visste vad ni gav er in på"-tjafset, eftersom vi valde MANNEN, inte barnen även om de också självklart är inkluderade i familjen!
    Självklart att du ska lägga ner din lediga tid även för dina bonusbarn!!!! Du har rätt att spendera egen tid med dina egna barn också. För om man nu valt att bo med en man som har barn så får man också ställa upp ganska så mycket både för sina egna barn och bonusbarn. I så fall tycker jag inte ens du ska kalla dem för bonusbarn.
  • Mittilvet

Anonym (jag kräks) skrev 2009-08-25 14:15:02 följande:

Anonym (undrande) skrev 2009-07-10 10:16:55 följande:
    Självklart att du ska lägga ner din lediga tid även för dina bonusbarn!!!! Du har rätt att spendera egen tid med dina egna barn också. För om man nu valt att bo med en man som har barn så får man också ställa upp ganska så mycket både för sina egna barn och bonusbarn. I så fall tycker jag inte ens du ska kalla dem för bonusbarn.
    Finns ingen som kan bestämma någonting på det sättet du tror att du kan bestämma över andra.
    Att använda "ska" och en massa utropstecken är bara löjligt, inser du inte det själv?
    Du behöver inte berätta för den du citerade vad hon "har rätt till", vem tror du att du ÄR?
    Att använda generella uttryck som "man" känns klumpigt.

Du bör verkligen tänka över vilken rang du har i allmänheten innan du uttalar dig nästa gång.

Att du tycker något är helt okej, men du är inte varken Gud, politiker eller mamma till alla, du bestämmer ingenting över andra.
  • Tezz72
    Anonym (jag kräks) skrev 2009-08-25 14:15:02 följande:
    Anonym (undrande) skrev 2009-07-10 10:16:55 följande: Självklart att du ska lägga ner din lediga tid även för dina bonusbarn!!!! Du har rätt att spendera egen tid med dina egna barn också. För om man nu valt att bo med en man som har barn så får man också ställa upp ganska så mycket både för sina egna barn och bonusbarn. I så fall tycker jag inte ens du ska kalla dem för bonusbarn.
    Så du tycker att bonusbarnen i första hand ska komma före sina egna?
  • LillaFågelBlå

Anonym (ARG) skrev 2009-07-10 21:36:39 följande:

Jag håller med dig när jag träffade min man så hade han 2 barn sen förrut vi har nu 3 gemensamma barn ,när jag var höggravid med mitt andra barn (jag var då 21år) min man jobbade skift i en annan kommun,var borta under veckorna så bestämde hon att jag skulle ha deras 2 barn mitt eget barn höggravid mitt i sommarvärmen utan tillgång till bil och inget körkort så vi kunde ju inte åka någonstans inte enns å bada,så det blev till att sitta hemma i stekheta sommaren med hennes barn i 2 VECKOR,(dom värst i hela mitt liv).Jag säger bara fy f-n för att hon skulle minsan vara BARNLEDIG....VA BARNLEDIG från sina egna barn, hade hon levt med min man fortfarande så hade hon F-n i mej då inte kunnat vara barnledig i 2veckor i sträck rätta mig om jag har fel.Skulle jag i dags läget välja skulle jag aldrig välja att gå in i ett förhållande med någon som har barn sen förrut,det betyder bara en massa problem med exet,det har jag fått erfara,barnen är det inget fel på men deras mamma är en riktig skräck ödla.Jag älskar min man och våra 3 barn mest utav allt på denna jord....
    Men snälla du, iNGEN kan bestämma att du ska ha någon annans barn hos dig under 2 veckor, det måste ha varir DU som tillät det. Varför sa du bara inte NEJ TACK?? Skulle aldrig acceptera något liknande, barnet har redan två föräldrar som har vårdnaden, be dem kolla upp vad det betyder nästa gång de försöker bestämma något över ditt huvud.

Detta fall tycker jag återkommer ganska ofta, någon annan gjorde så att jag satt hemma med tre bonusungar osv osv osv, det är väl bara att säga nej!! Om ens sambo/bioföräldern blir sur då kanske man ska börja fundera på sin egen roll i den familjen.. barnvakt eller vuxen individ som gärna vill vara med och ta beslut som rör ens eget liv.
  • Mittilvet
    Tezz72 skrev 2009-08-27 06:38:10 följande:
    Så du tycker att bonusbarnen i första hand ska komma före sina egna?
    Nej men lilla vän då är det en HEEEEEEEEEEEEEELT annan sak
  • Tezz72
    Mittilvet skrev 2009-08-27 15:26:52 följande:
    Nej men lilla vän då är det en HEEEEEEEEEEEEEELT annan sak
  • Anonym

Bonusföräldrar vill vara med och uppfostra och straffa, de vill vara med och bestämma om umgänget och vill att barnen ska visa hänsyn och respekt mot dem. Men de vill inte ha barnen hemma när de är föräldralediga, de vill inte skjutsa till fotbollen och inte att barnen ska följa med på semester.

