Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!
Håller med dig! Man vänder sig utochin och en gång till för att få allt att fungera och minsta lilla "suck" så ska man packa väskan och gå för man visst vad man gav sig in på.
Bra skrivet!
Håller med dig! Man vänder sig utochin och en gång till för att få allt att fungera och minsta lilla "suck" så ska man packa väskan och gå för man visst vad man gav sig in på.
Bra skrivet!
riktigt bra skrivet!! är själv nybliven bonusförälder och försöker fortfarande hitta min roll. Älskar mina två bonusar, men det är ändå inte mina barn. Lägger gärna tid på dem men när det passar mig. Huvudansvaret ska ligga hos bioföräldrarna.
jag är inte bonusfärälder, men "bonusbarn". Jag skulle gå i taket om min "extramamma" hade försökt uppfostra mig eller sätta regler osv. nej, det har jag en "riktig" mamma som gör. självklart så fick jag följa DERAS regler (pappa + hans fru) när jag var hos dem. men så är det ju alltid, oavsett vems hem man är i så följer man ju deras regler, annars kan man gå nån annan stans.
Jag tycker du har helt rätt. jag tror dessutom att det blir svårt för ett barn att bli uppfostrad av fler personer än sina föräldrar då alla har sina egna regler och principer. Sen ska man självklart ställa upp för varandra. du ska ställa upp både för dina bonusbarn men också för din partner som ibland behöver hjälp med bonusbarnen. annars blir det väldigt jobbigt att leva tillsammans. men det är som du säger, det är inte dina barn, så det yttersta ansvaret ligger inte på dig.
håller med dig..
min sambo har varit ointresserad av sitt barn hela tiden undvek, så jag tog hand om henne medans han var TVUNGEN att fixa med jobbet osv.. (han har blivit bättre,)
jag tror inte att någon fattar det. utan bara åh va gulligt det är när hon är hos pappa.
men alla tycktes tro att att det var jag som skulle.. !
-va? har ni inte ätit middag än osv..
-ni måste ju ta med henne på semester..
-ne så är det att ha barn.. du kan inte fira din födelsedag med din sambo barnfritt.
alla jvla komentarer..
håller med dig.. man väljer killen.. och accepterar och tycker om barnet..
men man har inga "mamma rättigheter" bara SKYLDIGHETER.
Anonym (undrande) skrev 2009-07-10 11:00:26 följande:
Ja här törs inte fan ha en sån politiskt inkorrekt åsikt utan att vara anonym
Så jag håller mig anonym även jag och HÅLLER MED PÅ ALLT DU SKRIVER.
Tack för att du vågar sätta ord på det som jag tror att många tänker men få vågar stå för.
Lynchmobben här på FL skulle antagligen stena en om man skrev detta med sitt riktiga namn.
Jag håller inte med dig alls. Har man bonusbarn så är man en familj och då hjälps ju alla åt, annars blir det konstigt. Jag vet många familjer med bonusbarn där de funkar som vanliga familjer och så måste det ju vara. Hur ska det bli för bonusbarnen om båda föräldrarna träffar nya partners? Då hör de ju inte hemma i något av hemmen? Nej tänk om.
Min kusins man tog med sig sin dotter och sina två bonusbarn på semester förra sommaren, de hyrde en stuga en vecka som mamman till bonusbarnen fortfarande jobbade och inte såg han det som att han "satt barnvakt" åt hennes barn. De tillhör ju hans familj!
Kan inte annat än att hålla med TS och många andras inlägg i denna tråd. Jag tycker jämt att det känns som om man bara har en massa skyldigheter eller rättigheter.
Det är knappt att man törs säga att bonusar är jobbiga eller att man säger att man vill vara ifrån dom ett tag. Skulle jag säga det om mitt eget bio barn så skulle det vara helt ok, och alla skulle nicka förstående...
Ansvaret över barn, ligger hos alla vuxna!
Oavsett om det är ditt eller andras barn. Har jag mitt barns kompis hemma hos oss på besök så är det mitt ansvar att barnet inte far illa osv.
Men om det är så att Bonusföräldern får endast vara s.k passopp för att bioföräldern inte har råd, kan inte ta hand om barnet och bonusföräldern inte får i övrigt var involverad i bonusbarnet, då är det föräldrarnas ansvar och bonusföräldern ska inte utnyttjas som barnvakt! Då skulle jag illa kvickt lämna förhållandet!
Jag har varit bonusmamma i en familj där inget funkade vad gäller ansvar mm.
Biomamman ansåg att jag skulle axla fulla ansvaret för hennes dotter, biopappan (min sambo) kastade allt ansvar på mig, jag hade bara skyldigheter och inga rättigheter, och om jag försökte att säga ifrån så hette det att jag var en kass morsa utan ansvar
Jag tycker i det här fallet att det är PAPPANS ansvar att ta hand om sin egen dotter, hans och biomammans. Det är även pappans ansvar att försvara mig mot påhopp ifrån sin exfru, men han valde att jamsa med henne istället och låta hennes vilja gå före min och våran vad gäller storhelger, semestrar osv.
Min egen dotter skulle givetvis stå tillbaka till förmån för bonusdottern.
Hennes önskemål kom ALLTID sist, först bestämde bonusdottern och hennes mamma, även i det som från början var mitt och dotterns hem så till slut levde vi som inneboende i vårt EGET hem.
Fy fan säger jag.
Allt detta för att min numera exsambo var en sån jävla mes att han inte kunde sätta ner foten en enda ynka gång.
Numera bor vi inte ihop längre, det blev helt omöjligt att leva så, och min kärlek för honom är död, pga att han vägrade ta sitt ansvar som PAPPA åt sin dotter och som FÄSTMAN åt mig.