• Anonym

Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!

passa dem
    ställa upp
    vägra krav?

voj min gubbe är nog one of a kind
    han gör allt en pappa ska göra om än nån gång under protester (fast det går för alla barnen även hans egna)
    Han tycker det är skitjobbigt ibland och det får han lufta, men aldrig aldrig skulle han skjutsa över hela bördan på mig eller på andra vis villkora sitt vuxenansvar i familjen.

Jag skulle aldrig orka leva med en människa som inte ställer upp på mig till 100%
    att ta alla barnen när jag har annat är att ställa upp på mig inte på barnen
    att unna mig ledig tid eller ta vissa ansvarsbitar för att underlätta för mig är respekt för mig precis som jag ju tar våra gemensamma utan en fråga när han vill göra något eget eller för att underlätta för honom

Vems barnen är är oväsentligt

och gäller både bio, bonus, styck, extrabarn och fosterbarn

Samma sak.

De vuxna delar på vuxenansvaret i den familj man valt att bli en del av

Som bonusförälder vet man ju att man får extrabarn på köpet alltså tar man sin del av ansvaret även om huvudansvaret ligger på bion

allt tjöt om bio/bonus känns mer som kärlek med villkor och det är inte äkta kärlek

• Anonym

Jag tror också att om man lever ihop med en bioförälder som tydligt visar att han eller hon är beredda att axla ansvaret för sitt eget barn, så blir man som bonusförälder mer sugen på att delta i ansvaret än om man får allt kastat på sig utan en chans att få vara med och påverka.

• Anonym

jag har vart bonus mamma, men där fick jag ta hela ansvaret pappan sket i hela sitt ansvar när de gällde barnen. Det kändes ibland jobbigt och tungt då bonusbarnet hela tiden tydde sig till mig och ja fick gå upp kl 7 på morgonen för att han skulle sova. Det finns som gör så med att dom lägger över allt på bonusföräldrarna

• Anonym

Nu kommer du bli skitsur..men du visst väl om att han hade barn när ni träffades? Sen tycker jag självklart inte dom "riktiga" föräldrarna ska KRÄVA att du tar hand om deras barn. Men hade min man haft barn innan vi träffades hade jag gjort allt för dom lika mycket som för mina egna barn. De tillhör ändå familjen då även om jag inte hade vart mamman. Men som sagt det är tråkigt när dom kräver det och inte ger någon uppskattning:( Ett enkelt tack brukar ju räcka långt!

• Anonym

Självklart har ingen rätt att kräva en styvförälder tar ansvar över partnerns barn. Sen kan styvföräldern självklart inte kräva något av styvbarnen heller.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-10 17:48:59 följande:
    Nu kommer du bli skitsur..men du visst väl om att han hade barn när ni träffades?
    Jag undrade just när DET inlägget skulle komma? *SUCKAR*
  • Anonym
    Puls skrev 2009-07-10 18:16:35 följande:
    När man är bonusförälder är man också social förälder. Och som social förälder ska man absolut ha både rättigheter och skyldigheter, man ska bli hörd på och ens ord ska väga i princip lika tungt som bioföräldrarnas. Det är min åsikt.
    Okej, som "socialt" barn (måste ju kallas så om det finns social förälder...) ska man ha samma status och vara fullvärdig i familjen som andra familjemedlemmar också i så fall...
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-10 18:14:39 följande:
    Jag undrade just när DET inlägget skulle komma? *SUCKAR*
    vad menar du?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-10 18:53:18 följande:
    vad menar du?
    Är det inte alltid samma visa?
    "Du visste vad du gav dig in på när du träffade en man med barn sen innan."
    yada yada

Den kommentaren kommer alltid.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-10 18:58:32 följande:
    Är det inte alltid samma visa? "Du visste vad du gav dig in på när du träffade en man med barn sen innan." yada yada Den kommentaren kommer alltid.
    Ja okej så är det säkert..men vadå är det inte så då? Eller har jag fel? Vet man inte om att ens partner har barn? Förlåt att jag undrar..man får visst inte ha olika åsikter här..eller ens fråga för att försöka förstå. Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt.
Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!