Bonusföräldrar vill att bioföräldern ska ta sitt ansvar (för något annat är otänkbart) men de tycker att det betalas för mycket i underhåll och att den andre föräldern minsann kan köpa mer för hon har barnbidraget (den nya familjen är minsann inte heller gjord av pengar).

Vem är det som kräver TS? Samhället? Knappast. Din sambo? Förmodligen. Lär dig säga nej om du har problem med hur uppdelningen ser ut i er "familj"

• Tezz72
    Anonym skrev 2009-08-27 17:56:47 följande:
    Bonusföräldrar vill vara med och uppfostra och straffa, de vill vara med och bestämma om umgänget och vill att barnen ska visa hänsyn och respekt mot dem. Men de vill inte ha barnen hemma när de är föräldralediga, de vill inte skjutsa till fotbollen och inte att barnen ska följa med på semester.Bonusföräldrar vill att bioföräldern ska ta sitt ansvar (för något annat är otänkbart) men de tycker att det betalas för mycket i underhåll och att den andre föräldern minsann kan köpa mer för hon har barnbidraget (den nya familjen är minsann inte heller gjord av pengar).Vem är det som kräver TS? Samhället? Knappast. Din sambo? Förmodligen. Lär dig säga nej om du har problem med hur uppdelningen ser ut i er "familj"
    Det är bara det som kvinna måste du ställa upp din sambos barn sen innan annars är du elak o hemsk..
  • TyraPaloma
    Tezz72 skrev 2009-08-27 18:11:11 följande:
    Det är bara det som kvinna måste du ställa upp din sambos barn sen innan annars är du elak o hemsk..
    För mig gäller det även män. Men jag skulle nog tänka steget längre än att bli ihop med någon som inte skulle ställa upp även för mina barn.

Jag har både en bonusmamma och en bonuspappa. De ställer inte enbart upp för mig utan även för mina barn (deras bonusbarnbarn). Jag brukar säga att jag har 4 föräldrar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-10 10:56:00 följande:
    jag är inte bonusfärälder, men "bonusbarn". Jag skulle gå i taket om min "extramamma" hade försökt uppfostra mig eller sätta regler osv. nej, det har jag en "riktig" mamma som gör. självklart så fick jag följa DERAS regler (pappa + hans fru) när jag var hos dem. men så är det ju alltid, oavsett vems hem man är i så följer man ju deras regler, annars kan man gå nån annan stans. Jag tycker du har helt rätt. jag tror dessutom att det blir svårt för ett barn att bli uppfostrad av fler personer än sina föräldrar då alla har sina egna regler och principer. Sen ska man självklart ställa upp för varandra. du ska ställa upp både för dina bonusbarn men också för din partner som ibland behöver hjälp med bonusbarnen. annars blir det väldigt jobbigt att leva tillsammans. men det är som du säger, det är inte dina barn, så det yttersta ansvaret ligger inte på dig.
    Tycker också man ska ställa upp för sina bonusbarn. Håller med om att det är svårt för barnen att bli uppfostrade av fler personer än föräldrarna, tror det är viktigt med bra kommunikation, så att det är samma grundläggande regler både hos mamma och pappa. Tänkte på det du skrev om uppfostran, jag fick tillsägelse av biomamman som tyckte att jag var för "snäll" mot barnen, hon tyckte jag skulle vara med och uppfostra, ställa krav osv, tycker det är svårt, eftersom det inte är mina barn, är fortfarande mesig, he, he, det visar sig ofta på så vis att bonusbarnen alltid frågar mig om saker de vill göra som de vet att pappa säger nej till men då hänvisar jag till deras pappa men de frågar ofta mig om de får göra andra saker också, ex, gå till kiosken, gå och fiska mm. Vi har diskuterat med barnen och de tycker att det är bra att jag säger till osv. Det funkar toppenbra mellan mig och bonusarna, de är 2 underbara ungar, det har även alltid funkat bra med bio-mamman och det är guld värt, tycker jag.
  • Anonym (Lyckligt lottad)

