• Missne

När är TSH för högt om man vill få barn?

Jag undrar vad TSH bör liga på om man vill att det ska vara optimalt för att bli gravid? Jag har hört olika. Min klinik säger att det är normalt mellan 0,4-4,0. Jag hae 2,8 varför de tycker att det är fullt normalt. Har dock läst andra som skrivit att det ska ligga under 2,5 eller tom mellan 1,0-1,5 för att ha så bra chanser som möjligt att bli gravid. Skulle vilja ha argument att föra fram till min klinik för att jag ska få behandling att sänka TSH. Nån som vet mer om detta???

• Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?
  • Theorese

Missne: när mitt tsh är för högt går jag på "sparlåga" får ingen extra energi av att träna, magen är slö och hela jag går liksom i slow motion. Svårt att förklara.

Pimpinellan det är verkligen tråkiga erfarenheter du har och jag kan förstå att du kopplar det samman.

Vid vårt första ivf låg mitt sköldkörtelvärde lågt strax under 1. Tyvärr blev det mf, och då var mitt tsh uppe i nästan 9. Då höjdes dosen och inför ivf2 låg det återigen under 1. Både vid ivf 1 & 2 använde vi oss av puregon och vi fick väldigt få ägg befruktade och av låg kvalitet.

Vid ivf3 skippades nedregleringen och jag fick menopur istället Samtliga ägg befruktades och i slutändan blev det ett till mig och två till frysen. Försöket lyckades och jag är nu snart i vecka 29. Mitt tsh värde ligger stabilare än någonsin på strax över 1 och dosen av levaxin har ännu inte behövt justeras.

• kulan2010

BLir jättearg och stressad när jag läser här. Inte på er utan på min läkare på vårdcentralen som anser att mitt TSH på 3.6 är bra då jag nu blivit gravid! Är det alltså inte bra? Ska jag kontakta min husläkare eller ändra levaxindosen själv? Får panik!

Ivf-kliniken har aldrig gett någon som helst hint om vad man bör ligga på för att det ska vara mest optimalt för fertiliteten. Jag har fått höra att om min husläkare anser att värdet är normalt så är det så. Men jag vet ju själv att många ivf-kliniker har vissa gränser. Jag hade 0,08 (!!!) i TSH innan jag blev gravid. Långt under nedre referensvärdet. Och det tyckte min husläkare var helt normalt. När jag sedan rådfrågade en endokrinolog så reagerade han på att det var väldigt lågt för hälsans skull i allmänhet men att man såklart ändå kan må bra och leva ett normalt liv då referesnvärderna inte alltid stämmer in på varenda person.
    Han sa även att värderna inte behöver ha påverkan på fertiliteten men att om man inte lyckas bli gravid så bör man kanske justera levaxindosen och se om det gör någon skillnad.

• Theorese

Bubbelskum, nu när jag är gravid är det mvc som sköter provtagning och levaxindos, så mitt tips är att ta upp detta med din barnmorska och be om mvc-läkarens omdöme.

• kulan2010

Theorese: Jag ringde vårdcentralen(rådgivning) direkt jag fick veta att jag var gravid om dom visste ingenting utan hänvisade mig till mvc. Mvc visste ingenting heller utan hänvisade mig till min husläkare. Min husläkare sa att det inte brann i knutarna (?) och gav mig en tid efter 6 -7 veckor. Och i och med inskrivningen fick jag tack och lov ta provet tidigare eftersom även min BM ändå skulle ha några andra blodprover. Och fick veta att min husläkare ska sköta hypotyreosen. VErkar alltså inte finnas någon mvc läkare.
    Och här står jag nu. Sa till min BM att jag tyckte 3,6 lät väldigt högt och men att jag måste lita på läkaren om hon säger att det är okej. Skulle ta nya prover om 6 veckor och om det har stigit från 0,08 till 3,6 på 4 veckor så undrar jag inte om 6 veckor är för långt intervall också.

• kulan2010

Och jag menar på att 3,6 är ju inte heller speciellt långt ifrån övre referensvärdet på 4 vilket jag kanske redan har passerat vid det här laget.

• Theorese

Det är verkligen olika hur det hela fungerar i olika landsting. 6 veckor låter som ett "normalt" testintervall, jag har aldrig haft kortare intervall än så och nu under graviditeten har jag tagit test i vecka 10 och 25, nästa test blir i vecka 35.
    Hur mår du? Känner du någon skillnad i hur du mår nu och hur du mådde när tsh var lågt? Jag har genom åren lärt mig att fokusera på att tala om för läkarna hur jag mår istället för att själv föreslå nya tsh-tester.

• kulan2010

Nu är jag jättetrött och slö, har blivit väldigt dålig i magen. Tar mig inte för att göra någonting i stort sett. Aptiten är sämre. Men jag vet inte vad som hör till själva graviditeten och vad som beror på hypon, det är ju det som är så svårt att särskilja. Är det mer rättvist för kroppen och graviditeten att man går efter hur man mår istället för själva siffrorna?

Vad händer om man ligger för lågt i TSH under en graviditet egentligen?

Missne: Det finns ingen privat endokrinolog du kan vända dig till?

• Missne
    Theorese skrev 2009-07-12 20:12:46 följande:
    Missne: när mitt tsh är för högt går jag på "sparlåga" får ingen extra energi av att träna, magen är slö och hela jag går liksom i slow motion. Svårt att förklara.
    Jag är alltid trött och seg nästan och har alltid varit men jag har trott att det är så jag är och att det bara är att acceptera. Har även alltid varit hård i magen vilket jag också trott varit bara att acceptera. Har väligt låg vilopuls vilket säkert bidrar till att jag somnar så lätt och är så trött. Men nu har man börjat fundera på om det beror på TSH, kanske har det alltid varit högt?

Bubbelskum: Har faktiskt inte ens letat efter nån privat enokrinolog, men ska genast försöka hitta nån. Tack för tipset Kanske nån som har nåt tips förresten? JAg bor i Linköping, men kan förstås tänka mig var som helst i brist på nån i närheten.
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-07-16 00:17:59 följande:
    Jag är alltid trött och seg nästan och har alltid varit men jag har trott att det är så jag är och att det bara är att acceptera. Har även alltid varit hård i magen vilket jag också trott varit bara att acceptera. Har väligt låg vilopuls vilket säkert bidrar till att jag somnar så lätt och är så trött. Men nu har man börjat fundera på om det beror på TSH, kanske har det alltid varit högt?Bubbelskum: Har faktiskt inte ens letat efter nån privat enokrinolog, men ska genast försöka hitta nån. Tack för tipset Kanske nån som har nåt tips förresten? JAg bor i Linköping, men kan förstås tänka mig var som helst i brist på nån i närheten.
    Både trötthet, seg het och hård i magen är ju symptom på underfunktion
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?