Tänk vad jag känner mig lyckligt lottad som har träffat en underbar man som älskar mig och min son. Som jag aldrig bett om hjälp men som gör jätte mycket för mig och min son. För att han älskar oss båda lika mycket fast på olika sätt! Han saknar min son när han är borta och skulle helst inte vilja lämna bort honom varannan helg när han ska va hos sin biopappa. Han har aldrig gnällt utan klivit in i rollen och älskar den. Han säger tom att visst är han vår!!!! Men jag är en av dom få lyckliga kanske!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-27 17:56:47 följande:
    Bonusföräldrar vill vara med och uppfostra och straffa, de vill vara med och bestämma om umgänget och vill att barnen ska visa hänsyn och respekt mot dem. Men de vill inte ha barnen hemma när de är föräldralediga, de vill inte skjutsa till fotbollen och inte att barnen ska följa med på semester.Bonusföräldrar vill att bioföräldern ska ta sitt ansvar (för något annat är otänkbart) men de tycker att det betalas för mycket i underhåll och att den andre föräldern minsann kan köpa mer för hon har barnbidraget (den nya familjen är minsann inte heller gjord av pengar).Vem är det som kräver TS? Samhället? Knappast. Din sambo? Förmodligen. Lär dig säga nej om du har problem med hur uppdelningen ser ut i er "familj"
    Det är nog där det brister många gånger, dom får inte säga till barnen utan barnen tillåts av föräldrarna att nonchalera henne och tom att vara snutiga. Ovanpå alltihop så bestäms det att barnet ska va hemma med henne när hon har tex semester, utan att hon överhuvudtaget blir tillfrågad. Enligt vad jag tycker så har jag inga rättigheter så har jag heller inga skyldigheter.
  • Tezz72
    Anonym skrev 2009-08-29 19:15:12 följande:
    Det är nog där det brister många gånger, dom får inte säga till barnen utan barnen tillåts av föräldrarna att nonchalera henne och tom att vara snutiga. Ovanpå alltihop så bestäms det att barnet ska va hemma med henne när hon har tex semester, utan att hon överhuvudtaget blir tillfrågad. Enligt vad jag tycker så har jag inga rättigheter så har jag heller inga skyldigheter.
    WORD
  • Anonym

Anonym (Lyckligt lottad) skrev 2009-08-28 15:47:15 följande:

Tänk vad jag känner mig lyckligt lottad som har träffat en underbar man som älskar mig och min son. Som jag aldrig bett om hjälp men som gör jätte mycket för mig och min son. För att han älskar oss båda lika mycket fast på olika sätt! Han saknar min son när han är borta och skulle helst inte vilja lämna bort honom varannan helg när han ska va hos sin biopappa. Han har aldrig gnällt utan klivit in i rollen och älskar den. Han säger tom att visst är han vår!!!! Men jag är en av dom få lyckliga kanske!!!
    Du är kanske en av de få som har en tvåvägskomunikation med din sambo. Hade du bestämt saker över huvudet på honom så hade det nog inte funkat lika bra.
  • Anonym (osynlig)

Har inte läst alla inlägg. Svarar till trådstararen: AMEN!!!

• Anonym (uddamamman)

Jag är själv "bonusbarn" för min plastpappa, och min son har en "bonuspappa" i min sambo. För mig är det självklart att så länge man lever tillsammans allihop så är det att betrakta som en hel, egen familj, oavsett vem som är biologisk pappa eller mamma.
    Väljer man att leva med någon som redan har barn, så bör man också ha insikten att man får ta en del av ansvaret för eventuella barn, något som även min sambo ser som självklart.
    Det kan ju hänga ihop med att min egen plastpappa alltid betraktat mig som sin dotter (till skillnad från min biologiska pappa som i princip inte tilltalat mig sedan jag var 3 år gammal) och gjort allt för att se till att jag fått ett bra liv, och även min son.

Min sambo behövde enligt mig inte alls göra allting när vi träffades, men jag var noga med att informera om att skulle han vara ihop med mig, så ingick min son på köpet. Hans pappa är som min egen, kan i princip inte stava till ansvar. Alltså har min son inte några tre eller fyra föräldrar, utan han har bara haft mig, och nu har han min sambo också.
    Jag har också sett till att sambon är medveten om att nu när vi väntar ett gemensamt barn så får min son sedan innan på INGA VILLKOR komma i skymundan, utan han ska prioriteras lika högt om inte högre än förut. Egen tid med min son för att tex bowla, spela golf, åka och rida eller göra annat som han gillar, ska prioriteras.
    Och sambon är okej med detta, ser det som självklart.
    Hade han INTE sett det som självklart hade han inte heller haft mig kvar i sitt liv, det kan jag garantera. Väljer man mig så väljer man min son också, och det har han köpt.

Jag kan förstå att om barnet inte bor PERMANENT hos någon som har en ny partner så kan man inte begära att den nya partnern ska engagera sig på samma sätt som min sambo fått göra, men så länge man bor tillsammans allihop så ser jag det som givet att man ska behandla alla som en familj, inte bara vuxna emellan. Det skulle jag se som lite "diskriminering" av barnet eller barnen.
    Det är bara min åsikt, det är en komplex fråga.
    Http://uddamamma.blogg.se

Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!